Skip to main content

I. Nemzetközi Jazzfesztivál Tatabánya, július 30–31.

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Zene


A hetvenes évek vége óta egyre inkább bekerült a jazz-zenei köztudatba Tatabánya neve. Főleg a nyári táboroknak s az ottani örömzenéléseknek ment híre országszerte.

Aztán 1993 januárjában a megyei jogú város létrehozta a Nemzetközi Kreatív Zenepedagógiai Intézetet. Az intézmény idei nyári kurzusába építve rendezik meg most szombaton és vasárnap az I. Nemzetközi Jazzfesztivált. A program szombaton 16 órakor kezdődik a Fő téren, ahol a fesztivál fővédnöke, Bencsik János polgármester köszöntőt mond, majd az Orient Dixieland Jazz Band ad hangversenyt. 20 órától a Szabadtéri Színpadon előbb a tábor legjobb fiataljaiból összeállított combok lépnek fel, majd jönnek a nagy nevek – a Kőszegi együttes (az amerikai trombitás tanár, Tom Kirkpatrick, Dresch Mihály–szaxofon, Oláh Kálmán–zongora, Egri János–bőgő, Kőszegi Imre–dob); egy szlovák kvintett, a Jazz Face, és a szombati estét (ez már lehet, hogy átcsúszik vasárnap hajnalra) a hazai jazz-rock élet új szenzációja, az E. S. P. (Gőz László–harsona, Winahd Gábor–ének, szaxofon, Erdélyi Péter–billentyűsök, Tóth István–gitár, Studniczky László–basszusgitár, Gyenge Lajos–dob, Horváth Kornél–percussion) zárja.

A fesztivál második napja is 16 órakor kezdődik, ezúttal azonban a Szabadtéri Színpadon. A nagyok előtt délután a Jazz Tábor legjobb együttesei (alkalmi formációk fiatal muzsikusokból) koncerteznek, és egy helyi zenekar, a Grogén is bizonyíthat.

20 órakor lép színpadra a hazai jazz-rock élet első számú képviselője, az In Line együttes (Csepregi Gyula–szaxofon, Szakcsi Lakatos Béla–zongora, Tóth Gyula–gitár, Vasvári Pál–basszusgitár, Solti János–dob). Utánuk az amerikai tanárokból összeállt trió játszik (Wayne Brasel–gitár, Angus Thomas–basszusgitár, Jeff Boudreaux–dob). Az est egyik fénypontjának ígérkezik a külföldi és magyar tanárokból verbuvált zenekar, az ún. Jazz Camp All-Stars ’94 (Berki Tamás–ének, Csepregi Gyula-szaxofon, Stjepko Gut-trombita, Tommy Vig-vibrafon, Jasper van't Hof-billentyűsök, Süle László–zongora, Wayne Brasel–gitár, Berkes Balázs–bőgő, Jeff Boudreaux–dob). Végül, hogy a tanárok és tanítványaik is játszhassanak együtt, az Amerikában élő magyar vibrafonos, Tommy Vig és az Ausztriában tanító jugoszláv trombitás, Stjepko Gut vezetésével zárókoncertként hallhatják a Tatabányára a hét végén leruccanók a VII. Nemzetközi Jazz Tábor Big Bandjét.








Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon