Skip to main content

A szimbolikus formáról és a hiányról

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
N&n galéria

Nagy Tamás: Hét ház


Három az asztalon, négy már a helyén.
Legalább is remélem.
Hogy a helyén.

Három még az asztalon.

Illetve az egyik már félig a fiókban.
Pedig már látná a Helyét.
A Liget szélén.
Azon a hársillatú véres placcon.

A másik ugrásra kész.
Szinte már Repülne.












Nagy Tamás (51) építész



Tanulmányok


1998 DLA

1978–80 MÉSZ Mesteriskola

1970–75 BME Építészmérnöki Kar

Egyetemi oktatói munka

1998 BME

1997-től MÉSZ Mesteriskola

1991–98 Magyar Iparművészeti Főiskola

1982–86 BME Építészmérnöki Kar

1979 School of Architecture, Carleton University, Ottawa, Ontario

Szakmai gyakorlat

2000-től LINT Kft.

1990–2000 AXIS Építésziroda Kft.

1989–90 MAKONA<

























Engedjék meg, hogy e bemutatót látva megosszam Önökkel két gondolatomat Nagy Tamás építészetével kapcsolatban: az egyik a szimbolikus forma helyénvalósága, a másik a hiány pozitív kifejezhetősége. Az alábbiakban ezekről fogok beszélni.

A szimbolikus forma helyénvalósága azért merült föl bennem, mert Nagy Tamás életművében a templomoknak fontos helyük van. A mai magyar építészetben küzdelem folyik érvényes szimbolikus formák megtalálására, és úgy látom, óriási a zűrzavar, ha megtalálnak, megtalálni vélnek történeti vagy máshonnan előhúzott szimbolikus formákat. Azokat menthetetlenül ráakasztják az épületre, és helytelenül kezelik őket. Erre szomorú példa a piliscsabai Katolikus Egyetem. Most azonban inkább a pozitív példákról beszélnék, mert Nagy Tamás fegyelme ebben a tekintetben is példaadó. Azt látjuk ugyanis, hogy templomai esetében, ahol nagyon is helyénvaló a szimbolikus forma használata, talál, alkot és rendkívül fegyelmezetten, tisztán és elegánsan alkalmaz is szimbolikus formákat, de mindig csak lényegi redukció után, ami biztosítja, hogy csak hiteles jelentés származzon belőlük. Ha helye van, kell szimbolikus formát találni. Ha nincs helye, például a Hungarocontroll irodaháznál, ami nagy volumenű épület, ott más problémák foglalkoztatják (pl. világítás, alaprajz). Ez az építészeti gondolkodás számomra példaadó a mai magyar építészetben.

A másik gondolat a Regnum Marianum emlékműtervről szól. Nagy Tamás gondolkodása pozitív, annyira, hogy a tragédiának, a hiánynak is tud pozitív módon emléket állítani. Nem negatív eszközzel fejezi ki, hogy itt bizony lerombolt az önkény egy templomot, hanem azt mondja el, hogy mi az, ami annak a régi templomnak a lényege lehetett. Kelényi Béla fogalmazta meg egyszer szellemesen, hogy korunkban az emlékműállítás kényszere a jövő iránti bizalmatlanságból fakad. Nagy Tamás csattanós választ és cáfolatot ad az elmúlt évek emlékmű-állítási tévedéseire, hiszen tisztán építészeti eszközökkel mondja el, hogy emlékeznünk kell. Emlékeznünk kell a hiányra, a Regnum Marianum templom hiányára, ami a vallási közösségek számára valóságos szellemi és lelki hiányt jelent. Nagy Tamás ugyanakkor ezt a hiányt pozitív felvetéssel tudja elénk állítani: ha megvalósulna, ez a terv nem valami torz sajnálatot, hanem ellenkezőleg, derűt és bizakodást sugallhatna.

Nagy Tamás szemléletének alapvonása a komolyság, ez a komolyság azonban sohasem válik nehézkessé. A hatalmas tömegű aszódi Evangélikus Gimnázium téglafalai például mindig méltóságteljességet sugároznak, és sohasem nehézkességet. Az aszódi külvárosi helyszín olyan építészeti és lelki-kulturális minőséget sugároz, amin minden alkalommal megdöbbenek, ahányszor csak ott járok. Egyáltalán nem falusi iskolát, hanem szellemi helyszínt találok ott. Túlzás lenne azt állítani, hogy templomot vagy csarnokot, mert ami ott áll, nem templom vagy csarnok, de olyan helyszín, ahol érezni a szellem sugárzását, a tanítás és az oktatás lényegét.

Összefoglalva azt mondanám, hogy Nagy Tamás mindig az architektúrát engedi szólni. Sohasem tolakszik személyes szeszélyekkel az épület elébe, és nem is enged odatolakodni semmiféle ráaggatott vagy másodlagos kommunikációs elemet. Végezetül mindezekhez hozzátenném, hogy szokás az időtlenséget emlegetni Nagy Tamás munkáinak építészeti formáival kapcsolatban. Kíváncsi vagyok, száz év múlva fogják-e majd mondogatni, hogy élt egy magyar építész, akinek munkáit akkoriban időtlennek tartották, és még ma, száz évvel később is időszerűek.










Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon