Skip to main content

Tocqueville-ről és Az amerikai demokráciáról

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Könyv


A huszonöt éves Alexis de Tocqueville, ősi normand nemesi sarj, 1831 áprilisában a francia állam ösztöndíjával barátja, Gustave de Beaumont társaságában Amerikába utazik, egy évet tölt ott, s hazatérvén megírja azt a könyvet, amely már kortársai között is óriási visszhangot vert, és máig a politikatudomány, a szociológia és a politikai filozófia egyik alapműve. A De la democratie en Amerique (az új, teljes magyar fordítás címe: Az amerikai demokrácia) 1835-ben megjelent első két kötete – mint Francois Furet írja – újra felfedezte Amerikát: azt az országot, ahol a történelemben először s akkoriban egyedülálló módon, egy nagy államban tisztán demokratikus berendezkedés jött létre. Tocqueville-t elsősorban a demokrácia érdekelte Amerikában: meggyőződése volt, hogy a modern történelem legerősebb, legellenállhatatlanabb áramlata a demokratizálódás. Tocqueville szemében a demokrácia nemcsak politikai technika, azaz olyan politikai rendszer, amelyben az emberek magukat kormányozzák, hanem sajátos társadalmi és kulturális forma is: olyan forma, amelyet mindenekelőtt az egyenlőség jellemez. A választójogi küzdelmek korában a teljes körű demokrácia – az általános választójog megadása – a legjobb elmékben is a jakobinizmus rémét idézte fel, a fenyegető anarchiát, a magántulajdon szentségét semmibe vevő egyenlősdit. De Tocqueville ennél messzebbre látott: Amerika-könyvében egyszerre vizsgálja a politikai egyenlőség technikáit – az alulról felfelé építkező, önigazgató közösségekre épülő államot, a független bíróságok szerepét, a szövetségi rendszert – és azt a kultúrát, amely forrása, de egyben következménye is e rendszernek. Azt a szellemiséget, azt a sajátos civilizációt kereste - megspékelve a korban divatos nemzetkarakterológiával –, amelyből ez az elképesztő csoda, a működőképes demokrácia táplálkozik. Ebből a – modern kifejezéssel – történeti antropológiának vagy politikai szociológiának nevezhető vizsgálódásból születtek meg azok az ünnepelt fogalmak és gondolatok, amelyek mindörökre beépültek a politikai filozófia szótárába – mint például a „többség zsarnoksága”, amely John Stuart Millt a szólásszabadságról szóló s mind a mai napig a liberális krédó részét alkotó esszéjére ihlette. Az a kép pedig, amelyet ez az ízlésében arisztokrata, politikai nézeteiben köztársasági gondolkodó a demokrácia civilizációjáról fest – főként Az amerikai demokrácia második két kötetében –, egyszerre finom szociálpszichológiai elemzés és nosztalgiától mentes kultúrkritika. Tocqueville írta le először a modern demokrácia tömegtársadalmát.

Tocqueville nem volt demokrata – republikánus volt. A demokrácia élharcosa, forradalmár pedig végképp nem volt: az 1848-as februári forradalomban, tíz év közéleti szerepléssel a háta mögött, elindul a képviselő-választáson, s meg is választják, de a júniusi szocialista felkeléssel már szembefordul. Részben talán éppen ezért tudta híresen hűvös józanságával és éleslátásával olyan eredetien bonckés alá vonni a demokráciát és a forradalmat – a ’48-as forradalmat is megörökíti később emlékirataiban, s másik híres könyvét, amely, ha minden igaz, hamarosan megjelenik magyarul is, Régi rend és forradalom címen írta meg a francia forradalom előzményeiről.

Talán ez a hűvös éleslátás teszi, talán egyre modernebbnek tűnő módszertana, amely a személyes megfigyeléseket vegyíti a strukturális elemzéssel, talán a választott problémák természete, mindenesetre Tocqueville nem tud elavulni. Manapság pedig, amikor a demokrácia kérdőjelei továbbra is itt ágaskodnak, miközben az ideológiák elfakultak, kimentek a divatból, s a világmegváltó szólam ugyancsak rossz ízlésre vall, aktuálisabb, mint valaha.






Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon