Skip to main content

Nincsen többé geopolitikai helyzet

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Amikor térségünkben a nép megmozdult, hogy szabadságát kivívja, mindenkor felemelkedett a prófétai kéz, benne a térkép, és felhangzott az intelem: „geopolitikai helyzet”. Furcsa dolog ez a fránya geográfia. Kubában, Nicaraguában sohasem volt geopolitikai helyzet. Ezeknek a rezsimeknek a vezetőiben sohasem merült fel az aggály, hogy az USA tőszomszédságában, a „hátsó udvarban” a nyugati szuperhatalom talán nem fog ilyen végletesen Amerika-ellenes rendszereket eltűrni. Fel nem merült ilyesmi: Kuba azt is megengedte magának, hogy afrikai országokba idegenlégiós csapatokat küldjön szovjetfüggő, Amerika-ellenes rezsimek fenntartására, rezsimekére, amelyek saját erőből nem tudtak volna megmaradni népeik nyakán. Ott, az USA tövében annyira nincsen geopolitikai helyzet, hogy a recsegő-ropogó birodalom ma is megengedi magának, hogy külső támogatásával megkíséreljen Salvadorban új Kubát, új Nicaraguát létrehozni. Kell ez annak igazolására, hogy ami a balti országokban vagy Kisinyovban történik, az demokratizálódás, nem vereség. Geopolitikai helyzet, úgy látszik, csak itt van, a mi történeti tájunkon. Csak bennünket tart mindig vissza a félelem attól, hogy függetlenségünk érdekében határozottan fellépjünk. Az elmúlt hetekben ennek vége szakadt. Harminc éve vágyunk arra, hogy szabadságtörekvéseinket össze tudjuk hangolni, hogy a népi demokráciák népei egységes tömböt alkossanak elnyomóikkal szemben, most ez a tömb fennáll. Nem összehangolt cselekvés hozta létre, hanem a szabad lelkű küzdelem láncreakciója, de ma már minden feltétele megvan az egységesen működő függetlenségi tömörülésnek. Prága és Berlin, Szófia és Budapest, Varsó és Riga, Tallin és Kisinyov… – szerencsére már folytatni sem tudom a sort – népei már nem hajlandók tudomásul venni a geopolitikai helyzetet.

Ez a geopolitikai helyzet a szovjet katonai fölény eufemisztikus körülírása volt. Azé a fölényé, amely bizonyos szuperfegyverzet típusokban (SS–18) való túlsúlyon és az európai szárazföldi erőt képező hadosztályszámokban és harckocsi-adatokban észlelhető fölényen túl valóban elemi földrajzi helyzetfölény volt: a két német állam határán összpontosult szovjet erő fölényben volt a „riadóztatási idő” tekintetében: ha esetleg támad, a harc-cselekmények nyugatnémet területen folynak addig, amíg a „Big Lift” áthozza az Óvilágba az amerikai csapatokat, azalatt meg mi marad a Vén Európából a mai „hagyományos” fegyverekkel való hadviselés mellett? Fegyverkezéspolitikai kompromisszum az elmúlt harminc évben vagy olyan megállapodást jelentett, ahol a Nyugat egyoldalú engedményt tett, vagy olyan „szimmetrikus” megállapodást, amelyben lepleződik az a tény, hogy a szovjet oldal jár egyoldalúan jól. Még ma is, még a magyar ellenzék oldalán is ennek a szimmetriának a jelszavai élnek. „Mindkét katonai tömb egyoldalú megszüntetése.” Mintha a NATO és a Varsói Szerződés szimmetrikus helyzetben volnának. Mintha a Varsói Szerződés kis tagjai katonai tényezők volnának, akiknek teljes kiválása a paktumból változtatna valamit a katonai erőegyensúlyon. A semlegesség reális esélye a szabadság felé rohamozó volt népi demokráciák számára az, hogy a Varsói Szerződést meg lehet szüntetni egyoldalúan, a NATO egyidejű változatlan fennmaradása mellett úgy, hogy a Nyugat–Kelet katonai egyensúly mit sem változik. Ha a szovjet csapatokat visszavonják a népi demokráciákból a szovjet határra, miközben az USA csapatai változatlanul Nyugat-Európában maradnak, és a NATO-erő pedig változatlanul védi a belnémet határt, ez nem borítja fel a katonai egyensúlyt, hanem közelebb visz hozzá, mivel csökkenti (a még így is megmaradó) szovjet katonai fölényt.

A német egység ebben a pillanatban paradox helyzetet jelent: egyszerre lehetetlen és elkerülhetetlen. Lehetetlen, mert ha megvalósul, a Szövetségi Köztársaság neutralizálódását jelenti, ezzel pedig a NATO végét, a szovjet katonai fölény tűrhetetlen mértékű megnövekedését. Ugyanakkor azonban elkerülhetetlen is, mert az NDK felszabaduló népe nem tágít ettől a követeléstől és a Szövetségi Köztársaság népének nemzeti önérzete is megköveteli az egységet. Csak valamiféle új típusú, a mai felfogás számára abszurdnak tűnő megoldás lehetséges. Olyasmi, hogy a Szövetségi Köztársaság részévé vált eddigi NDK területét elhagyják a szovjet csapatok, miközben a nyugati rész változatlanul a NATO tagja marad, s területén maradnak az amerikai katonai erők, s olyasféle státus alakul ki, hogy a „keleti terület” afféle „demilitarizált övezet” lesz, ami nem kapcsolódik be a NATO integrációjába, sőt a Szövetségi Köztársaság katonái is távol maradnak e területről.

Egyoldalúan meg kell szűnnie a Varsói Szerződésnek, a szovjet csapatoknak a szovjet határ mögé kell visszavonulniuk, az eddigi népi demokráciáknak semleges státust kell kapniok – mindez azonban ne jelentsen új Jaltát. A Jalta-korszakot remélhetően lezáró Máltai Megbeszélés ne legyen alapja olyan újabb egységes rendezésnek, amely során a két szuperhatalom megállapodik a térség népeinek feje fölött. A két szuperhatalom számára sem előnytelen, ha nem hárul rájuk valamiféle egységes rendezés terhe. A politikai bürokráciákat mérhetetlen, erejüket talán meg is haladó feladat elé állítaná egy egységes rendezés: nem tervezett nemzetközi konferenciák, csúcsértekezletek véget nem érő sorozatának rendezését jelentené. A szovjet oldalt, mint a tárgyalások hátrányban levő szereplőjét, túlságosan megterhelné presztízsvereséggel az efféle egységes rendezés. Elég neki az is, ami spontánul történik. A Nyugatra rászakad valamiféle egységes elvek szerint felépített, egyszerre esedékes új Marshall Terv követelésének nyomása. Talán reálisabb és a kis résztvevők számára is előnyösebb, ha az új helyzetet: viszonyukat Kelethez és Nyugathoz egyedi esetekként alakítják ki. A térség országai túl hosszú ideje járnak külön utakon, némelyek között feszültségek és ellentétek alakultak ki, az egységes rendezés nem lenne számukra kedvező. Természetesen itt a kérdés: mit szól mindehhez a példakép: a Nagy Elefánt. Igazán nagyra tartom eme hadsereg megszállói kapacitását, de Lengyelországot, Magyarországot, az NDK-t, Bulgáriát, Csehszlovákiát és ezen túl Lettországot, Észtországot, Litvániát, valamint Grúziát, Örményországot, Azerbajdzsánt, továbbá Moldáviát … lehet a végére érni? … mind megszállni, illetve katonai igazgatás alá vonni talán még ez a hadsereg sem tudja egyszerre. Emellett a Szovjetunió számára előnye is van annak, ha a népi demokráciákat útjukra engedi. Azt bizonyíthatja, hogy ami történik, nem a szovjet világrendszer szétesése, hanem demokratizálódása.








Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon