Skip to main content

Kilépődíj Jugo-Sing-Singből

Vissza a főcikkhez →


A „jugoszláv” szövetségi kormány egyik legújabb rendelete szerint 1993. december 31-től határátlépési illetéket köteles fizetni minden jugoszláv állampolgár, aki ki akar utazni az országból. A külföldi gyógykezelésre induló személy és kísérője mentesül a fizetési kötelezettség alól, és annak sem kell fizetnie, aki a Kis-Jugoszlávián kívüli valamelyik „szerb államba” megy: a Krajinák ugyanis Belgrádból nézve nem számítanak külföldnek. A Krajinákból nézve viszont igen: ha ugyanis a krajinai állampolgárok Jugoszláviát észak felé óhajtják elhagyni – például magyar benzinért vagy egyéb javakért indulnak –, nem fizettetnek velük kilépődíjat. Így aztán egy maffiózónak elég átjelentkeznie valamelyik Krajinába: máris mentesül a fizetési kötelezettség alól. Egyszóval különös börtön ez a Jugo-Sing-Sing: aki külországba indul szabad levegőt szippantani s egyúttal létszükségleti cikkeit megvásárolni, kifejezetten kötelező megvesztegetni őreit.

A határátlépési illeték személyenként tíz német márka, s további harmincat kell fizetni egy YU-jelzésű autó kiléptetéséért. A hivatalos indoklás szerint az állam a Jugoszláviát sújtó embargó miatt árukivitelből nem tudja devizaszükségletét biztosítani, ezért kényszerül onnan beszerezni a devizát, ahol még van: a polgárok zsebéből.

Intézkedésével egyszerre több legyet üt a hatalom: egyrészt – igaz, nemzeti büszkeségével ellenkező módon és nemzeti fizetőeszközét semmibe véve, de – keményvalutához jut, másrészt korlátozza a polgárok mozgásszabadságát. Érdeke, hogy az „alattvalók” ne kommunikáljanak, ne érintkezzenek egymással (egyenként könnyebb elbánni az elégedetlenkedőkkel): emiatt drága és szervezetlen a közlekedés, a posta, a leveleket eltérítik, a telefont lehallgatják. Nem adnak üzemanyagot, megtagadják az útlevelet, végül bevezetik a kilépődíjat.

A kilépődíj intézménye óriási tömegeket dönt létbizonytalanságba: az ország régóta nem termel, hovatovább felélte tartalékait, küszöbön az éhínség, ám a kétségbeesett lakosság e kopár szigeten pénzét se költheti el. A magánszemélyek mégis mindenképp elveszítik bankban őrzött devizájukat vagy úgy, hogy az országból kilépve fizetnek, vagy úgy, hogy a külföldről behozott árut magas feláron veszik meg.

Néhány évvel ezelőtt mindenki azt hitte, hogy Romániában a végtelenségig fokozható az elnyomás. A puliszka nem robban – mondta keserűen egy román költő. Aztán, mielőtt Ceausescu szögesdróttal kerítette volna be országát, mégis robbant a puliszka. Most Jugoszlávia áll sorban a határ mentén. És a puliszka itt is robbanhat.

(Zenta)












Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon