Skip to main content

Vágyak, remények az önkormányzat gazdálkodásában

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Nesze semmi, fogd meg jól!


– Két-három hónappal ezelőtt tanácsi vezetőkkel, szakemberekkel készített interjúsorozatuk során milyen elvárások fogalmazódtak meg az új önkormányzatok gazdasági önállóságával kapcsolatban?

Susánszky Péter: A pártoknak ekkor még nem volt kiforrott önkormányzati koncepciójuk, így elsősorban a tanácsi vezetők vállalkoztak a beszélgetésre. Várakozásaik általában két ellentétes célt tartalmaztak. Egyrészt a néha szélsőségig elvitt gazdasági függetlenséget kívánták, másrészt a maximális segítséget a központtól a váratlan többletfeladatok teljesítéséhez, a hátrányaik kiegyenlítéséhez. Egyszerre akartak leválni a központi hatalomról, s ugyanakkor védelmet is élvezni.

Hasonló ez ahhoz, amikor a gyerek leválik a családról. Most a kormány maximálisan megfelelni látszik ezeknek az elvárásoknak. Ma a törvények és a kormánytervezetek abban a szellemben készülnek, hogy látszólag eleresztik az önkormányzatokat, s nagy függetlenséget biztosítanak nekik, miközben minden lényeges ponton ott a kormányzat keze, nehogy az önállóság túlságosan elszaladjon. Az államháztartási törvény tervezete alapján úgy látszik, hogy a kormány gazdaságilag borzasztóan megköti az önkormányzatokat.

– Miben jelentkeznek ezek a kötöttségek? S hogyan alakul a főváros költségvetése, ha a mai tervek megvalósulnak.

S. P.: Egy nagyon gyors becslés alapján a főváros bevétele jövőre 20 százalékkal csökkenne. Jelentősen mérséklődne az önkormányzatok részesedése a személyi jövedelemadóból (szja). A fővárost ez különösen súlyosan érintené, mert itt magasabb az szja részesedése a bevételekből más településekhez képest. Ma az nem szerencsés, hogy a tanácsoknak csak az szja-ból van adójellegű bevétele. Ez bérarányos bevételt jelent a települések számára, mégpedig lakóhely szerint. De az adó nagysága nemcsak a bérektől, hanem az infrastruktúrától és rengeteg mástól is függ. Ma nem jelenik meg az, hogy az önkormányzat mekkora erőfeszítést tesz például az infrastruktúra fejlesztéséért, a gazdálkodási feltételek javításáért. Ennek költsége az szja-ból nem nyerhető vissza.

A tanácsok bevétele attól függ, hogy milyen bérezésű emberek laknak éppen ott. Ezt pedig befolyásolja a terület fekvése, más települések közelsége és hasonlók. Nem kerül így vissza a településekhez a környezetvédelmi erőfeszítéseknek a haszna sem, ha a levegő tisztábbá válik.

Szerintem a településeknek részesednie kellene a termeléshez kapcsolódó adókból, állóeszköz- vagy vagyonarányosan. A Pénzügyminisztérium ezeket elhárítja, adótechnikai okokra hivatkozva.

– Az önkormányzat gazdálkodásának hatása megjelenhet az ingatlanok értékének változásában, tehát itt van egy közvetlen visszacsatolási lehetőség. De a lakáshitelezési problémák miatt központilag akarnak ingatlanadót kivetni, amelynek csak 30 százaléka kerülne az önkormányzatokhoz. De ha a települések közvetlenül a gazdálkodáshoz kapcsolódó adókból részesednek, nem lesznek-e túlságosan nagyok a területi egyenlőtlenségek?

S. P.: Az utóbbiról: ez egy végig nem gondolt politikai kérdés. Nem tartom elképzelhetőnek, hogy az infrastruktúrára fordított pénzek nagyobbak legyenek a következő egy-két évben.

– Nem túlzottan optimista.


Tervezik, hogy a költségvetés kiadásait 20 százalékkal csökkentik, s ez érinteni fogja a településeket is. Ha mérsékelni akarjuk a területi egyenlőtlenségeket, akkor erre nemigen látok más lehetőséget, mint a települések közötti átcsoportosítást.

Ennek azonban következményei vannak: a jobb teljesítőképességű települések helyzete romlik, elvesztik a lehetőséget, hogy aktív kibocsátók legyenek. Átcsoportosítják az eszközöket oda, ahol a túlélést tudják ezzel biztosítani, de a gazdasági fejlődés elindítását nem. Számtalan példa bizonyítja ezt. A következményeket természetesen arra az esetre is végig kell gondolni, mi történik, ha nem lesz ilyen átcsoportosítás. Politikailag az sem könnyebb.

– Melyik felé haladunk?

Nyírő Erika: A megfogalmazott célok szerint a kiegyenlítő, paternalista rendszer felé. Az szja szerepének a csökkenése s az ezen kívüli normatív támogatások növelése efelé mutat. Kérdés, mi lesz a végérvényesen elfogadott változat.

S. P.: Az önkormányzat bevételeinek nagy részét központilag határozzák meg. Az önkormányzat ha megszakad, akkor sem tesz szert sokkal több pénzre; ha nem szakad meg, akkor pedig esetleg éhen hal. A Pénzügyminisztérium országosan betervezi a helyi adóösszeget is, 50 milliárd forintban. Ezt az önkormányzatoknak mindenképpen be kell majd szedniük arányosan, különben a nehéz helyzetbe kerülők nem kaphatnak semmiféle pótlólagos támogatást.

Ny. E.: A tervezetek úgy fogalmaznak, hogy a saját források, a helyi adók között új adónemek jelenhetnek meg. Pont. Konkrét célok elérése érdekében nagyon nagy erőfeszítésekre lehet késztetni a lakosságot, de enélkül óriási felháborodás fogadhatja a helyi adókat. Ez azért is veszélyes, mert most úgy tűnik az emberek számára, hogy a helyi képviselet, a helyi demokrácia megtestesítője az önkormányzat, s éppen ezzel kerülhetnek szembe. Ha pedig nem vetik ki a helyi adókat, akkor azért várható a konfliktus, mert nem tudják biztosítani az alapvető feladatok ellátását.

S. P.: A normatív kereteket az Országgyűlés határozza majd meg, elképzelhető tehát az egyik évről a másikra való radikális támogatáscsökkentés. Az ellenkezője is, de a gazdasági helyzet ezt valószínűtlenné teszi.

– Szó lehet-e arról, hogy a bevételek csökkentését a főváros az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás révén pótolja?

S. P.: A pakliban ez is benne van. De a mai tanácsi vállalatok borzasztóan rossz hatékonysággal dolgoznak, másrészt ilyen vállalatok csak a nagyobb településeken működnek. Azok a vállalatok pedig, amelyek működhetnek a versenyszférában, elkerülnek az önkormányzatoktól.

Ny. E.: Csak az marad meg, ami garantáltan veszteséges, támogatásra szorul. Természetesen lehetőség van a hatékonyság javítására, de ez december 31-től január 1-jéig nem oldható meg.

 Mekkorák az ingatlanokkal való gazdálkodás lehetőségei? Számomra ez még rendezetlen és áttekinthetetlenül kaotikus állapotban van.

S. P.: Számunkra is. A Pénzügyminisztérium úgy fogalmaz, hogy minimális tulajdont kell az önkormányzatoknál hagyni, mert az önkormányzatok nem alkalmasak gazdálkodásra. Az interjúk során is megfogalmazódott – sejtve, hogy nem lesz pénz az önkormányzatok támogatására –, hogy az önkormányzati tulajdon biztosíthatja a függetlenséget. De bizonyos erők ez ellen vannak.

Pedig nyugati demokráciákban a helyi önkormányzatok bevételeinek jelentős részét a saját vagyonnal való gazdálkodás biztosítja. Így volt ez 1945 előtt Budapesten is.

 Fölmerülhet annak a veszélye, hogy szorított helyzetükben az önkormányzatok is fölélik a vagyont, ahogyan gazdaságtalan tevékenységének fönntartására számos vállalat tette.

S. P.: Az önkormányzatnak évente vagyonleltárt kell készítenie. A választók számára ennek a vagyonnak a csökkenése ugyanúgy elfogadhatatlan lenne, mint egyes helyi adók kivetése.

Az önkormányzatnak nem szabad közvetlenül gazdálkodnia telkekkel, ingatlanokkal. Egy olyan testület, amelynek a piac szabályozása is feladata, nem léphet föl ugyanott gazdasági szereplőként is.

 Ma ez történik, amikor a tanács például a Magistrál Kft.-n keresztül üzletel.

S. P.: Nem az a baj, hogy egy vállalkozást hozott létre a tanács, hanem az, hogy ezt a vállalkozást közvetlenül az apparátus hozta létre.

 Nagyon súlyos problémának látszik a fővárosi és a kerületi vagyonmegosztás.

S. P.: A törvény szerint élesen szét kell választani a kerületi és a fővárosi hatáskört, költségvetést. A törvény azonban azt is elvárja, hogy a főváros csökkentse a kerületi egyenlőtlenségeket is. Előfordulhat rossz esetben olyan helyzet, amelyben a kerületek és a főváros között kiéleződhetnek a feszültségek. Akkor például, ha a kormány nem biztosítja a főváros számára a nagy ellátó rendszerek – például a közművek – működtetését, s a fővárosnak a kerületekkel kell alkudoznia a költségek megosztásán.

Ny. E.: A vagyonmegosztást is úgy kell kialakítani, hogy a kerületeknek is és a fővárosnak is legyen olyan tulajdonhányada, amelynek révén szabadon gazdálkodhat. Egyúttal el kell különíteni a főváros szempontjából különösen fontos területeket és ingatlanokat, amelyeket budapesti hatáskörbe kell utalni.

– Az új önkormányzatokra feszített tempó vár.

S. P.: Most lebontunk egy bonyolult, belsőleg determinált rendszert, s egy újat hozunk létre. November 30-ra kellene megalkotni az új fővárosi szabályozást, amely rendelkezik a feladatok új megosztásáról, szervezeti felépítésről és hasonlókról. Képtelenség. El nem tudom képzelni, hogy a fővárosban január elsejétől miként lehet a feladatokat átadni a kerületeknek, s a fővárosi feladatok ellátásához szükséges szervezetet hogyan lehet kialakítani.

Legalább egy évig még a mostani rendszer működik majd szerintem, ami azért természetes, mert egy átmeneti időszakban vagyunk. A törvényeknek, a szabályozásoknak ezt figyelembe kellene venniük. Az új önkormányzati testületnek gyakorlatilag egy-két hete lenne arra, hogy az új rendszert kialakítsa.



































































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon