Skip to main content

Hosszú menetelés egy dönteni képes társadalom felé

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
I. rész
Atomvita


Esteledik, vége a munkaidőnek. Metró vagy autó röpít haza. Otthonunkba lépve felkattintjuk a villanyt, szétárad a fény. A hűtőből kivesszük a főznivalót, gázlángon vagy mikrohullámon elkészül az étel. Vacsora után mosógépbe dobjuk a napi szennyest, majd tévé elé ülünk, megtudni: mi történt reggel óta a Közép-Keleten és a Parlamentben.

A targoncára gyűjtött rőzsétől, a pincében aprított tűzifától hosszú volt az út a polgári kényelemig. Felnyílt előttünk a nagyvilág, fokozódik a lakosság energiaigénye. Autót szerzett majd minden magyar család. Színestévé, mosógép, hűtőgép sem számít már luxusnak. Videóra, fagyasztóládára, mikrohullámú melegítőre gyűjtenek a családok. A meredekebben fejlődő országokban légkondicionáló a soron következő igény. (Japánban emiatt télről nyárra csúszott a villany-csúcsfogyasztás.) Mi még nem tartunk ott. Autóink, fagyasztóládáink primitívebbek – és kétszer annyi energiát fogyasztanak. Emelkedik a lakosság energiafogyasztása. Ez a jelenség tipikusan jellemzi a közepesen fejlett, de fejlődő országokat. Nehéz is volna elérni a választópolgároknál, hogy a 10 liter/100 km fogyasztású Lada helyett a haza érdekében sürgősen vegyenek feleannyit kívánó Daihatsut; hogy a tavaly vett jugoszláv fagyasztót dobják ki, mert a holland gyártmány áram takarékosabb. A csúcsfogyasztást mérsékelné az esti tévéadás megszüntetése, de ez Ceausescu népszerűségét sem emelte. Noha nem szerepel egyik párt választási ígéretei között sem, azért tudható, hogy az energia ára többszörösére fog emelkedni a helyhatósági választások után.

1989-ben villamosenergia-fogyasztásunk egyharmadát fosszilis energiahordozók (főleg szénerőművek), egyharmadát a Paksi Atomerőmű szolgáltatta, egyharmadát villamosenergia-importja fedezte (elsősorban a Szovjetunióból). Az adatokat egyszerűség kedvéért kerekítettem. A közlekedés főleg szovjet olajszállításon, a fűtés-főzés főleg szovjet gázszállításon alapult. A nyolcvanas években ez még gazdaságos energiapolitika volt: az energia java része villany-, olaj- és gázvezetéken érkezett, az energiáért búzával és kukoricával fizettünk. (Ezt szomszédaink nem tudták tenni, volt is belőle gondjuk elég.) Az energiaellátás volt a magyar gazdaság erős oldala.




Készült tavaly egy energiapolitikai koncepció, amely új erőmű építését energiatakarékosság meghirdetésével kívánta elodázni. A kilencvenes években mindössze évi másfél százalékos villamosfogyasztás-növekedést tételezett fel, ezt a Szovjetunióból tervezett villanyimport növelésével, kisebb gázturbinás erőművek építésével kívánta megoldani (bízva a szovjet teljesítőképesség növekedésében, a magyar–szovjet gazdasági kapcsolatok fellendülésében). Az új erőműre vonatkozó döntést, az építkezés kezdetét a kilencvenes évek közepére odázta el, az áramszolgáltatás megkezdését a jövő évszázadra tolva. Ránézésre lehetett tudni, hogy ez az elképzelés irreális. Mivel senki sem merte a választókat sokszoros energiaár-emeléssel sokkolni (legalább szeptember 30-ig nem), azon ábrándoztak, hogy varázsütésre az ipar lesz energiatakarékos. Ez, sajnos, részben meg is valósult a gazdasági pangás miatt félgőzzel termelnek a gyárak – reméljük, egyszer majd fellendül a termelési kedv. Azt viszont senki nem gondolhatja komolyan, hogy a nyugati beruházókat nem riasztja el, ha megbízhatatlanná válik Magyarországon az energiaszolgáltatás. (Romániában, Bulgáriában, Ukrajnában, Lengyelországban nincs benzin, jegyre is alig. Bulgáriában naponta többször egy órára megszűnik az áramszolgáltatás.) Való igaz: a magas szintű technika kevésbé volna energiaigényes, mint az acél-, autó-, vegyipar. Ózdon és másutt viszont örülnek a munkások, hogy a nyugati tőke épp ezekbe kíván nálunk beruházni (hozzánk exportálva az energiaigényt, olcsó munkaerő-felhasználást, környezeti gondokat). Egyelőre nem szuper-számítógépgyárak épülnek a Duna és Tisza mentén. (Egyik ok az embargó. Ennél is fontosabb: sem az USA, sem Japán nem bolond kiadni a csúcstechnológiákat, hiszen ez az ő monopóliumuk, fő ütőkártyájuk az OPEC-cel, az alapanyagokat szállító országokkal szemben. Még a Philips is gondokkal küzd!) Azt viszont az NDK gazdasági összeomlása mutatja, hogy Nyugaton vásárolt elektronika és más cikkek többszörös áron történő itthoni viszonteladásából egyesek meggazdagodhatnak, de a nép elszegényedik. Álom abban bízni, hogy ha fellendül a magyar ipar, az az energiafogyasztás csökkenésében fog megmutatkozni. Az energiaárakat sokszorosra emelve visszaszorítható a villany, gáz, benzin fogyasztása, de ez a pangást fokozná, önállósulásunkat odázná el.

Az is előre látható volt, hogy a kilencvenes évekre a jelen szintű energiaszolgáltatás is bizonytalan lesz. Szénbányászok sztrájkoltak a Szovjetunióban. Bakuban polgárháborús a helyzet. Oranienburg és a többi gáz-olaj vezeték műszaki hibákkal terhes. Nem volt feltételezhető, hogy az ukrajnai gabonatermés betakarításáról lemondanak, hogy az önállósodó KGST-partnerek növekvő magánautó-forgalma ne akadjon el.

Irakot segítettük Iránnal vívott háborújában. Az év elején 16,5 millió dollár iraki adósság fejében – szabadpiaci áron felül – nyersolajat importáltunk tőlük. Jól tettük. Szomszédaink már hiába futnak iraki pénzük után. A szovjet olajtermelés 4%-kal esett, Kelet-Európába irányuló szállításukat 20%-kal csökkentik. (Gorbacsov helyében mi is a belföldi és nyugati piacot részesítenénk előnyben.) A KGST-ben jövőre dollárelszámolásra térünk át. Ez a Szovjetunió 4 milliárdos deficitjét 15 milliárd dolláros nyereségbe váltja át. Közben az olaj világpiaci ára (a perzsa-öbölbeli blokád jogcímén) több mint 50%-kal emelkedett. A szovjet, amerikai, európai olajkészletek 10-20 éven belül kimerülnek, érthető tehát, hogy a Közép-Kelet és Venezuela diktálhatja az olajárakat. Elkerülhetetlenül drágul az olaj, minden cseppjére szükség lesz a közlekedésben. Egyes (nálunk jobban gazdálkodó) országokban mind több autó fut propángázzal. Az NSZK-ban és Japánban elkészültek a villamos energiát (és villamosságból nyerhető hidrogént) tankoló autók első példányai. Nem valószínű, hogy évtizedes távlatban megengedhető lesz a luxus: villamos energia előállítása földgázból.




Másik szép álom: a megújuló energiaforrásoktól várni energiaigényünk java részének fedezését. Norvégia, Új-Zéland (részben Ausztria is) földrajzi adottságai miatt bízhat a vízerőművek által termelt (részben Ausztria is) földrajzi adottságai miatt bízhat a vízerőművek által termelt olcsó villamos energia kiterjedt (fűtési, közlekedési) használatában, mi nem. A szélenergia számításba jöhet az óceánok partján, nálunk a szélmalmok legfeljebb vízemelésre és idegenforgalmi bevételek fokozására használhatók. A szubtrópusi sivatagos Izraelben tilos házat építeni anélkül, hogy a tetőre nappaneleket tennének, ott az energiaigény 2%-át fedezi a napfény. A napos, lakatlan vidékekben gazdag Egyesült Államok – nagy beruházás esetén – 2030-ra tartja elképzelhetőnek a napenergia 2%-os hozzájárulását az energiafogyasztáshoz. Nálunk nem ez a helyzet. Nem mindig akkor süt a nap, amikor fázunk vagy tévézni szeretnénk. Vannak országok, ahol a geotermikus energia a felszínre tör (Olaszország, Kenya, Új-Zéland), itt az összes geotermikus erőmű alig ad annyit, mint egyetlen paksi reaktor. Az Egyesült Államoknak kicsit tágabb a földje, gépesítettebb a mezőgazdasága, mégis nagy befektetés árán csak 2030-ra tartja hipotetikusan elképzelhetőnek a benzin 10%-ának kiváltását biomassza erjesztéséből nyert alkohollal. Rá fogunk szorulni minden csepp energiára, de hazánk adottságai mellett a híg megújuló energiaforrások csak néhány százalékot adhatnak drágán – tetemes beruházással.

Az itthon termelt villamos energia ma épp fedezné az alapfogyasztást, a csúcsfogyasztáshoz villanyimport kell. Egy erőműblokk kiesése télen már hiányt teremtene. A villamos energia fő forrása (kb. egyenlő részesedésben) a szén (lignit) és az urán. Előbbi a megszokott (és megszokottan piszkos), utóbbi az olcsóbb.

Valamikor pozitív szimbólumnak számítottak feketén füstölgő kéményeink. A széntüzelést megszoktuk, van is belőle hazánkban, csak nem valami jó minőségű. Közgazdászaink legszívesebben bezárnák a szénbányákat, mert sokuk a világpiaci árnál drágább szenet ad. Erőműveinkbe olyan szén jut, amelyben 2% a kén. A keletkező kén-dioxidok az erdőket (majd a mezőgazdaságot) fenyegető savanyú eső fő forrásai. (A második forrás az autómotorokban, gázturbinákban magas hőmérsékleten elégő levegőből keletkező nitrogén-oxidok.) Szerencsés ország vagyunk: kevesebb kén- és salétromsavat bocsátunk a levegőbe, mint a tőlünk északnyugatra eső országok, mert a villamos energia jelentős hányada savat nem termelő (hazai és szovjet) atomerőművekből származik. A Kárpátok elterelik a felénk tartó savanyú felhők egy részét. Lombhullató erdeink kevésbé érzékenyek, mint a cseh, német és osztrák fenyvesek. Így hazánk erdőkárosodása csak 12% (ilyen alacsony károsodást csak a nukleáris energiát használó Franciaország és Japán mutat), szemben a cseh 71 és német 52%-os erdőkárosodással. De a mi kárunk is (forintban) tizenegy jegyű számmal mérhető. Itt még egy nagyon fontos politikai szempontot is figyelembe kell vennünk. A savanyú felhők nem tisztelik a határokat. Európa pedig kényes erdeinek és mezőgazdaságának megőrzésére, különösen kényes Németország. Mivel hazánk meg kíván felelni az európai elvárásoknak, kormányunk is csatlakozott a kén- és nitrogén-oxidok visszaszorítását vállaló nemzetközi egyezményhez. Egyszer majd nyugati hitelezőink számon kérik a kötelezettség betartását. Üzemelő szénerőműveink füstjének kéntelenítése tizenegy jegyű számokban mérhető költséget jelentene. Azért is húzódik a döntés a bükkábrányi ligniterőmű megépítéséről, mert az európai normának megfelelő erőmű a jelenlegieknél sokkal drágábban adna villamos energiát.

Ma hazánkban messze legolcsóbban, eddigi tapasztalatok szerint legmegbízhatóbban és környezeti szempontból legtisztábban a paksi atomerőmű termel villamos energiát. Egy fűtőelem három évig használható, ezért az atomerőmű függetlenít a rövid távú szállítási, gazdasági, külpolitikai ingadozásoktól. A mecseki urán kitermelése – nyugati megítélés szerint – gazdaságossá, az urándúsítás (fűtőelem-gyártás) külkereskedelmileg többirányúvá tehető. (Szovjet, francia, német kínálat van.) A paksi atomerőmű nem állami beruházásból, hanem 15 év alatt visszafizetendő bankkölcsönből épült. A további egységeket a Paksi Atomerőmű Vállalat, a Villamosipari Tröszt ismét meg tudná oldani állami beruházás nélkül. Politikai döntésre (értsd: engedélyre) várnak.






















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon