Skip to main content

Van-e Vallásügyi Tanács?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Megjegyzések a Sarokkő… c. cikkhez (Beszélő, 42. szám)


Az Állami Egyházügyi Hivatal utolsó napjaiban – hogy mentse a menthetőt – megszüntette önmagát. Létrehozta viszont a Vallásügyi Tanácsot, a művelődési minisztérium egyházi főosztályát és a Minisztertanács Egyházpolitikai Titkárságát. Az ÁEH utolsó elnöke, Sarkadi Nagy Barna miniszterhelyettesi rangban vezette az egyházpolitikai titkárságot. Az egyházi főosztály az egyházakkal kapcsolatos, főként anyagi jellegű, gyakorlati feladatok kezelésére kapott megbízást, továbbá az ÁEH irattárának őrzésére mint jogutód.

A Vallásügyi Tanács konszenzusteremtő fórumnak indult. Elnöke Pozsgay Imre államminiszter lett, titkára (vagy alelnöke?) Sarkadi Nagy Barna. Tagjai az egyházi főosztály vezetője mellett azok az egyházvezetők, akiket meghívtak, illetve akik a meghívást elfogadták.

A rendszerváltás után leghamarabb a Vallásügyi Tanács szűnt meg. (Minisztertanácsi rendelettel vagy országgyűlési határozattal, ugyanúgy, ahogyan annak idején megszületett.) Az egyházi vonatkozású jogszabályok azonnali véleményezésére, befolyásolására hivatalt kapott viszont – szerintem a hitfelekezetek közötti egyenrangúság sérelmére – a Művelődési és Közoktatási Minisztérium egyházi főosztályán a r. katolikus, a református és az evangélikus egyház, valamint a – bevett státusán változtatni mindmáig nem tudó – izraelita felekezet. És természetesen maradt maga a főosztály. A legnehezebben megfogható az interjúban megpiszkált, tévesen Vallásügyi Tanácsnak nevezett Egyházpolitikai Titkárság sorsa, melyet az Antall-kormány „bölcsen eltűr, le nem vága”. Pálos Miklós miniszterelnökségi államtitkárként van abban a helyzetben, hogy Sarkadi Nagy Barna asztali lámpáját használhatja. Tudtommal a hivatal ma nem bírja az Egyházpolitikai Titkárság nevet. Talán nincs is neve. Mindenesetre tisztázatlan az MKM egyházi főosztálya és a miniszterelnökségi államtitkár közötti illetékességi kérdés. Ebből eredően egyes egyházvezetők itt, mások ott intézik ügyeiket, illetve egyes dolgokat itt, másokat ott.

Úgy vélem hát, hogy nem csupán a jelen egyházpolitika, hanem a konkrét egyházi ügyek intézése is rejteget még homályos zugokat.


Iványi Gábor

Értesüléseink szerint a MKM költségvetésében nem különül el egészen világosan az egyházak állami támogatása. Részben például az oktatási pénzek között bujkálnak ezek az összegek, hiszen az egyházak oktatási tevékenységet is folytatnak. A tényleges összegekről talán csak az egyházi főosztály tudna beszámolni.

A szerk.













Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon