Skip to main content

Hevesy Iván: Buster Keaton

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Keaton mint Chaplin felfedezettje indult, de nem mint utánzó, hanem mint a burleszkstílus új változatának megteremtője, és a burleszkhős új típusának megtestesítője. Chaplin mélyebben emberi, a dolgokhoz, élethez és emberekhez való viszonyában több a szeretet és a részvét. Keaton közömbösebb, részvétlenebb, hidegebb és szárazabb.

Arca… majdnem jelzéstelen. Igaz, hogy ez az arcmerevség éppen a filmszínész leghálásabb kifejezési eszközében, a mimikában korlátozta Keatont, mégis, éppen azzal, hogy a szakadatlanul változó helyzetekre mindig egyazon, változatlan arccal reagált, ezzel tudta elérni legteljesebben a komikai hatást. Ez a hatás: önmagát, az embert a végzet, a véletlenek játékszerének tünteti fel. Önmagát mindig mint a sors labdáját, cselekedeteit pedig a mechanikus élettörvény egyszerű, könyörtelen következményeit mutatni meg: ez volt Buster Keaton legfőbb művészi szándéka.

A Keaton-figura naivitásában egyesül az élettől elszakadt álmodozók dolgokból kiesettsége és a tiszta szívű balgák jóhiszeműsége. Középkori szentek legendáiban találkozunk hasonló alakokkal, akik gyermeki lelkek, és akik csodát tesznek tiszta balgaságuk hívő erejével, akik előtt a levegőben áll meg a feléjük röpített gyilkos dárda.

(Részletek A némafilm egyetemes történetéből)

Örökmozgó, szeptember 3-án és 4-én 16.30 (Bp. VII., Erzsébet krt. 39.)










Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon