Skip to main content

Mindennapi börtönünk

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Albániában, a világ első és mind ez ideig egyetlen ateista államában, a vallás gyakorlását 1967-ben az alkotmány 37. cikkelye törvényen kívül helyezte. A vallástalanítási művelet igen sikeresen zárult: 1971-re 14 katolikus pap maradt életben. Közülük 12 börtönben volt, 2 bujkált. Röviddel később egyiküket felfedezték. Ez volt az utolsó, 1982-ből származó megbízható információ. Az iszlám és a görög ortodox papok sorsáról még kevesebb a hiteles adat.

De nemcsak a papi foglalkozás jár életveszéllyel. A büntetőtörvénykönyvben felsorolt összes politikai bűnért a halál a kiszabható legsúlyosabb büntetés. Az albán politikai vagy gazdasági viszonyok bírálatáért az elkövetőt 3 és 10 év közötti börtönre ítélhetik. Ha a bírálatnak „súlyosabb következményei” vannak, halálbüntetés is kiszabható. A disszidálási kísérlet hazaárulásnak minősül, és legkevesebb 10 éves szabadságvesztés jár érte.

A külvilág még kevesebbet tud arról, hogy hol és milyen körülmények között töltik büntetésüket azok a szerencsések (?), akiket nem végeznek ki politikai bűneik miatt. 1985-ben egy amerikai napilapban megjelent cikk szerint az Albániában börtönben lévők száma 32 ezerre tehető. Arshi Pipa, az albán helyzet szakértője, a Telos című amerikai folyóiratban tavaly csak maguknak a politikai foglyoknak a számát négy számjegyűre becsüli („Glasnost in Albania”, 79. szám). Albánia lakossága hárommillió.

A börtönökben és a rendőrségen, különösen a titkosrendőrségen, a SICURAMT-n, a verés, valamint a fizikai és lelki kínzás más formái általánosan alkalmazottak. Hat büntetés-végrehajtási intézet van a politikai foglyoknak fenntartva. Összehasonlításként: a köztörvényeseket kilenc börtönben tartják. Ezenkívül 14 munkatábor van, ahol a két kategóriába tartozókat együtt dolgoztatják.

Az országból kiszivárgott értesülések szerint a legtöbb politikai fogoly a Burell, Ballsh, hibásan, Bater, Qafe e Barit és a Spac börtönben, illetve kényszermunkatáborban van. A két utóbbiban a rabok piritet bányásznak. Az itt kitermelt pirit legnagyobb része szintén külföldre távozik.

Érdemes megemlíteni, hogy Albánia 1957-ben csatlakozott az ILO (Nemzetközi Munkaügyi Szervezet) 29. számú megállapodásához, amely megtiltja a kényszermunkát. Igaz, a megállapodás nem vonatkozik „olyan munkákra vagy szolgáltatásokra, amelyeket törvényszék előtt elítélt személy büntetése eredményeként végez, feltéve, hogy a szóban forgó munkát vagy szolgáltatást közigazgatási szerv felügyelete alatt végzi…”, de az egyezmény 12. cikkelye kifejezetten megtiltja, hogy még az ilyenfajta kényszermunka is egy adott évben meghaladja a 60 napot.

A megállapodásból származó kötelezettségek azonban Albániában mintha nem nyújtanának túlságosan hatékony védelmet az emberi jogok megsértése ellen. Az ország, mint ENSZ-tag, hozzájárult ahhoz, hogy „fajra, nemre, nyelvre vagy vallásra való tekintet nélkül általában betartsa az emberi jogokat és alapvető szabadságjogokat”.

Ennek a szerződési kötelezettségnek ellentmondani látszik egy amerikai emberi jogokkal foglalkozó jogászcsoport két albán politikai fogollyal felvett interjúja is. Egyikük a nyolcvanas években két évet töltött Baterben, ahol ezerháromszáz embert tartanak fogva, mint „a marhákat”. Egy-egy zárkában 100 ember alszik. Az 1300 rabnak főzött, ebédre adott hagymalevesbe 3 kilogramm húst tesznek. Másikuk a hetvenes években töltött 5 évet Baterben, ahol a rabok a krómbányában dolgoztak. A bányához kétórás gyalogút vezet.

Az elbasani börtönben, mondta egy korábban ott bebörtönzött politikai fogoly, az őrök rendszeresen véresre verik a foglyokat. A kifolyt vér odacsalogatja a hangyákat, amelyek csípésre fokozza a sebesültek gyötrelmeit.

Menekültek egybehangzó elbeszélése szerint az állambiztonsági szerv, a SICURAMT főhadiszállásán az őrizeteseknek a lábukat felfelé tartva kell ülniük vagy feküdniük, nehogy a zárkába székeljenek. Éjjelente az őrök rájuk rontanak, és ébresztőül lánccal vagy százas szegekkel kivert faléccel verik őket.

Európában, 1990-ben.

(Lovas István 1945-ben született Budapesten. A hatvanas években három és fél évet töltött börtönben részvételéért egy demokratikus párt illegális szervezésében. 1976-ban hagyta el Magyarországot. Kanadában, az Egyesült Államokban járt egyetemre, majd Párizsban doktorált politológiából. Hat éven át a Szabad Európa Rádió New York-i és müncheni szerkesztőségében dolgozott tudósítókánt és szerkesztőként. 1990 nyara óta ismét Budapesten dolgozik. Az Alapítvány A Kommunizmus Áldozataiért igazgatója és egyik alapítója.)
























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon