Skip to main content

Tudom, milyen a madarak élete

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Bemutatjuk a Muzsika márciusi számát
Zene


„A kommunista államnak volt egy téveszméje: elvárta, hogy az író afféle állami kanári legyen, és reggeltől estig az állam dicsőségét zengje. Ha a kötelező áriát elénekelte, cserébe megkapta a napi kendermag kiszabatát. Most meg kinyílt a kalitka, kirepült a kanári, s azt énekel, amit akar. De kint hideg van, és nincs kendermag. (Csak zárójelben mondom, tudom, milyen a madarak élete, mert kilencféle madarat etet a feleségem. Az egyik ablak a tengeliceké, a másik a cinkéké. Érdekes megfigyelni, mennyire különbözik a magatartásuk: a cinkék óvatosak, a tengelicek meg tépik egymást, akár az emberek.)” – mondja Göncz Árpád abban a meleg hangulatú beszélgetésben, amelyet Feuer Mária, a Muzsika főszerkesztője folytatott vele, s amelyet a márciusi számban olvashatunk Menedék címmel.

Aki rendszeresen olvassa a havonta megjelenő Muzsika című folyóiratot, mindig talál benne a fentihez hasonló, a szűkebb zenei vonatkozásokon túlmutató cikkeket, írásokat. Tavaly például egy Fodor Gézához írott levelet olvashattunk benne (Fodor hosszú évek óta írja a lapnak esszé-kritikáit a magyar operajátszásról), melyet Ütő Endre, az Operaház igazgatója küldött, s melyben, mondjuk úgy: nehezményezte, hogy Fodor szerint Operaházunk mai színvonala nem a legeslegjobb a világon.

A Muzsika mostani számában egyébként Fodor Géza a főiskolások operavizsgájáról számol be, s örömmel nyugtázza, hogy az énekesek színészi eszköztára végre megváltozott, természetesebbek lettek. Mert eddig mi volt? Fodor Sztanyiszlavszkijt idézi: „Az izgalmat gyors fel- s alájárkálás fejezi ki, reszkető kéz egy levélfelbontáshoz; az örömet tapsolás, ugrabugrálás; a bánatot fekete kendő, púderezett arc, búbánatos fejcsóválás, homlokráncolás és a száraz szemek törülgetése; a titokzatosságot a szájhoz emelt mutatóujj és az ünnepélyesen lopakodó járás; a parancsot a lefelé tartott mutatóujj. A tiltást a felfelé tartott mutatóujj. A betegséget a fojtott köhögés, remegés és a kínos fejforgatás; a halált mellhez szorított kéz és az ingnyak feltépése…” A vizsgaelőadások szakmai színvonala és művészi szellemisége Békés András pedagógiai sikerét bizonyítják, írja Fodor Géza, ezért erős kíváncsisággal várja, „hogy a tradícionalizmus, sőt konzervativizmus az énekespiac minél gyorsabb kiárusítására törekvő mentalitásával szövetkezve elég erős lesz-e csírájában megfojtani a legreménykeltőbb fejleményt, amely az utóbbi években a magyar operakultúrában történt”.

Különleges témát dolgoz fel Halász Péter. Csajkovszkij halálának, feltételezett öngyilkosságának körülményeit kutatja, és a homoszexuálisok oroszországi helyzetét vizsgálja. A szerző alapos irodalomkutatást végzett, és mi az abból levont ésszerű következtetést kapjuk.

Vikárius László Palestrina-cikke a XVI. századi zeneszerző munkásságát mutatja be, többször is párhuzamba állítva Michelangelo művészetével. Bizonyos, máig érvényes zenei szerkesztési szabályok sehol másutt nem olvashatók le olyan tisztaságban és következetességgel, mint az ő műveiben – írja Vikárius, nagy kedvet ébresztve ahhoz, hogy néha – akármennyire elfoglaltak vagyunk – ilyesfajta zenét is hallgassunk.

A régmúltból a jelen kellős közepébe rángatnak a tények. „A méltánytalanság, amely a költségvetési támogatás elosztásakor bennünket ért, abból fakadhatott, hogy a művelődési tárca nem mérlegelt kellőképpen, nem mérte fel ki kit, hány embert és hány szervezetet képvisel – Victor Máté, a Zenei Tanács új elnöke nyilatkozik így. – Nem tettek különbséget egy egyesület és egy huszonnyolc egyesületet tömörítő szövetség között. Nem vették figyelembe, hogy az egyik szervezet egyfajta gondolkodást vállal fel kizárólagosan, míg a másik megpróbál közös nevezőt találni a különböző szellemiségek között. Nem vették figyelembe azt sem, hogy a Zenei Tanács közcélú funkciókat lát el.”

A Muzsika nem kommentál, csupán megszólaltatja az érdekelteket, mégis mindig megtudhatjuk, hogy mit nem tudhattunk meg: „Főleg a támogatások elosztásánál születnek titkos döntések. Itt van például a társadalmi szervek költségvetési támogatásának szétosztása. A keretösszegről az Országgyűlés dönt, a lebontást a minisztérium végzi. Ez régebben, 1992-ig a Művelődési Közlönyben megjelent, és lehetett tudni, ki mennyi pénzt kapott. Tavaly ezt már nem hozták nyilvánosságra. Nem tudjuk, kikből állt a döntést hozó szakmai testület, és nem tudjuk, kinek mennyit ítélt oda… Vagy hogy még egy példát mondjak: titkosan döntenek a négyszázmillió forintos mecenatúrakeretről” – mondja Victor Máté elnök.

A Magyar Zenei Tanács januári közgyűlésén köszönt le elnökségéről Forrai Katalin, az ő beszámolóját és Csébfalvi Éva néhány utógondolatát is közli a lap, elkerülve az egyoldalú válogatás csapdáját.

A Muzsika évek óta fáradhatatlanul figyeli a hazai és külföldi új műveket. A Magyar Zeneművészeti Társaság 6. Mini-Fesztiválját ismerteti Olsvai Endre. Négy koncerten 22 kortárs szerző 26 kompozíciója hangzott el. Hollós Máté a Művek bontakozóban rovatban Tihanyi Lászlóval beszélget, Király László pedig John Adams párizsi fogadtatásáról ír. Adams zenéjét, bár már játszották Magyarországon, alig ismerjük, s eddig csak negatív kritikát kapott. Csengery Kristóf igényes és szellemes állandó rovata a magasrendű hangversenykritikát képviseli a lapban. Ő is szót ejt mai magyar művekről, mégpedig négy határainkon túl élő zeneszerző alkotásairól.

Egy másik állandó rovat a Vita, amely szintén mindig többről szól, mint a szűk zenei szakma ügyeiről. Breuer János korábbi vitaindító cikke után a hangversenyrendezésről és a hazai hangverseny-egyeztetésről mondják el e számban véleményüket az érintettek. Az egyik megszólaló, Szilágyi Mihály, az angol–amerikai művészügynökség közép-európai képviselője elgondolkozik: lehet, hogy hangverseny szavunkban a verseny mostanában új értelmet nyer?

A külföldön élő magyar művészek közül Starker Jánossal beszélget Zalán Magda, illetve Pauk Györggyel J. Győri László (a rádiós FRÁSZ vezetője). Mindkét művész tisztánlátásáról, a magyar zene iránti elkötelezettségéről, művészi öntudatáról, ugyanakkor szerénységéről győz meg bennünket.






















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon