Skip to main content

Az utolsó simítások előtt

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Költségvetés


Mármint ha némi alkotmányba ütközés nem állítja meg az idő pergését. A koalíció szorgosan döngöli befelé a miniszterelnökségbe az önálló fejezetiségből ide átsorolt rádiót és televíziót. Réti Miklós (MDF) ezúttal nem éhezik, inkább átveszi párthívétől, az átsoroló Bakó Lajostól a stafétabotot. Javasolja, hogy személyesen Antall József kezébe adassék „a tervezési, előirányzat-módosítási és -felhasználási és információszolgáltatási jog” a közmédiumok fölött, ellentétben a Haraszti–Soós-féle indítvánnyal, amely szerint ilyen jogokat a parlamentnek kéne fenntartani. A bizottságokban természetesen Rétit részesítette előnyben a koalíció, az egyszer már alkotmányellenesnek nyilvánított, 1974-es minisztertanácsi határozatra hivatkozva. Az ellenzék mindegyik bizottságból kivonult, a szavazógépezet határozatképtelenség folytán elakadt, de a kereszténydemokraták fogadkoznak, hogy eztán majd személyes ottlétükkel akadályozzák meg az ellenzéki „obstrukciót”. Ebből is kitetszik: a kormányzati felelősség személyes ottlétet követel meg.

A sarokszámokból kiviláglik, hogy az Érdekegyeztető Tanács (ÉT) megállapodása nem 34-36 milliárdba kerül, ahogy annak idején az előzetes pénzügyminiszteri számítások alapján írtuk (Beszélő, november 29.), hanem legalább 43 milliárdba. Ebből 31-re rúg az áfa- és az szja-bevételkiesés. Ezt egyensúlyba hozni valóságos művészet, mégsem lehetetlen: a törvényes deficit csak potom 400 millióval nőtt az eredeti előterjesztéshez képest.

De valóságos egyensúlyról van-e szó? Az ÉT-megállapodás forrásainak túlnyomó részét légvárnak, szappanbuboréknak nevezte Gaál Gyula (SZDSZ) a költségvetés újra megnyitott vitájában. Számításai szerint mindössze 4,6 milliárdot takarítottak meg a minisztériumok és a központi intézmények eredeti előirányzataihoz képest, holott a pénzügyminiszter az ÉT-megállapodás után 15 millióról beszélt. Viszont 30 milliárd forintnyi többletforrás voltaképpen nem jelent valóságos deficitcsökkenést. Például a garanciavállalások fedezetét (amit a Suzuki- és más ügyletek kapcsán kezesként tesz félre a magyar állam) az előterjesztés 12 milliárdjával szemben 9-re csökkentették, és ez vagy megfelel a tényleges kötelezettségeknek – akkor meg miért beszéltek korábban 12 milliárdról –, vagy nagyobb lesz a garanciabeváltás, és ez esetben most csupán eldugják a deficitet. Egy másik 21,5 milliárddal azért hízik a szappanbuborék, mert a privatizációból és más vagyonügynökségi bevételekből ekkora összeget vonnak be a folyó deficit finanszírozásába, holott erről korábban hallani sem akart a pénzügy; így hát más célra szolgáló pénzeket vontak el, következésképp megint csak a deficitet tologatták.

Mindemellett történtek kemény és valóságos előirányzat-csökkentések is: az önkormányzatoknál. Az ÉT-megállapodás után már végképp reménytelenné vált annak a korábbi döntésnek a megváltoztatása, hogy a személyi jövedelemadóból a települések (az idei 50%-kal és az SZDSZ kompromisszumos javaslata szerinti 40%-kal szemben) mindössze 30 százalékkal részesednek, ami Budapestnek jelenti a legnagyobb érvágást. Végül koalíciós vonalon kieszközöltek – részleges kárpótlásként – egy 2 milliárdos tömegközlekedés-támogatási keretet a fővárosnak, ne okvetetlenkedjen annyit Expo-ügyben; ezenkívül a gyógypedagógiai gondozás, az óvodai ellátás és a gimnáziumi tanítás önkormányzati normái terén együttvéve 2,9 milliárdos pluszt szavaztak meg. Jöttek ugyanakkor a kurtítások: 4,5 milliárd az önkormányzati beruházások céltámogatásánál, 2,5 milliárd az önkormányzati tartaléknál, 1 milliárd a fiatalok lakhatásának normatívájánál. Apropó, lakhatás: a lakásépítés és -felújítások ÉT-n kiküzdött adó-visszaigénylése fejében most 3 milliárddal csökkentették a magánerős lakásépítés támogatását.

Közben bámulatos módon van pénz a határon túli, továbbá az egyetemes magyarság és főképp az egyházak kormányzati támogatásának megemelésére. De nemcsak összegekről van szó itt, hanem – ami ellen a múlt heti vitában a szabad demokrata Soós Károly Attila tiltakozott – diszkriminációról is. Az egyházi iskolák felújítására 400 millió forintot már elkülönítettek, és megszavazták azt a kereszténydemokrata indítványt, hogy az egyházak által fenntartott szociális és oktatási intézményeknél a költségvetés fizesse a munkáltatói szolidaritási járulékot (ami 253 millió további költségvetési támogatást jelent). Ugyanakkor az alapítványi iskoláknak ilyen költségvetési jótétemény nem dukál.

Így a büdzsé máris a KDNP dicső eszmei és anyagi sikerét hozza, de azért akad babér a többi pártnak is: megfúrták azt a mesterkedést, amivel a pénzügy a pártok jövő évi támogatását egy fillérrel se akarta elmozdítani az 1992-es szintről. A megszavazott verzió szerint 22 százalékkal többet kapnak, ami persze a jövőre már esedékes kampány s ekképp közvetve a politikai stabilitás ügyét szolgálja.

Egyelőre a közhivatalnokok pozíciói mondhatók stabilnak: a büdzsényesegető módosítások sehol sem a bérkereteket, mindenütt csak a dologiakat érintették. Egy apró módosítás folytán ellenben 15 000-ről 20 000 Ft-ra emelkedik az úgynevezett illetményalap, amire a köztisztviselők bérezési rendszere épül. Ez a 33%-os emelés – mutat rá Tarnóczky Attila MDF-es képviselő – nem növeli feltétlenül az apparátusi kiadások teljes összegét, de hivatkozási alap lehet az érdekérvényesítésben erős közhivatalnoki köröknek a béremelésre – megint csak a dologiak (azaz nem egy esetben a nyújtható szolgáltatások) rovására. Tarnóczky két párthívével együtt megkísérli még 17 000-re leszállítani az alapszintet; a javaslat esélyes, mivel nemcsak tisztességes, de kormánypárti is.

Az ellenzéki bírálatok szerint a fölismerhetetlenségig megváltozott a költségvetés a kormány eredeti elképzeléseihez képest, eltűntek a szem elől a korábban kitűzött kiemelt felsőoktatási, szociális rendszerbeli, védelmi és közbiztonsági célok. E kritikával csak részben értünk egyet. Még ha hiszünk is Sasvári Szilárdnak (Fidesz), aki szerint a felsőoktatás fejlesztésére szolgáló 5 milliárd „nem más, mint az Expóra juttatott támogatás – felsőoktatás címén” (azaz a Műegyetem úgynevezett előhasznosítása); még ha elfogadjuk is, hogy a szociális elosztás rászorultsági elve megint vereséget szenvedett az erőteljesebb érdekérvényesítők kedvezményeivel szemben; még ha el is vettek a hadügytől 2 milliárdnyi felszerelésre és beruházásra fordítható keretet – a belügy azért még szépen gyarapodik. Igaz, a határőrségre félmilliárddal kevesebbet költenek, mint eredetileg gondolták, de még így is 2 milliárddal bővül a határőrség, 6 milliárddal a rendőrség és százmilliókkal az úgynevezett Adatfeldolgozó Hivatal költségvetése az ideihez képest. Mindenestül több mint 11 milliárddal hízik a Boross-birodalom. Igaz, közrendőrre (azaz a helyi rendőrkapitányságoknak) jóval kevesebb jut ebből az áldásból, mert elsősorban az ORFK-t és a Rendőri Ezredet fejlesztik.
















Kapcsolódó cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon