Skip to main content

Káembé, a demokrácia gyermekbetegsége

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A budapesti Káembé – azaz az önkormányzat feje felett a törvényt, de főképp a kormányt képviselő köztársasági megbízott – fennállásának első félévében igen aktív volt. Még be sem rendezkedett a városházán (az önkormányzat által biztosított irodában), máris talált politikailag exponált – jogilag konstruált – problémát. Törvénysértőnek minősítette a Fővárosi Közgyűlés főpolgármesterhelyettes-választását, mert a helyettesek nem a képviselő-testület tagjai közül kerültek ki. Ezzel az álláspontjával a Pesti Központi Kerületi Bíróság – időközben legfelsőbb bíróvá emelkedett – bírája is egyetértett. Az ügy még jogerősen nem fejeződött be, de az érintett két Demszky-helyettes időközben fővárosi képviselő lett. A problémát az élet – és Salamon Ferenc dr., SZDSZ-es frakcióvezető elegáns lemondása fővárosi képviselői helyéről – megoldotta, de lehet ezen még jogászkodni eleget.

A helyettesek ügyének még vége sincs, máris a helyi adók kivetéséről szóló fővárosi rendelet megtorpedózása következett.

Ki vethet ki adót? Budapest vagy a kerület? A Káembé szerint csak az utóbbi, mert az az igazi helyi önkormányzat.

Az élet (Fővárosi Törvény) ezt a gondot is megoldotta. A főváros a kerületek többségének egyetértésével döntheti el, hogy ki veti ki az áhított helyi adót.

(Lehet, hogy azért született ez a jogi megoldás, mert Demszkyéknek a közelmúltban volt már egy sikertelen adótársulási kísérlete a kerületekkel?!)

Ezt követte a „Teleki-ügy”. Kiderült, hogy a budapesti utcák elnevezése, át- és visszakeresztelése körül sincs semmi rendben. Ősrégi (1989-es) bolsevik tanácsrendelet szerint (kormányrendeletben kapott felhatalmazás alapján) a személynevet viselő közterületek elnevezése fővárosi testületi hatáskör – az egyéb utcaelnevezés a kerület hatásköre.

Micsoda diszkrimináció ez szegény kerületekkel szemben. Mindez ellentétes az alkotmány és az önkormányzati törvény szellemével (konkrét jogszabályhelyet találni ugyanis nem lehetett) – érvelt a Káembé. Az élet (a fővárosi törvény) ezt a problémát is megoldotta. A Káembé álláspontjával szemben a jelenleg hatályos (bolsevik) hatáskörmegoszlást fogadta el. Személynév – főváros; egyébként – kerület.

És most a legújabb.

Azt mondja a törvény (az alkotmány), hogy az országgyűlési határozathozatalhoz a jelen lévő képviselők több mint felének szavazata szükséges.

Azt mondja a törvény (az önkormányzati), hogy a képviselő-testületi határozathozatalhoz a jelen lévő képviselők több mint felének egybehangzó szavazata szükséges.

(Egybehangzó szavazat: azonos tartalmú – támogató vagy elutasító – egynemű voks.)

Azt mondja a Káembé, hogy az önkormányzati testület döntése csak akkor érvényes, ha a jelen lévő képviselők több mint fele vagy „igen”-t, vagy „nem”-et mond. A „tartózkodás” nem esik latba sem ide, sem oda.

Azt mondja a Józan Ész, hogy a testületnek működnie úgy lehet, ha a döntések meghozatalakor csak az „igen”-ek kellő számára figyelnek. Megvan vagy nincs meg a jelen lévő képviselők több mint felének az „igen”-je.

Ha megvan, akkor „igen”, ha nincs meg, akkor „nem”-leges határozat született. (Ilyenformán a „tartózkodás” lényegében egy „gyengébb nem”.)

Úgy tűnik, az Országgyűlés is a józan ész szerint működik, mert ha egy javaslat nem kapja meg a jelen lévő képviselők több mint felének sem „igen”-jét, sem „nem”-jét, az indítványt elvetettnek tekintik, hiszen az „igen”-ek száma kevés volt.

(Pl. az ún. hatásköri törvény 77. szakasza egyik módosításának tárgyalása után a jelen lévő 214 képviselő közül 104 „igen”-t, 103 „nem”-et mondott és 7 „tartózkodott”; hiába volt több az „igen”, a javaslat nem kapta meg a szükséges többséget (ez esetben 108 „igen”), tehát a javaslatot a Ház nem fogadta el.

A fővárossal amolyan semmilyen viszonyban lévő budapesti Káembé (nemrégen szólították fel, hogy költözzön ki a Városházán általa jogcím nélkül elfoglalva tartott irodahelyiségekből) részére ez kevés. Nekik a képviselők többségének határozott „igen”-je vagy „nem”-je kell. Nem elég a kevés „igen”, többségi „nem” kell.

Vége az ilyen frakciók, olyan megosztó szempontok korának, a piros, zöld, sárga lámpák villogó kavalkádjának. A-t vagy B-t kell mondani, nem lehetsz tartózkodó. Hiába no, önkormányzati szinten már magasabb a mérce.

A Fővárosi Közgyűlésen arról folyt a vita, hogy a jelen lévő főpolgármesternek kell-e az ülést vezetnie, vagy átengedheti-e ezt a tisztet egyik helyettesének (mert rövidesen el kell mennie). Rövid pengeváltás után arra a kérdésre, hogy a főpolgármester legyen-e a levezető elnök, a jelen lévő 56 képviselőből 19 „igen”-nel, 23 „nem”-mel felelt, míg 14 a „tartózkodás”-ával tüntetett. Vagyis a több mint félnek megfelelő 29 voksot sem az „igen”, sem a „nem” nem kapta meg.

A képviselők viszont döntöttek, a helyettes vezette a vitát, a főpolgármester pedig – amikor szólította a dolga – távozott. A munka folyt tovább, mindenki megnyugodott.

Nem így a Káembé. A törvényesség éber őre szerint a döntés érvénytelen. Nemcsak az „igen” kevés, nem elég a „nem” sem. Vagy 29 „igen”-t vagy 29 „nem”-et kellett volna mondani. Addig kellett volna nyomogatni a gombot, amíg ki nem jön az eredmény. Mert így a döntés érvénytelen, jogsértő.

Márpedig a jogsértéseket orvosolni kell. Fel is szólította a Káembé a közgyűlést, hogy a törvénysértést szüntesse meg. (Ha nem; megy a kereset.)

Szegény közgyűlés. Már nem is emlékszik erre a nagy horderejű ügyre. Mit, hogy, kit szüntessen meg? Talán az egész ülés érvénytelen? Netán valamennyi, októberig visszamenően?

Munkanélküliség, hajléktalanok, akadozó közlekedés, költségvetési hiány… mindez nem fontos. A törvénytisztelő közgyűlés csak ül és nyomogat. Amíg ki nem jön a kellő számú „igen” vagy a kellő számú „nem”.

Mert a langyosokat kiköpi az Úr. Meg a Káembé.


















































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon