Skip to main content

Manhattani feles II.

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Mármost szenteljünk néhány mondatot a művésznek is, annak ellenére, hogy az ő életmódja az Önök számára, következésképpen és természetesen nekünk sem lehet példaértékű. Hogy miért, arra most nem adhatunk választ, s nem azért, mintha nem tudnánk, mintha nem lenne éppen elég információnk az ügy apró részleteiről is, nem azért, mert prűd módon azt gondolnánk: ilyesfajta életekről egyszerűen nem illik beszélni, nem, inkább annak okán, hogy nem tartozik ide, nem tartozik ránk. Nem mondjuk persze: mi közünk hozzá (ez sem illik), annyit jegyzünk csak meg, átsiklás közben, hogy az 1958-ban született Keith Haring fiatalon halt meg. Halála okáról azonban mélyen hallgatunk (mondom, nem azért, mert nem ismerjük azt), s legyen elég annyi, miszerint zaklatott és extravagáns életmódja súlyos és gyógyíthatatlan betegségbe torkollott.

Felfedezői 1981–82 körül tárták a világ elé a nem sokkal később a földalattik Zorrójának aposztrofált grafitiartistát (ismert fényképein magas, kopaszodó fiatalembert látunk, szeme előtt egyszerű, a hazai SZTK által favorizáltra emlékeztető kerettel, ujjatlan pólóban, rajta saját munkájának nyomata, olykor szélkabátban, de mindig jeansben – márkája, akárcsak az anoráké, ismeretlen –, máskor rövid sportnadrágban – márkája mint a szélkabáté és a jeansé –, kosárlabdás cipőben – márkája mint a szélkabáté, a jeansé és a kosárlabdás cipőé). Elhíresülését bizonyos irodalmi és képzőművészeti tanulmányok megelőzték, így az Önök hűséges tudósítójának észak-amerikai kollégái (KRITIKUSOK) joggal jegyezhették meg – egymástól függetlenül, de összecsengethetően –, hogy Haring munkásságára hatottak a sumer, egyiptomi, maya, inka és újkori indián motívumok, mely megállapítást okkal egészíthetjük ki az óceániai, jelesül és pontosabban, a maori befolyás felemlítésével. S tehetjük még hozzá ugyancsak nem jogtalanul: a horror vacui szindróma sem feledhető! Amúgy a művész többször odanyilatkozott, hogy számára a magas és mély kultúra egyenértékű, s ő ezt az egyenértéket ábrázolja. De hogy pontos képet kaphasson a kedves és megbecsült olvasó, idézzük ide Haring egyik legjobb ismerőjének, Francesca Alinovi kisasszonynak szavait: a mester „ikonografikus nyelve az írott kalligráfia és a pictografikus ideogramma, a szillabikus struktúra és a vizuális kódok szintézise”. S ez tényleg így is van.

1982–83-ban – amúgy – Keith Haring munkái (a közepes méretűek, ez cirka két négyzetmétert jelent) 40-50 000 dolláros, úgynevezett várakozó áron keltek el, mára, még a recesszió ellenére is, nyugodtan rászorozhat a reménybeli vásárló néggyel, öttel; Havadtőy úr úgy mondta egyik interjújában: az itteni, némiképpen nyomott árakat is figyelembe véve ő már akár 180 000 dollárért megválik egy kisebb képtől.

A fájdalmas sorsú művészről szólunk talán többet máskor, most térjünk vissza – mint egyik jó rokonom szokta volt mondani – néhány röpke mondat erejéig a való világhoz. Nem hagyjuk persze veszni mindazt a fontos információt, melyet a mi kedves közönségünk elé hordtunk: támaszkodunk reá a következendőkben is. Mert hisz maradunk még egy csöppet a Falk Miksa utcában, a sarkon, a Galéria 56-ban, ahol akad még nóvum a számunkra, messze sugárzó jelentőségű újdonat. Habár a tv-ből már mindenki mindent tud, megismételjük azért némiképp más fénnyel csillantva: a magyar érzületű tulajdonosok a híres kiállítóművész egyik művét, a Falk Miksa utcában láthatóak közül a főművet – a hírek szerint – odaajándékozták a (a még tisztázatlan státusú) magyarországi Ludwig Múzeumnak, hirdetve rokonszenvüket, sőt szolidaritásukat e kis néppel, melynek nem jutott eddig ilyesmi. A gesztus nemes, a gesztus fölemelő és szívszorító. Valaki ugyan, hallván e hírt, s nem feledve azt a szomorú élményt, melyet ama kiállítás szerzett számára, mit is Új szerzemények címmel a Szépművészeti Múzeum kortárs gyűjteményéből nyitottak ugyancsak az elmúlt hetekben, talán egy-két nappal korábban, mint a most jó darab ideje szóban forgó, s lassan sajátunkévá lett galériát, nos tehát valaki (pusztán annyit árulhatunk el, hogy szemüveges az illető, s ezzel kapcsolatban óhatatlanul is fölmerül: mi okozza a bajt, minek következtében annyi a szemüveges? Vakul tán a magyar?), szóval valaki nem rejtett, bár nem is támadólag alkalmazott malíciával tette föl a kérdést ott az utcán újra és újra (de hallom, azóta másutt is): miért a Ludwignak, s miért nem a Szépművészeti Múzeumnak? Márminthogy az adományt.

A bajkeverésre nincs orvosság, pusztán a szigorú szó. A kérdés pedig természetesen értelmetlen, sőt, életidegen. S hogy udvariasan (ez nagy erény) a Galéria 56 segítségére siessünk, mi sem válaszolunk rá. Annyit mondunk: csak. Meg hozzátesszük, ez így dukál, így nemzeties. (A múzeumi tárlat egyébként valóban nem az életmódkultivisták számára van kitalálva, inkább a magányt keresők, az önmagukra lelés gyötrelmét mazochisztikus kéjjel megélők kegyhelye lehet, ahol szembesülhetnek a kultúrimpotencia és a szegénység kancsukájával. Na, jó, ha ez így túlzásnak hat, akkor a nádpálcájával, s ha az is sok, úgy a sarokba szórt kukoricával. Szóval valami fájdalmassal. Nem mintha a Ludwigban végletesen más lenne a miliő, de az legalább nem teljesen magyar baj.) Száz szónak is egy a vége: a Hősök tere nem nekünk való, s ahogy elnézhető a jövő, nem is lesz az.

Haring oltára tehát hamarosan felkerül a várban ideiglenesen állomásozó Ludwig-gyűjteménybe, s ha beüt a viedersehn meine Herren, talpra áll és kimasíroz. Gombház, mondjuk spleenünket leplezve jólnevelten az életmódlecke végén.












Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon