Skip to main content

A leépülés menetrendje

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
MÁV


A nemrég elfogadott vasúttörvény nem nyújt garanciát a vasút fejlesztésére, de még csak a jelenlegi állapot megőrzésére sem – állítja Hatvani Zoltán országgyűlési képviselő (SZDSZ), a gazdasági bizottság tagja. A képviselő szerint nincs a kormánynak olyan közlekedéspolitikai koncepciója, amiből látni lehetne a szándékot a vasút fejlesztésére vagy akár visszafejlesztésére.

A regula elkészülte előtt már dönteni kellett volna arról, hogy milyen szerepet szánnak a vasútnak a magyar gazdaságpolitikában. Nincsenek kimondva azok a nagyon alapvető elképzelések, hogy Magyarországon a jelenlegi vagy a közeljövőben várható áru- és személyszállítási feladatok hogyan oszoljanak meg a közút és a vasút között.

Gyorsuló lassulás

A vasúttörvény ugyan a benyújtott módosító indítványok nyomán deklarálja: az állami költségvetésnek működtetnie kell a pályavasutat (vasúti pályák és tartozékaik értendők a meghatározás alatt), a vita csak azon van, hogy milyen szinten.

Néhány adat a vasút műszaki állapotának romlásáról. A 7604 kilométer hosszú vágányhálózaton az évek során összegződő felújítási elmaradás csaknem eléri a teljes vonalhossz száz százalékát. Az évente műszakilag szükséges 400 kilométernyi pályakarbantartásból tavaly 40, az idén 10 kilométer hosszra telt és telik a rendelkezésre álló pénzből. Tavaly a MÁV vonalainak nyolc százalékán kellett sebességkorlátozást bevezetni, az idén a sebességkorlátozással sújtott pálya aránya eléri a teljes hossz 28, jövőre pedig mintegy 40 százalékát.

„Mi úgy szerettük volna működtetni ezt a tulajdonképpeni kerettörvényt – mondja Hatvani Zoltán –, hogy legyen benne meghatározva, milyen mértékű, több évre szóló előzetes állami megrendelésre számíthat a vasút. Ugyanis a vasútfejlesztés rendkívül eszközigényes feladat, nem elég az éves költségvetési vitában eldönteni, mennyi fordítható erre a célra. A beruházók jó ha tudják, milyen forrásból lehet beszerezni a fejlesztési eszközöket.”

Az biztos, hogy házon, azaz a MÁV-on belül a feladat, a fejlesztés nem oldható meg. A költségvetési támogatás az ágazat leépülését sem tudja megállítani. A gondok nem új keletűek, a romlást a korábbi hibás közlekedéspolitikai döntések idézték elő, s a dolgok hátterében a nyolcvanas évek elejétől az ország növekvő eladósodása áll. Az önfinanszírozó vasút koncepciója nyomán 1991-re mintegy 120 milliárd forintos fejlesztési elmaradás gyűlt össze. Ahhoz tehát, hogy a tíz évvel ezelőtti technikai színvonal újból elérhető legyen, minimum 120 milliárd forint kell, s újabb 120 milliárd a nyugati vasutak nívójának megközelítéséhez. Ez kifejezetten optimális becslés, ugyanis ha valami csoda folytán csak el kellene költeni a pénzt, akkor sincs, aki a beruházást végrehajtsa. Időközben ugyanis az erre hivatott szervezeteket szétverték, leépítették, tehát újbóli felállításuk megint csak plusz költség. Mindenki számára világos, hogy ennyi pénz a vasútra közel s távol nincs.

Sötét vezérigazgatóság

Az örökölt gondokat az utóbbi négy évben megfejelte még a KGST összeomlása, a magyar gazdaság elhúzódó válsága, a Szerbia elleni embargó hatása. Mindezek következtében a vasúti áruszállítás s ezzel együtt az árbevétel drasztikusan csökkent. 1989-ben még 104 millió tonna áru gurult a MÁV vonalain, 1992-ben 53 millió tonna, az idei első félévben pedig mindössze 19,6 millió tonna a teljesítmény. Ez a tavalyi év hasonló időszakához képest 28 százalékos visszaesést jelent. A szakemberek a jövőre nézvést sem sok jóval kecsegtetnek: a szállítási kapacitás kihasználtsága jó esetben is csak az idei szinten marad.

Az már csak hab a tortán, hogy a személyszállítás költségeihez 1982 óta a MÁV növekvő mértékben járul hozzá. Jelenleg az utas állja a számla harmadát, húsz százalékát az állam, harmadrészét a vasút teszi hozzá egyre apadó szállítási bevételeiből, s ’91 óta a jegyár tetemes része fedezetlen.

Az eredmény: a MÁV tartozásai a vezérigazgatóság adatai szerint az 1992. évi 45,049 milliárd forintról június végéig 49,311 milliárd forintra nőttek. A majd félszáz milliárdos tartozásból 40 milliárd forintot tesz ki a rövid lejáratú hiteltartozás. A MÁV jószerével csak a béreket és az energiaszámlát fizeti. Ez utóbbira jó oka van, mert enélkül nemcsak hogy a vonatok nem mennének, de már az is megtörtént, hogy a vezérigazgatóságon az Elektromos Művek kikapcsolta az áramot.

A harag nem, a sötétség azonban, úgy tűnik, jó tanácsadó. A tb., az APEH, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága azonban lágyszívű hitelezők: ők még semmit sem kapcsoltak ki, foglaltak le. Vélhetően abban bíznak, hogy a MÁV adósságkonszolidációja révén előbb-utóbb hozzájutnak kintlévőségeikhez.

Talán így lesz, talán nem. Az tény, hogy a vasút tizenharmadikként felkerült a hitelkonszolidációban reménykedő iparvállalatok eredetileg tizenkettes listájára. A meccset azonban még nem játszották le, sőt az sem biztos, hogy valaha is lejátsszák. Új fiú jelent meg a pályán, de még nem tudni, ki az; egyesek a Világbankra tippelnek. Azt sem lehet tudni, hogy amit figyelünk, még a régi játék-e, vagy már valami más.

Mennyi sín, mennyi ember?

A hevenyészett krónikát Csárádi János vezérigazgató október 12-i bejelentésével kezdjük, korántsem a történet elején, az ugyanis egyelőre homályba vész.

A vezérigazgató szerint a Szerbia elleni embargó összességében már 10 milliárd forint veszteséget okozott a magyar vasútnak, s ezért, valamint a romló teljesítmények okán jövőre 3000-3500 embert elküldenek a vállalattól. Így a létszám 70 ezer főre apad.

Csárádi János bejelentése nem hatott az újdonság erejével, hisz erről a lépésről szó esett már a tavaly őszi szakszervezeti egyeztetéseken. A tervnek senki sem örült, de a többség számára elfogadhatónak tűnt valamiféle létszámleépítés azzal a feltétellel, hogy a vezetés részletesen közli, melyik szolgálati ágat miként érint az intézkedés, s cserében miféle anyagi ellentételezés jár az elmenőknek, valamint a maradóknak.

Történt azonban a közelmúltban még valami, ami arra utal, hogy előbb-utóbb drasztikusabb lépések is lehetségesek. Németh László, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének alelnöke tájékoztatásunkra elmondta, hogy az igazgatóság vezetői és a szakszervezetek képviselői között szeptember 30-án azért nem került sor a béremelés kérdésében egyeztetésre, mert a részvénytársaság igencsak érzi a kormányra nehezedő világbanki nyomást. Hogy miről lehet szó, nem tudta pontosan. Úgy vélte: a pénzintézet csak áttételesen érintett a vasút ügyeiben, ám szakértőik szerint a gazdaságos működés csak a hálózat felére, háromnegyedére csökkentésétől remélhető.

Minisztériumi forrásokból úgy értesültünk, hogy a Világbank az általa a MÁV-nak nyújtott s a számítógépes szállításirányítási rendszer létrehozását segítő hitel legutóbbi részletét már nem engedte kifizetni. A tiltásra azután került sor, hogy a pénzintézet a vállalat hároméves üzleti tervét megvizsgálva nem tartotta megalapozottnak a vasút finanszírozását.

Időközben napvilágot láttak azok a számok, miszerint a jövő évi elbocsátások 9600 vasutast érintenének, a béremelés pedig nem haladná meg a 13 százalékot. A szakszervezetek viszont azt mondják: nincs hova hátrálniuk. Elhangzott a menetrend szerinti sztrájkfenyegetés is.

Az események alakulása a tavalyi esztendőt idézi; nyilvánvaló, hogy az egyeztetések kora jön el, s előbb-utóbb kompromisszum köttetik. Most még.

Információink szerint ugyanis a jelenleg rendelkezésre álló pénzből valóban csak mintegy 4500 kilométer hosszú vágányhálózat tartható fenn, s az üzemvitelhez szükséges létszám ez esetben 50-55 ezer ember lehet. Hogy a kényszer szülte leépítés mennyi idő alatt valósulna meg, nem tudni. Az bizonyos, hogy a választások előtt a kormány ilyen lépést nem tesz meg: a feketeleves feltálalását a következő garnitúrára hagyja. Nem lesz tehát irigyelt poszt a vasútminiszteré, s nem lesznek irigylésre méltó helyzetben a vasutasok. Az utasokról pedig szó se essék.












































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon