Skip to main content

Szupertitkosrendőrség

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Lám csak, van rá esély, hogy törvényerőre emelkednek a pártállam „állambiztonsági” és „személyzetis” módszerei: a parlament a héten kezdte meg a nemzetbiztonsági törvény tárgyalását.

Még a végén az előterjesztő Katona Béla nemzetbiztonságilag illetékes tárca nélküli miniszter, megszabadulván a „tárca nélküli” kicsinyítő titulustól, jelző nélküli miniszterré lép elő. Igaz, ez így, expressis verbis nincs benne a törvénytervezetben. Csak annyi, hogy az illetékes miniszter „irányítja” – nem felügyeli, mint várhatóan Suchmann Tamás a privatizációügyet, hanem irányítja – a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat. Maga a kormány láthatólag nem bíbelődik az irányítással: ráhagyja Katonára ezt a piszkos ügyet. Ekképpen a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok – az Információs és a Nemzetbiztonsági Hivatal, azaz a hírszerzés és a belső elhárítás – valóságos kis államot alkotnak az államban. A kis állam csúcsán persze ott díszeleg afféle pinty gyanánt a parlament Nemzetbiztonsági Bizottsága mint a kis állam üzelmeinek kis „ellenőre”. „Ellenőrző” mibenlétével minden nemzetbiztonsági stiklit a jogállamiság szószával fedhet be, jótékonyan.

De mit művelhet a szóban forgó kis állam? A tervezet szerint kezdeményezheti például, hogy „a nemzetbiztonság szempontjából fontos” állami szervek, állami vagy többségi állami tulajdonú vállalatok, mi több, költségvetési forrásból finanszírozott „központi” kutatóintézetek munkaviszonyt létesítsenek egy-egy nemzetbiztonsági emberrel (mondjuk, eszté-tiszttel). Önkormányzatok ilyesmire nem kötelezhetők ugyan (mert hát alkotmányos a mi államunk), viszont kötelesek „hivatalból” továbbítani a nemzetbiztonságilag „feltehetően” fontos információkat. De kik döntik el, mi fontos? Nyilván újabb beépített – esetleg hivatásszerűen alkalmazott – eszté-tisztek! Újjáépül a III/III, amelyet pedig – a Dunagate idején így tűnt – a rendszerváltás annyira el akart söpörni… Újítás viszont, hogy a kis államon belül kiskirályságok kelnek életre, ugyanis „a kormány tagjai feladatkörükben… kezdeményezhetik információs igények megjelölését a nemzetbiztonsági szolgálatok részére”. Ha például az MSZP-s miniszter oldalát furdalja a kíváncsiság, vajon miben sántikál koalíciós kollegája (vagy fordítva), a titkosszolgálatok szállítják majd a muníciót a koalíciós egyeztetésre.

A köztiszteket betöltő személyek két csoportot alkotnak majd nemzetbiztonságilag: akik „védelem alá esnek” és  akik „fontos és bizalmas munkakört” töltvén be, titkosszolgálati úton lekáderezhetők. Előbbi csoportba tartoznak a köztársasági elnök, a kormány, az Alkotmánybíróság, a parlamenti Nemzetbiztonsági Bizottság elnökei és tagjai, a Legfelsőbb Bíróság elnöke, elnökhelyettese, a legfőbb ügyész és helyettesei; a lekáderezhetők táborát a jegybank-elnök, számvevőszéki elnök, országos rendőrfőkapitány, az államtitkárok alkotják, illetve beosztottjaik a főosztályvezetőkig bezárólag, továbbá az állami tulajdonú vállalatok vezetői. A lekáderezés a következő: az érintett ún. biztonsági kérdőívet tölt ki, föltüntetve pl. „személyes (köztük különleges)” adatokat. A kitöltés helyességét – ideértve „egyéb kockázati tényezőket” is – 30 napos határidővel biztonsági emberek ellenőrzik. Ennek során obskurus beszélgetésekbe bonyolódhatnak „referens személyekkel” (értsd:az érintett jó ismerőseivel) vagy akár titkosszolgálati eszközöket (spiclik, lehallgatás) vethetnek be. Az érintett főnöke aztán „szabadon mérlegelheti” a titkosszolgálattól kapott jelentésben foglaltakat. Jogorvoslat nincs. Az érintett még azt sem tudhatja meg, miért rúgják ki, miért nem léptetik elő.                       

Mit szóltok ehhez, ti Dunagate-hősök, fajankó szabad demokraták?










Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon