Skip to main content

A hozomány nélküli menyasszony

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Egy éven belül két választás volt a keleti oldalon, először március 18-án a szabad keletnémet, majd az egyesítés utáni össznémet választások. Sokan meg is csömörlöttek mindettől, ezt bizonyítja a mostani alacsonyabb részvételi arány: 1989 októberében a keletnémet lakosság 93 százaléka szavazott, most mindössze 77,8 százalék.

December 2-a kétségkívül Helmut Kohl és Hans-Dietrich Genscher győzelmét hozta: a CDU, CSU és FDP koalíciója határozza meg az elkövetkező négy év politikáját. Vesztes a legrégebbi múltra visszatekintő szociáldemokrata párt, Lafontaine vezetésével. A választások szenzációja a nyugati Zöldek kiszorulása a parlamentből, ezzel szemben a keleti környezetvédők a Bündniss ’90-nel együtt 7 képviselőt küldhetnek a most 656 tagú parlamentbe.

A keleti oldalon sokan úgy érzik, hogy a keletnémet kisebb ellenzéki csoportok ki fognak szorulni a vezetésből. Fiatal művészek egy lelkes csoportja összehívott egy szimbolikus kerekasztal-tanácskozást a Reichstag mellé. Követelésük lényege az volt, hogy az egyszer már a keletnémet ellenzék által kidolgozott alkotmánytervezetből is vegyenek át részeket az új alkotmányba. Sokan attól tartanak – főleg a keleti értelmiségi fiatalok közül –, hogy az egyesítés nyomán a nyugatnémet kulturális térhódítás nemcsak a gyűlölt keleti állami kultúra és politikai berendezkedés nyomait tünteti el, hanem a keleten létrehozott vitathatatlan értékeket is.

A tiltakozásoknak élesebb formája is tapasztalható volt: Berlin polgármesterét vendégmunkások csoportja kísérte a szavazóhelyiséghez. „Wir sind auch das Volk”, „Wahlrecht für Alle” – „Mi is a nép vagyunk”, „Választójogot mindenkinek” – hirdették plakátjaik. Pár nappal a választások előtt hevesebb utcai összecsapásokra is sor került a rendőrök és a választójog nélküli vendégmunkások között. Véleményük szerint munkájuk és befizetett adóik feljogosítják őket arra, hogy szavazhassanak is.

A közhangulat viszont most már bizakodóbb, mint pár hónappal ezelőtt. Szakértők 3-4-5 évre tervezik a keleti rész felzárkóztatását. Első hallásra ez talán megvalósíthatatlannak tűnhet, de a jelek már most is arra mutatnak, hogy be tudják tartani ezt a „határidőt”. Kérdés persze, mi lesz a sorsuk a nyugati normáknak nem megfelelő termékeket előállító üzemeknek, a keletnémet kocsiparknak és a környezetszennyező erőműveknek? Rendbe lehet-e hozni 3-4 év alatt egy lepusztult gazdaságot? Bár már megszülettek a tervek és javaslatok a nyugatnémet technika áttelepítésére, de még sok kérdés tisztázatlan. A zwickaui Trabant-gyár futószalagjairól most gördül le az utolsó széria gépkocsi: 25 ezer darab Magyarországnak és a legutolsó 10 ezer darab Lengyelországnak. A 33 éves múltra visszatekintő kisautógyártás leállításával egy fejezet lezárult a gépkocsigyártás történelmében. A 30-as évek egyik luxusautója, a Horch, a dicsőséges Trabant-előd ma is megtekinthető az ugyancsak itt gyártott Audik és DKW-k társaságában a gyár múzeumában. Itt láthatók azok a Trabant-prototípusok is, amelyek tömeggyártását annak idején gazdasági okokra hivatkozva, de valójában politikai megfontolásokból tiltottak meg. A nemrégiben elkészült moseli Trabant-gyárban csak néhány négyütemű Trabi kibocsátására futotta, azóta ott is lezajlott a típusváltás: jelenleg Pólókat szerelnek össze. A munkások között a hangulat meglehetősen feszült, ebben az évben 2000 fővel csökkentették a létszámot.

Az egyesülő Németország nyugati része hamar véget vetett a mézesheteknek, és megkezdte a hozomány számbavételét, melynek legkritikusabb része a legendás keletnémet környezetszennyezés. 1990 júliusában életbe léptek a nyugatnémet atomerőművekre érvényes új biztonsági rendszabályok. Így szükségszerűvé vált a nagyrészt szovjet reaktorokkal működő három keletnémet atomerőmű leállítása és lezárása. Az erőművek lebontásának költségeit az államháztartás fedezi, ez pl. a rheinsbergi atomerőmű esetében eléri a 3 millió DM-et. Keskeny erdei betonút vezet a kolosszushoz. Az ott dolgozott 630 emberből jelenleg csak 25-30 található az erőmű teljes területén, akik felügyelik a leállított reaktorokat.

Berlinben megszűnt a hidegháborús szorongás és a falak közé szorított lakosság félelme a szovjet blokádtól. Németország az eddig eltitkolt, 500 millió DM értékű élelmiszerkészletet nagyvonalúan felajánlotta a Szovjetuniónak, mintegy hálából az „igenért” a német egyesítésre.

(News Network)
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon