Skip to main content

Már csak 8-9 ezer üzlet

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
A jávai előprivatizáció


A törvénytervezetnek természetesen nem használt az idő múlása. A Központi Statisztikai Hivatal – az ipari és kereskedelmi tárca felkérésére – egyszeri adatszolgáltatással próbálta felmérni a tényleges helyzetet. Vizsgálatukból kiderült, hogy összesen már csak 8-9 ezer üzlet esik az úgynevezett előprivatizálás kategóriájába. Lehet, hogy ez a szám az időközben szintén privatizálásra ajánlott gyógyszertárak és benzinkutak révén valamennyivel több lesz. De mind nyilvánvalóbb, az időhúzás a spontán – s nemegyszer a törvénysértés határát súroló – manipulált átalakulásoknak kedvezett. (Erre föl mit tesz a kormány? Az átalakulási törvény olyan módosítását fogadtatja el a parlamentben, amely államosítja – az Állami Vagyonügynökség vezénylete alá rendeli – a privatizációt!)

A híres-hírhedt Technomark

Az egészen kirívó esetektől eltekintve a közvélemény alig szerzett tudomást ezekről az átalakulásokról. Legfeljebb csak az tűnhetett fel, hogy ha valaki egyik nap még a Röltexnél vásárolt inget, másnap már egy olasz cégtáblás üzletben jelenti be reklamációs igényét, ha ugyan van, aki foglalkozzon panaszával. A Budavár Kft. ügye talán az egyetlen, amely a Legfőbb Ügyészség óvása alapján a bírósághoz került a Dél-budai Vendéglátó, a híres-hírhedt Technomark és Zoto házassága viszont betű szerint megfelelt a törvénynek. Arról a bíróság már nem tehet, hogy ezek a törvények alkalmat adtak arra, a várnegyed legértékesebb vendéglátó-hálózata szinte jelképes összegért került egy osztrák bejegyzésű társaság birtokába.

Majdnem ijesztő, hogy miközben a Budavár Kft. ellen – a Legfőbb Ügyészség óvásán kívül – még három peres eljárás folyik, a főváros egyik legértékesebb üzlethálózatát reprezentáló száz üzletből álló Vas-edény ugyanezzel a Technomarkkal és Zotóval lépett frigyre. Az átalakulás hihetetlenül gyorsan történt, s minden jel szerint megint csak a Technomarknak lesz belőle jókora haszna. Holott a vagyonértékelést végző Creditum Tanácsadó Kft. is úgy véleményezte az ügyet a Fővárosi Tanácsnak megküldött értékelésében, hogy véleménye szerint a társaságban a tulajdonos érdekei nincsenek kellőképpen érdekelve. A két külföldi cég üzleti megbízhatóságáról pontos információkat nem lehetett beszerezni, így a szakvélemény kérdésessé teszi, hogy a Vas-edény a legjobb kereskedelmi partnert választotta-e magának. A fenntartások ellenére a Fővárosi Tanács áldását adta a házassághoz. A cégbíróság pedig, ahol négy-öt, sürgősségi eljárással indított ügyekben pedig három hónapig tart a cégbejegyzés, 10 (azaz tíz!) nap alatt bejegyezte az új részvénytársaságot. A Technomark pedig haladéktalanul megkezdte az alaptőke kiszivattyúzását a vállalkozásból, az új részvénytársaság azonnal megfinanszírozott olyan vásárlásokat, amelyek teljesen fiktívek voltak, a vásárlás mögött valóságos árumozgás nem húzódott meg, s a szakértők szerint csupán pénzügyi manővert takar.

A Vas-edény tanácsi alapítású vállalat, így a szakmai felügyeletet ellátó ipari és kereskedelmi tárcának nincs jogosítványa az átalakulás és a pénzügyi tranzakció vizsgálatára. Mindenesetre a kapott tájékoztató anyagok alapján is kétségei merültek fel, hogy körültekintően járt-e el a tulajdonos ebben az ügyben. A tárca kétségeit levélben foglalta össze, és megküldte – az ügy kivizsgálását sürgetve – a Fővárosi Tanács elnökének, aki átadta az ügyet annak az elnökhelyettesnek, aki aláírásával szentesítette az egész akciót. Sejthetjük, hogy ezek után milyen eredménye lesz a szigorú vizsgálatnak. Egyébként nem ez az első eset, amikor a Fővárosi Tanács nyilvánosan állást foglal olyan átalakulások mellett, amelyek esetében legalábbis kétséges, hogy elfogadható módon érvényesült-e a vagyonvédelem.

A Fővárosi Tanács vagyonvédelme

A szaktárca annak ellenére, hogy a tanácsi alapítású vállalatok átalakulásánál nincs vétójoga, sőt felülvizsgálatot sem rendelhet el, csupán a tájékozódás okán átfogó elemzést végzett el 7 nagy kereskedelmi hálózatnál. A tájékozódó jellegű felmérés érdekes tanulságokkal szolgált. A Cipőbolt, a Röltex, a Szivárvány, az Ápisz, a Harmónia, a Budapesti Édességbolt és a Dél-budai Vendéglátó esetében elsősorban arra kívántak választ kapni, hogy az állami vagyont az átalakulás során milyen értéken vitték be az új társaságokba. A vagyonértékelés irányelveiről kiadott, máig érvényben lévő irányelvek szabályozzák a bérleti díj tőkésítésének módját. Csakhogy az irányelv egyáltalán nem veszi figyelembe az üzletek tényleges forgalmi értékét, nem tükrözi a hálózat adottságaiból adódó előnyöket, s nem foglalkozik azzal sem, hogy milyen áron lehetne ezeket a boltokat most megépíteni. Miután az említett hálózatok olyan helyeken foglalnak el üzleteket, ahol a továbbépítésre gyakorlatilag nincs mód – a Belvárosban, a Nagykörúton és a Rákóczi úton –, a helyiségek értéke jóval nagyobb a könyv szerintinél vagy annál, ami bérlői díjaknak megfelel.

Irreálisan kicsi értéket állapítanak meg a vagyonértékelők a tényleges forgalmi érték helyett. Nem jelenik meg a vagyonértékelésben az üzlet goodwilljének, bevezetettségének üzleti értéke sem. Így történhetett meg, hogy a város legjobb pontjain lévő üzleteket irreálisan alacsony szintre értékelték. Mindössze 4-7000 forint értéket állapítottak meg négyzetméterenként ott, ahol bérleti díjat fizetnek, s mindössze 10-16 ezer forintra értékelték a saját tulajdonú üzleteknél is a négyzetméterek árát. Holott a jó fekvésű üzleteknél a valós piaci érték ma 3-400 ezer forint négyzetméterenként, sőt a Belvárosban ma már nem ritka a 600-700 ezer forint sem. Miután az árusítótér igen alacsony értékhatáron kerül be apportként az üzletbe, az új társaság többi vállalkozójának sem kellett letennie jelentős összegeket ahhoz, hogy a nagyarányú tulajdonrészhez jusson.

Az alapítók majd minden esetben gondoskodtak arról is, hogy megfelelő arányú külföldi részesedéssel történjen az átalakulás, így megszerezhették a kedvező feltételeket biztosító részleges vagy teljes adómentességet is.

Kérdéses, hogy az alapító és a tulajdonosi jogokat ellátó Fővárosi Tanács miért nem törekedett arra, hogy érvényesítse állítólagos tulajdonosi érdekeit. Valószínű magyarázata az, hogy nem tulajdonosról, hanem az elvont államkassza – költségvetési vagy államháztartási – érdekeiről van szó. A tulajdonosnak ugyanis a mai tanácsi költségvetési gyakorlat szerint semmi módja sincs arra, hogy az egyik oldalon hirtelen emelkedő bevételeket egyéb kiadási rubrikák veszteségeinek pótlására fordítsa. Sem az egészségügyi intézményeket, sem a szociális kiadásokat, de még a lakásfelújításokat, épület-korszerűsítéseket sem támogathatja meg a bolthálózat értékesítésének hasznából. És ha nem teremtik meg az önkormányzatok számára a működés gazdasági hátterét, a jövőben sem fog érvényesülni a valódi tulajdonosi érdek.




















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon