Skip to main content

Kultúra már van, munka még nincs

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Cigányok Kelet-Közép Európában – Szlovákia

[Adatok]


1980-ban a londoni Minority Rights Group szerint Csehszlovákiában 370 000 cigány élt. A Helsinki Watch 1992-ben közreadott jelentése megállapítja, hogy az adatok elég ellentmondóak. Az 1991-es népszámláláskor 114,1 ezren vallották magukat cigánynak Csehszlovákiában, ám 1989-ben az iskolai statisztikák alapján a kormány a cigány népességet 400 ezerre becsülte; a cigány vezetők 800 ezres lélekszámról beszélnek. Abban azonban minden forrás megegyezik, hogy a cigányok döntő többsége Szlovákiában él.


Talált tárgy


Pozsonyi tudósítónk és egyik budapesti olvasónk egymástól függetlenül juttatta el szerkesztőségünkhöz az alábbi „talált tárgyakat”. A hasonlóság a szövegek között a véletlen műve.

„A családi pótlékok olyan rendszerére van szükség, hogy megszűnjön az ellenőrizetlen szaporodás azokban a kulturálisan és társadalmilag hatványozottan elmaradt lakossági körökben, ahol 14 éves lányok már szülnek, és 45 éves nagyanyáik még szülnek.”

Vladimír Meciar szlovák miniszterelnök, Igló, 1993. szeptember


„Meciar Iglón tartott országló portyáján a cigányokra támadt.






„A közvélemény a közöny és a fajgyűlölet között ingadozik” – jelentette ki a Charta ’77 első dokumentumainak egyikében 1978-ban a cigányok helyzetével kapcsolatban. Ez a megállapítás nagy valószínűséggel ma is helytálló, bár a dokumentumban felsorolt konkrét problémák egy részét mára megoldották. A volt demokratikus ellenzék a legsúlyosabb sérelmek egyikének minősítette azt a tény, hogy amikor a szocialista alkotmány kisebbségjogi fejezete felsorolja az ország nemzetiségeit, a cigányokat nem említi; ennek ellenére sorra születtek a párthatározatok a „cigánykérdés megoldására”. A nem létező nemzetiség gyermekei nem beszélik a cseh vagy szlovák nyelvet, így tömegével kerülnek az ún. kisegítő iskolákba; a cigányasszonyokat a legkülönbözőbb módszerekkel – pl. anyagi juttatások kilátásba helyezésével – próbálják rábeszélni a sterilizációra; 1968 után felszámolták az egyetlen cigány érdekvédelmi szervezetet stb.

Ha 1993 végén e dokumentumból kiindulva vizsgáljuk a helyzetet, akár azt is mondhatnánk: az előrelépés óriási. 1990 óta külön tanszéken képezik a cigány pedagógusokat és népművelőket; 1991-ben a volt szövetségi gyűlés elfogadta az Emberi Jogok Alkotmánylevelét: eszerint a cigányok is nemzetiségnek minősülnek; több, cigányok szerkesztette és részben cigány nyelvű kulturális-közéleti lap indult; hivatásos cigány színház alakult; Kassán művészeti középiskola segíti a cigány tehetségek továbbtanulását; van már cigány műsor a rádióban és a televízióban; ún. nulladik évfolyamok segítik a cigánygyerekek beiskolázását; ez év októberében kikerült a nyomdából az első cigány ábécéskönyv; a politikai és kulturális szervezeteknek pedig se szeri, se száma.

A cigány kultúra megőrzése terén valóban sok minden történt, de a kormány a többi kisebbséggel szemben sem akkor türelmetlen, ha folklórfesztivált kell rendezni, vagy kis példányszámú, dotációkból tengődő lapot kell engedélyezni, hanem pl. ha azok a kétnyelvűséget, az anyanyelvi oktatást követelik. A cigány nyelv kodifikálása azonban még épp csak elkezdődött; nyugodtan lehet nagylelkű a kulturális vagy az oktatási tárca – messze van még az az idő, amikor a cigányok a magyarokhoz hasonló nagyságrendű problémát jelentenek majd a számára.

És persze nem ezek a kérdések érdeklik leginkább a népszámlálási adatok szerint 70 ezer, a becslések szerint 400 ezer lelket számláló cigány kisebbséget sem. A sok helyütt még mindig ivóvíz és csatornázás nélküli telepeken élő, zömében munka nélküli családokat inkább a megélhetési gondok nyomasztják. A munkaerőpiacon hagyományosan rossz pozícióban lévő cigányságot a rendszerváltás, ha lehet, még rosszabb helyzetbe taszította. Nem csupán a segédmunkásoknak munkalehetőséget kínáló nehéz- és építőipar összeomlásával, de azzal is, hogy ez a réteg, tőke és kapcsolatok nélkül, nem tudott bekapcsolódni a privatizációba. A kárpótlási törvények sem segítettek rajtuk: ingatlanjaik az államosítások, szövetkezetesítések idején sem voltak… Szlovákiában a cigányság helyzetét még egy sajátos probléma súlyosbítja. Az a mintegy 100 ezer cigány, aki Észak-Csehországban talált magának munkát, 1994-től egy csapásra illegális bevándorlóvá válik. Pedig sokan közülük már hosszú évek óta Csehországban élnek, s nincs hová visszatérniük.

A szlovák kormánynak eszébe sincs szembenézni a „cigánykonfliktusokkal”. Jól példázza ezt az 1993 nyarán nagy feltűnést keltett szepesváraljai eset. A helyi polgármester – a környék önkormányzatainak támogatásával – a cigányokra vonatkozó éjszakai kijárási tilalmat rendelt el. A kormány az esetről azonnal értesült, de mindaddig, amíg a sajtó el nem kezdett foglalkozni az üggyel, a füle botját sem mozdította. Amikor már a külföldi sajtó is felfigyelt a történtekre, példás gyorsasággal állította helyre a jogrendet. De alig telt el két hónap, s a sajtó már Vladimír Meciar kijelentéseitől volt hangos: a kormányfő a cigányoknak fizetendő szociális segélyek csökkentését javasolta, hogy meggátolják a „mentálisan visszamaradott, beilleszkedésre képtelen” gyerekek számának növekedését. Aztán magyarázkodott. Mégis túlzás lenne a fentiekből azt a következtetést levonni, hogy a kormányfő, netán az egész kormány elvetemült fajgyűlölő. Ezek az esetek inkább arra utalnak, hogy a kormánynak fogalma sincs, mit kezdjen ezzel a problémával, de ismeri annyira a nemzetközi intézmények elvárásait, hogy különösen súlyos jogsértéseket ne tűrjön szó nélkül, miként például annak a községi rendőrnek a tettét, aki szolgálati fegyverével szabályszerűen kivégzett két cigány férfit.

A szlovákiai cigányság szervezeteiben egyelőre nem alakult ki stabilnak tekinthető struktúra, csoportjaikon belül állandó a mozgás, átalakulás. A felkínált felemelkedési stratégiák szempontjából két csoportjuk mégis megkülönböztethető. Az egyiket nevezhetjük „jobboldalinak”: képviselői radikálisok az etnikai identitást érintő kérdésekben, szorgalmazzák a minél teljesebb kulturális elkülönülést, ugyanakkor azonban a radikális gazdasági reformok híveiként úgy vélik, a cigányoknak a gazdasági versenyben önerejükre támaszkodva kell megállni a helyüket. A másik pólus képviselői hasznosnak vélik a kulturális, nyelvi asszimilációt, a cigányság szociális felemelkedéséhez viszont elengedhetetlennek tartják a hathatós állami segélypolitikát. A gond már csak az, hogy az állam egyik alternatíva képviselőivel sem kíván érdemben tárgyalni.

(Pozsony)














Hivatkozott cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon