Skip to main content

Lakol wokiksuye

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A Budapest Galéria 1991. május 8.–június 16. között LAKOL WOKIKSULYE, „A lakoták emlékezete” címmel rendez kiállítást. A bemutatott reprodukciók múlt századi üvegnegatívokról készültek, s a lakota, vagy más néven a sziú indiánok életébe nyújtanak bepillantást.

1890. december 29-én Dél-Datokában a Wounded Knee Creek, a Sebesült Térd patak mellett lezajlott mészárlással ért véget az amerikai hadseregnek a lakoták (más néven: sziúk) ellen vívott, évtizedeken át tartó dicstelen háborúja. Fotókiállításunk ennek a szomorú eseménynek kíván emléket állítani. Szerettük volna továbbá, ha a könyvekből és filmekről ismert „legendás Vadnyugat” ezúttal a megszokottól némileg eltérő megvilágításba kerülne a látogatók előtt. Az anyag összeállításakor ezt a célt tartottuk szem előtt. Reméljük, sikerrel.

Az itt bemutatott felvételek mindegyike eredeti negatívról készült. O. S. Goff, D. F. Barry, C. G. Morledge és G. Traeger munkáiból első ízben láthat a nagyközönség ilyen átfogó válogatást.

Vajon milyennek látták ők, a fényképezés úttörői, az Egyesült Államok hajdani nyugati határvidéke, az „american frontier” életét a múlt század utolsó három évtizedében? Munkáik tanúsága szerint maguk sem voltak mentesek a kort uraló elfogult szemlélettől, amely a hódítókban saját hőseit ünnepelte, a fehér ember fölényét és diadalát az esküdt ellenségnek kikiáltott „vadak” fölött. Ezek a fényképek azonban minden egyoldalúságuk ellenére – pótolhatatlan dokumentumok. Készítőiknek köszönhetően mindmáig őrzik egy letűnt kor arcának változásait, és ezt oly érzékletesen tárják elénk, hogy nélkülük talán nem is volna érthető az a folyamat, amely a lakotákat a teljes katonai és polgári alávetettség állapotába taszította.

E képek esetében a fotográfus a kompozíció minden elemét – a hatásos viseletet, a méltó testtartást, a díszletezést – előre gondosan megtervezte. Azokon a nyolcvanas évek vége felé készült felvételeken ellenben, ahol az „indiánok civilizálásának” előrehaladtát örökítette meg, ilyesféle mesterkéltségnek nyoma sincsen. Ezek a fényképek egy valóságos történelmi dráma jeleneteit villantják fel megrázó erővel. Szemtanúi lehetünk annak a tragikus beszűkülésnek, amit a hagyományos életforma fokozatos elvesztése jelentett az Ügynökségnek nevezett állami elosztóhelyekre költöztetett őslakosság számára. A heroizáló szándék csak Wounded Knee (1890) után ébred fel ismét fotográfusainkban, ekkori képeik azonban már egy új mítosz, „a nemes lelkű indián” mítoszának jegyében születnek.

Lakol wokiksuye azt jelenti: „a lakoták emlékezete”. Emlékezeten maguk a lakoták az emberi elmében felidéződő valós vagy látomásszerű emlékképek sorát értik – mintha valaki egy képzeletbeli fotóalbumot lapozna. A mi technikai civilizációnk viszont az emlékezés eme hagyományos módját már jó ideje a fényképekkel, a film és a televízió képsoraival pótolja. Egy lakota alighanem azt mondaná a mi fotókiállításunkra: „lakol wokiksuye – a fehér ember szemével”. Ami teljes mértékben igaz. Mi is annak tekintjük.












Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon