Skip to main content

Bartók-fesztivál Szombathelyen

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Új zene, régi nóta


Sztárparádé

A fesztivál és a szeminárium hiánypótló rendezvény, hiszen huszadik századi komolyzenei alkotásokat ritkán hallhatunk a koncerttermekben. Szombathelyen a század olyan alkotóival találkozhattunk, mint John Cage, és olyan hagyományos, a koncerttermek kereteit szétfeszítő darabokat hallhattunk, mint például Stockhausen három zenekarra írt kompozíciója. A város néhány hétre olyan zenei műhellyé vált, amilyen például az erre a fesztiválra is ható kölni volt. A század zeneszerzői közül többen kapcsolódtak a kölni avantgárd zenei körhöz. Stockhausen, Pierre Boulez mellett dolgozott Maurizio Kagel is, akinek Fürst Igor, Sztravinszkij című darabját a fesztivál egyik sztárvendége, a basszista Boris Carmeli szólaltatta meg. Az ötvenes években Kölnben élt a hetvenedik születésnapját ihletett koncerttel ünneplő Ligeti György is, a hatvanas években pedig Stockhausen mellett dolgozott a fesztiválra Los Angelesből hazatérő Eötvös Péter, akit ezért csak a zárókoncerten hallhattunk vezényelni.

A fesztiválon Kocsis Zoltán, Rohmann Imre vagy Pierre-Laurent Aimard zongorajátéka csendült fel, hallhattuk Perényi Miklóst gordonkázni, és igazi élménnyel szolgáltak a kortárs darabok (Lutoslawski, Snitke, Kagel vagy a komputerzenei kurzust vezető Marco Stroppa művei). E nagyok mellett tehetséges fiatalok is belopták magukat a közönség szívébe, például két hegedűművész: a japán Etsuko Kimura és a francia Stephan Rougier.

Mindamellett az idei fesztivál halványabbra sikeredett, mint néhány legendás régebbi. A szombathelyiek és a szervezők lelkesedése nem pótolt mindent, amire egy fesztiválnak szüksége van. A közönség nem tolongott a koncerteken annak ellenére, hogy a fellépő művészek műsorukra tűztek több régi darabot is. A szakma sem tüntetett jelenlétével olyan lelkesen, mint az előző években, és néha inkább azt figyelhettük meg, mennyire modern egy-egy régebbi szerző, mintsem azt, milyen hagyományos formákat használ egy-egy kortárs. A kortárs zene – Ligeti György hasonlatával élve – alapkutatás. Nemcsak nehezebb, drágább is előadni egy ismeretlen művet, többe kerül, mint leporolni egy repertoárdarabot.

Mecena-túrák

A fesztivált és a hozzá kapcsolódó szemináriumokat az interkoncertből kivált Interart szervezte körülbelül 12 millió forintos költségvetéssel. Ebből 6 milliót a minisztérium biztosított. A hiányzó összegből egymilliót a város ad. A mintegy 50 hazai és 60 külföldi hallgató is fizet a hangszeres, kamarazenekari és karmesterkurzusokért, de a fennmaradó költségekért különböző szponzoroknál kell kopogtatni. Az Interartnak az egy évig tartó nemzetközi kopogtatás sem biztosította a nullszaldót, így lehetséges, hogy szombathelyi számláit a sikeres Budapesti Tavaszi Fesztivál bevételeiből kell kiegyenlítenie.

A bécsi KultúrKontakt, a budapesti Francia Intézet vagy a Malév támogatása szerény, és a négyszáz férőhelyes szombathelyi Bartók-terem háromnegyedházai csak a fellépd díjak elenyésző hányadát fedezik. Pedig a művészek szívükön viselik a fesztivál sorsát: ha a Bartók-fesztiválról van szó, olcsóbban állnak a dobogóra.

Avantgárd helyszínek

A fesztivál „szponzorai” közé tartozik – egy nyitófogadás erejéig – a Megyei Képtár is. De az itt megnyílt Keserű Ilona-kiállítás és Vidovszky László koncertje „forró hangulatúra” sikeredett, hiszen a megye illetékeseinek utasítására kikapcsolták a kiállítóterem légkondicionálását. Már ’85-ben, amikor Aczél György megnyitotta a képtárat, látszott, hogy a környékbeliek által rakétakilövőnek csúfolt ablaktalan épületegyüttes fűtése, hűtése, világítása sok energiát emészt majd fel az évek során. A rendszerváltás után a fenntartó a Megyei Közgyűlés lett, ám a megyének láthatóan nincs ereje finanszírozni a képtárat. A szomszédos megyei művelődési és ifjúsági központhoz hasonlóan – itt a megye és a város 50-50 százalékban osztozik a költségeken – a városi önkormányzat is részt vállalhatna a finanszírozásban. Csakhogy állítólag a megye nem hajlandó az önkormányzattal megosztani a fenntartói jogot. Az önkormányzat viszont így nem fizet. Dr. Pusztai Gyula, a megyei közgyűlés elnöke szerint a város nem is akarta átvenni az intézményt, holott a megye nem bánná anyagi hozzájárulásukat. Így maradnak a nadrágszíj-összehúzó intézkedések. A légkondicionálás nélküli termek és a rövid nyitvatartás. Az elnök elmondta, Európa gazdag városaiban sincs mindenhol légkondicionált kiállítóterem. Nemrég Lyonban járt, ahol a helyi képtár egy héten csupán két napig tartott nyitva…

Cselló

A Szombathelyi Szimfonikus Zenekar sem csupán a fesztivál egy közreműködője. Az önkormányzat éves költségvetéséből kimaradt a Bartók-fesztivál, így a város támogatását úgymond a zenekar támogatásába beépítve adja. Mindez pluszköltségként jelentkezik az anyagilag gyenge lábakon álló zenekar büdzséjében. Igaz ugyan, hogy a szombathelyi szimfonikusokat kétharmad–egyharmad arányban támogatja a megye is és a város is, de az együttes támogatás összege így is majdnem 20 millióval kevesebb, mint a zenekar éves költségigénye.

Ebben az évben a megye úgy hidalta át az önkormányzati törvény szerinti fenntartási kötelezettségét, hogy egy országos pályázaton elnyerte a zenekaroknak szánt 11 milliós céltámogatást. Így, ha a zenekar teljesíti a 12 milliós bevételi tervét, egyenesbe kerülhet. Csakhogy ez a pályázat döntően a zenekarok fejlesztésére szolgálna, és nem a működési hiányosságok pótlására. Összehasonlításképpen: egy koncertcselló 800 ezer forint – és nem ez a legdrágább beruházás. Kisebb felújításra szorul a fesztiválnak is otthont adó Bartók-terem is.

Ma ez lehetetlen, hiszen a zenekar körül rendezetlenek a támogatói-fenntartói pénzek. A kialakult helyzethez az is hozzájárult, hogy másfél év alatt a zenekarnál három igazgató váltotta egymást. Negyedikként Hajdók Judit próbálja rendezni a financiális problémákat. „Művészetet nem lehet kompromisszumokkal csinálni. Annak ellenére, hogy a támogatások nem elégségesek, biztosítanom kell a zenekar működőképességét. A fűtést télen kell fizetni, de lehetséges, hogy csak nyáron tudunk bevételt jelentő turnékat szervezni. Az sem szerencsés, hogy operettekkel haknizzunk, hiszen ezt csak a művészi színvonal rovására tehetnénk meg.”

Szponzorok kara

A megyei támogatások fedezete a lakosonkénti 490 forint költségvetési támogatásból és az illetékbevételekből áll. Tekintve, hogy a megyének csak 285 ezer lakosa van, ez az összeg kisebb, mint máshol. Ebből a megye 34 intézményt tart fenn, de ez nagyrészt a megyei múzeumhálózatot fedi le. A képtárral és a zenekarral – nem utolsósorban a Bartók-fesztivál alatt nyújtott programjaik, teljesítményük miatt – Vas megye joggal büszkélkedhet, ezért nem szívesen válnának meg tőlük. Így viszont a város nem érzi eléggé magáénak az inkább megyei intézményeket. (Bár kétséges, hogy tőkeerősebb fenntartó lesz-e.) Ráadásul a Bartók-fesztivált budapesti cég szervezi évek óta. A szombathelyiek segítenek, csakhogy külső szervezővel. A fesztivál pedig Szombathelyé. Ennek ellenére még nem látszik tisztán, milyen feladatot vállaljon magára a minisztérium, a megye és a város a zenei események finanszírozásában. Idén a művészetet kedvelő és támogató polgárok még nem tolongtak a Bartók-fesztivál rendezvényein. Mindenesetre – ígérik az önkormányzat kulturális osztályán – lesz rá gondjuk, hogy a fesztivál kiadásai megjelenjenek az évi költségvetésben.

A Beszélő információi szerint az idei Ligeti György-évforduló után, 1994-ben Kurtág György művei kerülnek a fesztivál rendezvényeinek középpontjába.
































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon