Skip to main content

Nagyvonalú telekspekulációk

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A napjainkban zajló tulajdonoskreáló, vagyonátmentő és pozícióteremtő kísérletek többsége a jelenleg érvényes törvények betartásával játszódik le. Olyan, jogilag támadható felület, mint az a néhai MSZMP egyik-másik próbálkozása közben ismertté vált, csak ritkán adódik – s az egyszerű állampolgár legfeljebb erkölcsi alapon kérdőjelezheti meg a már megkötött egyezségeket. Ez azonban a törvényes elégtételhez kevés. Így még azt sem tudhatjuk, hogy egyáltalán eséllyel indulhatnak-e harcba a III. kerület lakosai tanácsukkal szemben az Óbuda-sziget megmentéséért. Ám az már bizonyos, hogy a közelmúltban a Független Jogász Fórum egyik aktivistája törvényességi óvás kezdeményezését kérte a legfőbb ügyésztől, a Ptk. 5. §-ára (a joggal való visszaélés tilalmára) hivatkozva.

Hogy miről is van szó? Olyan ügyletekről, amelyek hátterében két közös elem van. Az egyik az Óbudai-sziget, amely a világkiállítás egyik lehetséges helyszíne, a másik a III. kerületi tanács.

Az első ügy


Mint azt egy 1989. január 31-én, a tanács általános elnökhelyettesének szobájában készült emlékeztető rögzíti: a III. kerületi tanács, valamint a Danubius Hotels Vállalat és az AQINCOOP között megállapodás jött létre. Ebben a tanács és a Honvédelmi Minisztérium az Óbudai-szigeten találtató, 5,9 hektár nagyságú ingatlan kezelői jogát a Danubius Hotelsre és annak az emlékeztetőben meg nem nevezett külföldi partnerére ruházta át. A kezelői jogot a továbbiakban birtokló vállalatok vállalják, hogy a helyszínen sportszállodát és jachtkikötőt építenek. A létesítmények átadása lízingszerződés keretében történik. A kivitelezéshez a III. kerületi tanács a csaknem 6 hektáros terület kezelő jogának ingyenes átadásával nyújt segítséget. Mindezért cserébe, a lízingdíj kifizetését követően (amikor a jachtparadicsom az emlékeztető megfogalmazása szerint „magyar tulajdonba”, vagyis döntően a Danubius Hotels és az AQINCOOP tulajdonába kerül), a HM és a tanács az apport fejében 10%-os részesedést szerez.

Addig is akadálytalanul fölözheti le a hasznot a titokzatos „külföldi fél”: neki semmit nem kell fizetnie a földhasználatért. A tanács tehát nagyvonalúan hitelez, mint aki azt sem tudja, mit kezdjen fölös pénzével. Hogy pedig később megkapja-e az árat az elhalasztott bevételért – azt nem tudjuk, és nem tudhatják a tanács vezető hivatalnokai sem, mert az „üzletet” suba alatt kötötték meg, tehát eleve elzárkóztak a jobb ajánlatok elől. Persze az ilyesmi iránt talán nem is oly fogékonyak, mint a Danubiusszal hagyományosan ápolt személyes kapcsolatok, a pozícióátmentés kölcsönös érdeke iránt.

A második ügy


Szintén több megválaszolatlan kérdés merül fel egy másik, 1989. szeptember 26-án kelt megállapodást vizsgálva. Nézzük a tényeket: a CO-NEXUS Rt. külföldi partnerével, a svájci MEAA-val együtt 2 millió forintos alapítványt hozott létre. Az alapítvány célja: Óbuda és környéke fejlesztése. Feladata: a III. kerületi tanács által átruházott ingatlanok kezelése, minél gazdaságosabb hasznosítása. Ez pedig közel 19 hektár ingatlan korlátozás nélküli használati, hasznosítási jogának átengedését jelenti a tanács részéről – ingyenesen, 199 évre!


A megállapodás szerint ez a jog magában foglalja „a saját használatot, hasznosítást, építést, a használati, hasznosítási jog harmadik személyre történő átengedését ellenszolgáltatásért vagy térítésmentesen (!)…”. A szerződés értelmében tehát elképzelhető: valakik ingyen jutnak majd hozzá 19 hektárhoz a szigeten! Ha így történik, vajon kik lesznek ezek az emberek? Milyen szempontok alapján dönt majd személyükről az alapítvány kuratóriuma? Miért nem igényli a tanács az átadott területek előkészítésére, közművesítésre fordított kiadásainak megtérítését? Vajon minek köszönhető ez a nagy előzékenység és sietség? Talán az óbudai szerv tisztségviselői kész helyzet elé akarjak állítani a kerület lakosait egy önkormányzati törvény elfogadása előtt? Mert mi haszna lesz ebből a lakosságnak? A milliárdos értéket képviselő földterületről ezentúl a tanács helyett az alapítvány kuratóriuma dönt. Igaz, ennek fejében fejleszteni kívánja Óbudát. Kétséges az is, hogy az alapítvány egyik fő céljának, a világkiállítás kommunikációs központjának kiépítése (TELEPORT program) szolgálja-e majd a helybéliek érdekeit.

Egy házilagos spekuláció


Nyílt versenytárgyalások kiírásával a tanács, s ezen keresztül Óbuda lakossága jobb üzleteket is köthetett volna. Bár a világkiállítás helyszíne hivatalosan még nem dőlt el (sőt az sem, lesz-e világkiállítás), a hazai és külföldi üzleti körök érdeklődése a sziget iránt máris magabiztosan növekszik. Hiszen ha az 1995-ös világkiállítás egyik helyszíne Óbuda környékén lesz, akkor a szigeten szerzett területek árának csak a csillagos ég szab majd határt.

Persze e területek megszerzése egyébként is igazi üzletnek számít: az Óbudai-sziget ártártérién erdőkkel borított területe pompás turistaközponttá válhat. A némely vonatkozásokban kétségtelenül ígéretes elképzelés (tőkebeáramlás, munkahelyteremtés) azonban felvet néhány kérdést: vajon mi a határa a vállalatok terjeszkedésének? Mekkora területet lehet még eladni Budapest egyik utolsó nagy köztéri parkjából? Kiárusítható-e a főváros már most is katasztrofálisan szennyezett levegője?


















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon