Skip to main content

Truffaut titkai

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Film


Sok francia filmalkotó maradt nálunk ismeretlen, még a legnagyobbak közül is. Renoir vagy Bresson, Godard vagy Rivette, vagy Eustache; van, kinek a magyar néző csak Párizsban láthatta filmjét, van, kinek éjszakai zártkörű előadásokon és filmklubok ritka vetítésén.

Truffaut szerencsére nem ilyen. Magyarországon már jó ideje talán Francois Truffaut a legismertebb s talán a legkedveltebb francia filmművész. Közel került hozzánk. Aki csak egyetlen filmjét látta, az is megszerette. Becsüli a kritika, becsüli a közönség, ismerjük stílusát, világát, hőseit.

Ismerjük gyermek- és fiatalkori hasonmását is, Jean-Pierre Léaud-t, a Négyszáz csapás majd a többi Antoine Doinel-film ingerlékenyen bájos, női hisztériákra hajlamos „örök kamasz” figuráját.

Truffaut a kamasztitkokat és kamaszos megalázásokat sohasem felejtő felnőttek rendezője. Minden filmjének a könyvek, a gyerekek és a nők a hősei. Manapság egyáltalán nem szokás félénk férfiakról filmet csinálni (lassan Woody Allen is abbahagyja). Truffaut a Jules és Jim óta szerette az ilyen hősöket a könyvekben. Saját gyerekkorában rossz tanulónak számított, sőt gyerekbűnözőnek. Közben az olvasás volt a legnagyobb szenvedélye. Később, filmjeiben a félénk és kamaszosan gátlásos férfiak kicsit hőssé válnak. Ki csodálkozna hát, ha a Fahrenheit 451 félénk tűzoltókönyvégetője a Copperfield Dávid első lapjai után a könyvek megmentőjévé válik? A Fahrenheitben egyébként minden olyan könyvet elégetnek a gyilkosok, melyet Truffaut legközelebbi barátjaként szeret.

Négyszáz csapás Antoine-ját megbüntetik, mert éjjel gyertyafénynél Balzacot olvas, és meggyullad a függöny. Megbüntetik, mert Balzac hatására ír iskolai dolgozatot. Antoine a Doinel-ciklus későbbi darabjaiban író szeretne lenni. A Lopott csókokban még csak ábrándozik erről, a Családi fészekben már kötetnyi kéziratával bajlódik. Balzac egyébként nemcsak a Négyszáz csapás kockáin, de más filmjeiben is jelen van. A Mississipi szirénje gyilkossá váló szerelmesekről szól, akiknek a szerelmen kívül lassan minden mindegy már. Afféle Manon Lescaut-történet, hagyományosabb, melodramatikusabb hangszerelésben nem is olyan távoli rokona Godard Bolond Pierrotjának. Belmondo és Catherine Deneuve végigmenekül egész Franciaországon, nyomukban a pedáns igazságszolgáltatás. Kis kunyhóban húzzák meg magukat, a halálra készülnek. Belmondo arcát egyszer csak elönti az öröm: a kunyhó sarkában Balzac Szamárbőrének egy régi kiadását fedezi fel.

„Mikor udvarolt, mindig könyvet hozott, sohasem virágot” – ezt már halála után idézte fel valamelyik kamaszszerelme. Maga sem tudta talán, hogy a mondat szerepel A kéát angol lány és a kontinens című, bemutatójakor majdnem megbukott, ma egyre szebbnek látszó filmben, mely kicsit a Jules és Jim párdarabja. Mivel korán kicsapták az iskolából, s nem is érettségizett, csak természetes, hogy Francois Truffaut nagyon szerette a könyveket, valahogy úgy, mint a beteg gyerekek a mesét: hitt bennük. A több irodalmi doktorátussal és tudományos fokozattal rendelkező Rohmer mellett valószínűleg ő volt a legolvasottabb francia rendező.

„A könyvek mögött mindig emberek vannak” – inti a zord tűzoltóparancsnok könyvégetésre induló beosztottjait. Nagyszerű dolog lenne végigolvasni Truffaut filmbeli (vagy valóságos) könyvtárát.

„Ha a filmrendezőt össze lehet hasonlítani egy süllyedő hajó kapitányával, akkor én a jól ismert mondás híve vagyok: a nőket és a gyerekeket előbb!” – vallotta. Filmjeiben a Jules és Jim óta mindig kicsit feminin, határozatlanságukkal rokonszenves férfiak és sorsokat eldöntő, lélekben férfias nők szerepelnek. Truffaut azt sugallja: miközben szeretjük a nőket, pillanatokra sem feledhetjük el, hogy pusztítani is tudnak. Igen, de ő jótékonynak tartotta e boszorkányhatalmukat. Filmjeinek nézője mindig olyasmit érez, mint a Jules és Jim vagy a Szomszéd szeretők halálos befejezésekor: ez a fajta végzet és pusztulás nem a legrosszabb megoldások közül való.

„Ma már nem tudnék olyan filmet csinálni, mint a Jules és Jim – nyilatkozta a hetvenes évek végén. – Harmincéves sem voltam akkor, s egy nagyon idős ember könyvét vittem filmre, olyan férfiét, aki távol kerülve az élménytől, már megszépítette, tompította a csapások erejét. Pedig az ember nagyon kemény csapásoknak van kiszolgáltatva a szerelemben.”

A végletes szenvedélyeket mindenesetre női figurákban ábrázolta. Hasonmása, Jean-Pierre Léaud meg a többi szerelmes férfi mókásan egzaltált, rokonszenvesen hisztérikus, de Jeanne Moreau vagy Fanny Ardant az életet teszi tétnek.

A könnyednek mondott, melodramatikus Truffaut-filmek titkokat rejtenek, s e filmek igazán csak a hasonló titkokat dédelgető örök-kamasz nézőket ejtik rabul.

Örökmozgó (Bp. VII., Erzsébet krt. 39.)
március 12., 20.30
A zöld szoba (Vendégek Madeleine Morgenstern és Ewa Truffaut, bevezetőt mond M. Morgenstern)
március 13., 18.30
Csirkefogók, Négyszáz csapás
március 14., 20.30
Húszévesek szerelme, Lőj a zongoristára

Francia Intézet (Bp. I., Fő u. 17.)
március 11., 19 h
Lopott portrék (Serge Toabiana és Michel Pascal filmje Truffaut-ról)
március 14., 19 h
Négyszáz csapás
március 15., 19 h
Bársonyos bőr
március 16., 19 h
Lopott csókok








































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon