Skip to main content

Vámháború

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

Vytautas Radzvylas: Balra át?


Litvánia gazdasági és politikai függetlenségének tényleges megvalósulása jelenleg legalább két tényezőtől függ: az egyik az, hogy milyen irányt vesznek a felbomló Szovjetuniót jelenleg uraló politikai tendenciák, a másik pedig az, hogy Litvánián belül miképp alakulnak a politikai erőviszonyok, amelyek az elmúlt egy év folyamán radikálisan átrendeződtek.

Az átrendeződés legfőbb oka a köztársaság teljes gazdasági és társadalmi válsága, amely – nyíltan be kell vallanunk – csak részben vezethető vissza a Kreml múlt nyári gazdasági blokádjára, hanem inkább az előző kormány d


Rohamkrónika


Az OMON (Különleges rendeltetésű rendőri alakulat) intézménye a peresztrojka csúcspontján, 1987-ben jött létre Leningrádban, az ottani területi pártfőtitkár kezdeményezésére, törvénytelennek minősített tüntetések szétverésére. Fővárosi „tagozatát” 1988 augusztusában vetették be először a Puskin téri tüntetésen, s azóta az 1400 fővel induló állomány a moszkvai megmozdulások elmaradhatatlan résztvevője.


Június 14-e a gyász napja volt a Baltikumban: a több százezer embert érintő deportálások 50. évfordulója emlékére gyászmenetek indultak mindhárom fővárosban. Erre a napra a központi rohamosztagosok is alaposan felkészültek: 14-ére virradó éjszaka három állig felfegyverzett alakulat összehangolt támadást intézett egy észt, egy litván és egy lett határőrség ellen.

A figyelmeztető akciósorozatot azonban nem elsősorban a gyásznapra várható tömeges demonstrációk váltották ki, hanem sokkal inkább azok az intézkedések, amelyekkel a balti államok érvényt akarnak szerezni gyakorlatilag is az április 23-án aláírt (pontosabban általuk alá nem írt) 9+1-es szerződés betűinek. Jelesül arról lehet szó, hogy a Balti Tanács június 11-i ülésén egyebek mellett a három balti államfő törvénytelennek nyilvánította, hogy a balti köztársaságok képviseletét a jövőben is a Szovjetunió lássa el, s elfogadhatatlannak minősítették, hogy a balti államoknak nyújtott gazdasági segélyek továbbra is a központi költségvetést táplálják, s a címzetteknek így csak épp hogy csurranjon-cseppenjen valami. Most, a londoni csúcs előtt különösen aktuálissá válhat az a kívánalom is, hogy mindaddig, amíg de facto és de jure életbe nem lép a „kiváló köztársaságok” szuverenitása, az egész Szovjetuniót támogató segélyek is a köztársaság területén lévő szövetségi tulajdon részarányában illessék őket. Ám a központnak ezzel teljesen ellentétes elképzelése van.

S teljesen mások a határok helyéről alkotott elképzeléseik is. Az utóbbi év folyamán az önálló gazdasági intézményrendszer részeként a három balti köztársaság létrehozta önálló vámhivatal- és határőrrendszerét, amit persze leginkább csak szimbolikusnak lehet tekinteni – szögesdrótok, golyószórók nélkül, az utas- és áruforgalom ellenőrzésére. Az egyik lett vezető interjújában azzal indokolta létjogosultságukat, hogy a határos köztársaságok jegy- és árrendszerei közti különbségre épülő spekulációt kell ezzel kiszűrniük, valamint az e köztársaságokon keresztül haladó lengyel „dollárút” utasait kell itt megállítaniuk. Ám ezek az első látásra ártatlan őrbódék két áprilisi elnöki rendeletet is megszegtek: egyrészt a törvénytelen fegyveres alakulatok leszerelésére, másrészt a januári támadás után emelt úttorlaszok eltakarítására hozott elnöki rendelet teremtett „jogalapot” a vámkezelő- és határőrbódék megsemmisítéséhez.

Szisztematikus szétverésük április végén kezdődött: május folyamán több mint húsz ilyen akcióról érkeztek hírek. A litván és a lett belügyminisztérium adatai szerint ez a támadássorozat összesen 1 millió 200 ezer rubelnyi kárt okozott a két országban, s 50 ember sebesült meg. A lett és a litván parlament haladéktalanul napirendre tűzte a kérdést, s háromnapos zárt tárgyalás után törvénytelen terroralakulatoknak nyilvánította az elkövetőket, a Litván Kommunista Párt Volgáin száguldozó OMON-keretlegényeket (ld. keretes kronológiánkat).

Azt azonban továbbra sem szavazták meg a parlamentek képviselői, hogy adott esetben fegyverrel védekezzenek a rohamosztagok ellen, Alksznisz tábornok ugyanis egyértelműen bejelentette, az OMON-nal szembeni fegyveres ellenállás esetén azonnal parancsot ad a hadsereg bevetésére. Hogy ez nem csupán üres fenyegetés, arra elég csak egyetlen példa a közelmúltból: egy június eleji éjszaka a Szovjet Hadsereg Vilniusban állomásozó különleges alakulata a legélesebb vészhelyzetekre tartogatott Gyűrű hadműveletet vetette be két katonaszökevény elfogására, s a gyűrű egészen véletlenül a legfontosabb kormányépületek körül zárult be. Ugyanezek az egységek szállták meg nem sokkal korábban például a Kereskedelmi Bank vilniusi épületét azzal a céllal, hogy – mint parancsnokuk fogalmazott – „védelmükbe vegyék a népvagyont”.

A köztársaságpárti ügyészségek csak mint közbűntényesek ellen kezdeményezhetnek bírósági eljárást az akció végrehajtói ellen. Rigában például fegyveres rablótámadás és hatásköri túllépés címén indítottak pert, ám a központi főügyész törvényesnek minősítette a renegát vámhivatalok megszüntetését. A köztársasági ügyészségek már csak azért is tehetetlenek, mivel az OMON-osztagok területenkívüliséget élveznek: ha velük konfliktusba lépnek, a központtal s még inkább a Rigában állomásozó balti katonai körzet parancsnokával gyűlik meg a bajuk. Goncsarenko, aki egyébként a legvehemensebb Moszkva-párti szervezet, az Interfront egyik vezéralakja, május elején kapott meghatalmazást és meghatározatlan tartalmú teljhatalmat a központi belügytől a balti OMON-egységek „instruálására”…

A litván kormány hiába nyilvánítja mindezt durva provokációnak, a nemzetközi terrorizmus megnyilvánulásának, az illetékesek ezt elintézték annyi válasszal, hogy elszigetelt, véletlen jelenségről van szó, ezek az alakulatok „kicsúsztak az ellenőrzés alól”.” Vagnorjus litván kormányfő egyre-másra intézte a táviratokat Gorbacsovhoz, Pavlovhoz, rendkívüli intézkedéseket követelt Pugótól, Jazovtól.

Csakhogy az egyik ilyen véletlenszerű terrortámadást véletlenül lefilmezte a leningrádi tévé 600 másodperc című műsorának gyanús hírű száguldó riportere. A sors iróniája, hogy ő éppenséggel azt akarta dokumentálni, miként szereznek érvényt a mieink az elnöki rendeletnek, miként bontják le az ellenséges objektumokat. A film bemutatása után tagadni a történteket már nem lehetett. Pugo belügyminiszternek válaszolnia kellett a parlamenti interpellációra, ám ő a szokásos módon kijelentette, hogy nem tudott semmiről.

A vámháború elmérgesedése kísértetiesen egybeesik a 9+1 szerződés aláírásával, de még megelőzi Gorbacsov londoni meghívásának kézhezvételét. Gorbacsovnak nem érdeke, hogy a nagy nehezen kipréselt 9+1-et felrúgja, sem az, hogy a Hetek ne álljanak szóba vele. Ha pedig ez így van, akkor újra csak egy árnyékcentrum létezését kell feltételezni, amely minimum arra képes, hogy a hivatalos centrum intézkedéseit semlegesítse – véli a reformista Gorbacsov-drukker Moszkovszkije Novosztyi szemleírója.

Van azonban e vámháborúnak egy másik kemény ténye is: a „központ” képviselői már a határok túloldalán is ácsolják a saját vámhivatalaikat. A mindenható Állami Tervhivatal már összeállította a számlát a szövetségi szerződés aláírását megtagadók számára: ennek egyik lényeges eleme, hogy az „anyaország” és a „kiválók” közti új határokon a vámszabályokat a „központ” diktálná, bár ennél nyilván összehasonlíthatatlanul érzékenyebben érinti az új köztársasági kasszákat az, hogy a területükön lévő szövetségi tulajdonnak számító vállalatokat, bányákat borsos áron meg kellene váltaniuk.

A vámháború tehát tovább folytatódik.






















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon