Skip to main content

Zimmermann professzor esete a Hitlerjugenddal

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Moshe Zimmermann professzor, a náci korszak történetének elismert szakértője, a jeruzsálemi Héber Egyetem, valamint több német egyetem oktatója a minap nagy felzúdulást keltett nyilatkozatával, amelyben párhuzamot vont a hebroni zsidó telepesek gyerekeinek egyes megnyilvánulásai és a Hitlerjugend között. Sokan úgy vélik, a párhuzam nem volt túl szerencsés – már csak azért sem, mert ahelyett, hogy a telepesek tetteiről vitáznának, most inkább arról van szó, lehet-e, szabad-e, megengedhető-e, hogy egy zsidót – bármelyik zsidót – a Hitlerjugend tagjaival hasonlítsanak össze.

Több tucat izraeli egyetemi professzort annyira felháborítottak Zimmermann professzor nyilatkozatai, hogy nyílt levéllel fordultak a jeruzsálemi egyetem elnökéhez, és követelték eltávolítását az izraeli egyetemekről; mások a professzor elleni társadalmi bojkottra szólítottak fel. Ezeket a követeléseket mind az egyetem elnöke, mind a bölcsészkar tanárainak túlnyomó többsége azonnal és határozottan elutasította. Amnon Rubinstein nevelésügyi miniszter, aki maga is egyetemi tanár, hangsúlyozta, hogy az egyetemi szólásszabadságnak sérthetetlennek kell maradnia; aki akar, tárgyszerű vitát folytathat Zimmermann-nal, anélkül azonban, hogy nézetei miatt bármilyen személyi sérelem éri akár a professzort, akár vitapartnereit.

A tárgyszerű vita keretében sokan úgy vélekedtek, hogy a Zimmermann-féle összehasonlítás veszélyes és káros is. A Holocaust a zsidók ellen irányult, és szentségtörést követ el az, aki az áldozatok vagy örököseik és a bűnösök között bármilyen párhuzamot von; a Holocaust az emberiség szégyenfoltja, és semmilyen más bűnhöz nem hasonlítható – hangzott el a vitában. Egy vezető újságíró azzal vádolta a professzort, hogy álláspontja érveket szolgáltat a Holocaustot és annak világtörténelmi súlyát tagadó kísérleteknek, amelyeknek már bőséges irodalma van Németországban, Amerikában és másutt.

Zimmermann professzor azonban nem maradt egyedül a vitában, amelyben nemcsak hivatásos történészek és újságírók, hanem az olvasói levelek rovatában a Holocaust több túlélője is részt vett. Többen rámutattak, hogy a tömeges gyilkosságokban, a gázkamrákban és krematóriumokban megnyilvánuló „Endlösung” voltaképpen csak a náci hatalom utolsó éveiben indult be. Addig a Hitlerjugend tagjai „csak” ütöttek, törtek-zúztak, megaláztak, olykor gyilkoltak. Márpedig ami a náci hatalom első éveiben történt (és a „végső megoldás” első fejezeteinek tekintendő), az igenis összehasonlítható más korszakokban és más országokban fellelhető jelenségekkel, s ez figyelmeztetésül szolgálhat az elkövetkezendő veszélyekre is. Nem árt figyelmeztetni, milyen képzettársításokat idéz elő, amikor Hebronban a telepesek felfegyverezve és idomított kutyák kíséretében járják a várost, hogy megfélemlítsék a helyi lakosokat; gyümölccsel és zöldséggel telerakott asztalokat borítanak fel a piacon; bezúzzák a házak és a gépkocsik ablakait. A hatalommal való visszaélés, a gőg és a felsőbbrendűségi érzések ellen egyetlen népnek sincs védőoltása.

A vita másik tengelyét a Holocaust egyediségéből eredő következtetések alkották. Annál is inkább, mert hozzá kapcsolódott egy másik vita, amely a nevelésügyi minisztérium javaslata körül robbant ki, hogy az izraeli középiskolákban történelemórákon tanulmányozzák a Holocausttal párhuzamosan, az örmények 1915. évi tömeges lemészárlását, és hogy a Holocaust zsidó áldozataival együtt említhető-e a nácik cigányirtása. Az „Endlösung” – vagyis egy embercsoport minden egyes tagja kiirtásának ipari módszerekkel és az államapparátus felhasználásával végrehajtott terve – kétségtelenül példa nélkül áll a világtörténelemben. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem voltak előzményei, amelyek mérföldköveket képeznek a Holocaust felé vezető úton. Ilyen mérföldkőnek tekinthető az örmények tragédiája; a cigányok ellen irányuló náci tömegmészárlás pedig még annál is több – ha méreteiben nem is, de ideológiai alapjaiban azonos a zsidók ellen foganatosított náci intézkedésekkel. Így tehát – érveltek a vitában sokan – a zsidó tragédia egyedülállóságát nem a történelem más tényeitől való elszigetelés, hanem éppenséggel a Holocausthoz vezető út és a Holocaust történelmi összefüggéseibe való beillesztése emeli ki – mint ahogyan egy hegy nagysága az őt körülvevő síkság és alacsonyabb dombok hátterén tűnik ki.










Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon