Skip to main content

Egy bátor rajzoló

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Pérely Imre emlékkiállítása
Kiállítás


A festményről egy kutató tekintetű, szeretetre éhes, sérülékenynek tűnő fiatalember néz ránk. Pérely Imre önarcképe 1916-os keltezésű, tizennyolc éves volt ekkor.

Önkéntesként részt vett a világháborúban, majd képzőművészetet tanult Budapesten. Megismerkedett a kor vezető művészeivel, róluk készített rajzai alkották első albumának anyagát, melyet 1922-ben adott ki. Előszavában Tóth Árpád „megannyi kis lélektérkép”-ként jellemezte a rajzokat. Pérely nem stilizált. Közel állt hozzá a karikatúra jellemet, egyéniséget hangsúlyozottan megmutató műfaja is. Portréi voltaképpen párbeszédek: kérdések, feleletek, hallgatások. Tanít velük, s tanul közben, Kosztolányitól gyengédséget, Babitstól komolyságot, Karinthytól humort.

A harmincas évek elején Párizsba költözött, ahol díjat nyert háborúellenes bélyegterveivel, s 1932-ben kötete jelent meg „22 rajz a békéről” címmel, Georges Duhamel bevezetőjével. Visszatérő figurái a prostituáltak, iszákosok, szegények – de soha sem szentimentális megközelítésben. Ugyanakkor szenvedélyesen kereste a szépséget: a démoniban talált rá, a Montparnasse-i lányban, az ő nyugtalanító, elérhetetlen szépségében. Párizsi utcaképein a szabálytalan vonalak, a sötétek és a fényfoltok keveredései meleg, otthonos hangulatot teremtenek.

1940-ben tért haza Magyarországra. Szegénység és betegség várta, alkalmi munkákból élt. Ez évben készült portréin Móricz Zsigmond és Hunyady Sándor is megfáradt, megkeseredett emberek, Pérely „önarcképei”. 1944-ben halt meg, tüdőbajban.

A mostani kiállításán egy szőtt képpel tiszteleg neki az unoka, Pérely Zsuzsa gobelinművész.

A kiállítás november 20-ig látható
Nyugat Emlékmúzeum (Bp. XII., Városmajor u.)













Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon