Skip to main content

Szívelégtelenség

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Ráday Mihályt eddigi tevékenységéért mélyen tisztelem. A választások előtt őt láttam volna legszívesebben a főpolgármesteri székben. Írása meglepett, és nagy csalódást okozott.

Kerületek és adók

Ráday fő (és visszatérő) érve az, hogy a kerülethatárokat 1950-ben húzták meg; noha nem mondja ki, de érezteti, hogy rákosista döntés eredményeként. Ez így is van! Részérvei viszont már pontatlanok. A XVI. kerületben például Sashalom, Mátyásföld, Rákosszentmihály és Nagyicce a 40 év alatt egybeépült, ma már egységes, csak a mátyásföldi szovjet parancsnokság fájó seb a kerület testében (reméljük, hogy mi fogjuk visszakapni az egykor Mátyásföldtől elrekvirált területet, és nem a főváros). Cinkota és a cikkből kifelejtett Árpádföld is ugyanolyan kertes házas jellegű, és már majdnem összenőtt a kerület többi részével. Jól definiálható, természetes határunk van a rákospalotai határút–Körvasút–Kerepesi út vonalon, mely a mátyásföldi reptér érintésével a Cinkota és Rákosliget közötti lakatlan területen húzódik tovább. Vagy ki vitatná Csepel természet adta határait? A történelmi városrészek önállósulása nem mindenhol célszerű – az időközben felépült csúnya dobozlakótelepek sem vették ezeket figyelembe (lásd a Zugló kertvárosának közepére rondított Jerney utcai tízemeletes házakat stb.). Persze tagadhatatlan, hogy sok helyen – és ez leginkább Budára jellemző – a régi részekre jobban lehetne tagolni a várost. De a legnagyobb bajok nem a kerülethatárokban keresendők!

Az a gondolat, hogy a fővárosi kerületek önállóan gazdálkodjanak, de „egy család tagjaiként, egy költségvetésből” – feloldhatatlan ellentmondást tartalmaz. A költségvetés bevételeit az 1990. évi LXV. törvény (az önkormányzatokról) így határozza meg: saját bevételek helyi adókból, saját vállalkozásokból, illetékekből, bírságokból stb.; az Országgyűlés által átengedett adók (a személyi jövedelemadó egy része stb.); normatív költségvetési hozzájárulások; cél- és címzett támogatások. A neuralgikus pont a helyi adók kivetésének (és így felhasználásának) jogköre.

A kerületek jellege annyira különböző, hogy pl. a telekadóból nincs bevétel az V. kerületben, míg a pesti peremkerületekben az egyébként is jórészt behajthatatlan idegenforgalmi adóból nem folyhat be semmi. Felmerül a kérdés, hogy melyik adó legyen a főváros bevétele. Lehetne az iparűzési adó, erre terv is van; nyilván a főváros is ezt akarja saját hatáskörében tartani. Erre újabb kérdés adódik: a fejlettebb, többet adózó kerületek természetesen többet is akarnak visszakapni, de ez rögzítené a külkerületek jelenlegi hátrányát, amihez azok szépszerével nem járulhatnak hozzá (bár megakadályozni nincs erejük…).

Anyagi ügyeinkről magunk akarunk dönteni

A pénzügyi probléma politikai kérdéssé is válik: az árpádföldi polgár joggal teszi fel a kérdést, hogy az adót miért a listán választott Fővárosi Közgyűlés veti ki rá, amikor a (szomszédos) csömöri polgárt az egyénileg választott képviselője adóztatja. Bármilyen is legyen a törvényes választási rendszer, a választópolgár mindig inkább sajátjának, így legitimebbnek fogja érezni az egyéni választókerületi képviselőjét, mint a budapesti listásat; és elvárja, hogy róla a saját képviselője döntsön felelősen. A tervezet, mely a helyi adók (egy részének) kivetését a kerületi önkormányzatok kezéből kiveszi, a választóban azt az érzést kelti, hogy az ő szavazatától és lakhelyén választott képviselőjétől igen kevés függ – vagyis ismét átnyúltak a feje fölött. Az sem vitatható, hogy mindenhol a területi képviselő tudja a legjobban, hogy körzete mekkora ingatlan- vagy telekadót tud elviselni.

Nézzük most a költségvetési kiadásokat! A pesti peremkerületek már láthatták, hogy sok jóra nem számíthatnak. Az OTP-kamat egyébként jogtalan emelése megmutatta, hogy a főváros igyekszik lerázni a gondokat, és nem akar segíteni. Az alacsony kamatú hitelek aránya a XVI. kerületben a legmagasabb (a budapesti átlag 201 százaléka), míg az V. kerületben a legalacsonyabb az egy lakosra jutó arány, mindössze az átlag 36 százaléka. Az ok ismert: a peremkerületekben a közművesítés önerősen, hitelfelvételekkel történt. De a főváros az évi 200 forintos kompenzációs fejkvóta újraelosztásáról hallani sem akart, ebben is a gazdag kerületek mellé állt. Vajon mire számíthatunk a további közművesítés, az úthálózat korszerűsítése terén? A törvény a kerületi önkormányzatok hatáskörébe utalja a mellékutakat. De hány földút van az I., V., VI., VII. kerületben, és hány a XVI., XII.-ben? A Fővárosi Közgyűlés még nem jelezte, hogy ezt a gondot legalább részben át akarja venni.

Naiv elképzelés, hogy a 88 tagú közgyűlés 10-12 peremkerületből küldött képviselője fogja kiharcolni a gazdag kerületekkel és az erős Budapesttel szemben a külkerületek kiemelt támogatását. Egyedüli lehetőségünk, hogy jó adópolitikával vállalkozókat csábítsunk a kerületbe; de hogyan tegyük ezt, ha a főváros adóztat helyettünk?

Nem az önálló szoborállítási jogot vindikáljuk magunknak! A címerkérdés sem fontos! Ami a polgárokat személyesen a legmélyebben érinti, az a pénz kérdése. Anyagi ügyeinkről akarunk magunk dönteni, nem a jelképekről. A Ráday által is felismert szakítási hangulatot a gazdag–szegény ellentét okozza, nem az utcanevek. Az árpádföldi lakos eddig is Budapest mostohagyermekének érezhette magát telefon, csatorna, gáz nélkül, a centrumtól másfél órányira. Ha most azt látja, hogy körülményei változatlanok, csak éppen háromszor annyi adót fizet, mint a tőle egy kilométerre lakó csömöri, senki sem csodálhatja, ha el akar szakadni a fővárostól! Ne a központilag kivetett egyes helyi adók tartsák el Budapestet, hanem vagy az állami költségvetés, vagy a kerületektől vagyonarányosan elvont összeg; és a központi kiadások minimálisak legyenek, csak a kerületekben nem megoldható dolgokat fedezzék!

Széchenyi idézetére – melynek érvényessége a XVI. kerületre vitatható, mert akkor még sok mérföldre volt Pesttől – a Szabad Budapest c. SZDSZ-választási kiadványból vett idézettel válaszolok: „Nem érezheti magáénak a fővárost az, aki nem lehet gazdája szűkebb környezetének.” És: „A városházát meg kell tisztítani a direkt irányítás centrista szellemétől.” Rajtam a választóim már számon kérték, hogy Demszky főpolgármester úr miért nem tartja magát ezekhez, miért akar minél több hatalmat a főváros kezében tartani.

Szerzőnk mentőorvos, a XVI. kerületi önkormányzat tagja (SZDSZ)
























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon