Skip to main content

Vattatyúkok és kempingek / Változatok a félelemre

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Vattatyúkok és kempingek

A március 20-i filmbemutatók közül Szőke András Európa kemping című filmjére hívjuk fel a figyelmet. A rendező a Kőbányai Amatőrfilm Stúdióban készítette első munkáit, majd a szélesebb moziközönség előtt két éve mutatkozott be Vattatyúk című alkotásával. A Vattatyúk új színt hozott a konzervatív akadémizmus, az illusztratív formai megoldások fenyegette magyar filmbe. Abszurd története, idegesen dadogó hangja, ellenállhatatlanul nekibőszült humora jótékonyan hatott a tévésorozatoktól elálmosodott publikumra.

Az Európa kemping ugyanezzel a stílussal lepi meg nézőjét. A filmben egy kempingben elrejtett bomba után kutatnak kétbalkezesen lelkes és ügyefogyott amatőr nyomozók. Robban vagy nem robban? Akárhogy is, maga a film humora robban, nem kis részben a rendező komédiás képességei révén. Az egyik szerepet ugyanis maga Szőke András játssza, istenáldotta bohóctehetséggel. Aki a Piedone-filmeken és elcsépelt poénokon szokott nevetni, kerülje el ezt a komédiát; aki a humor szokatlanabb, meghökkentőbb formáival is meg tud barátkozni, siessen: „az Európa kemping tele van sok jó hibával” – mint a találó reklámszöveg is mondja.

Változatok a félelemre

Március 27-én (rég volt már ilyen) mind az öt filmbemutató értékes alkotás. Rég mutattak be egy héten öt új filmet, s még régebben fordult elő, hogy mind az öt értékes volt közülük. A Mystery Traint csak tavaly késő ősszel láthattuk itthon, s máris itt a következő Jarmusch. Új filmjére a Mystery Train nézői bizonyára nagyon kíváncsiak: Jarmuschban az az érdekes, hogy minden filmjének a hangja, a történettelen története hasonló az előzőhöz, s mégis tartogat valami váratlant és kiszámíthatatlant. Az Éjszaka a földön talán nem a legjobb Jarmusch-dolgozat (a Magyar Filmszemle kritikusai szerint a másik egykori „kőbányai amatőr”, Ács Miklós nemsokára bemutatandó Éljen anyád! című, hasonló témájú és hangú filmje sokkal eredetibb – és sokkal félelmesebb). De azért Jarmusch sem megvetendő. „Sivár és vigasztalan ez az éjszaka a Földön, mégis, abban, ahogy ezek a teljesen idegen emberek egy pillanatra egymás felé fordulnak, ha kelletlenül és elutasítóan is, ahogy kénytelenek hallgatni egymást, ha kényszerűen is, ott van e véletlen találkozásoknak a pillanatnyi fénye és melegsége: – »…így iramlanak örök éjben kivilágított nappalok«…” – idézi a verset Kovács Bálint András, a Filmvilág kritikusa. Carlos Saurát újító szellemű, Bunueltől sokat tanult, fiatal dühöket sugalló, merész formanyelvű rendezőként ismertük meg tíz-tizenöt éve, az Anna és a farkasokkal meg a Mama százévessel. Később hangot váltott, de a Vérnász és a Carmen sem nélkülözte a fantáziát és az eredeti szellemet. Most, úgy látszik, Saurát is elérte a „jól megcsinált”, konzervatív film ragálya. Az Ay Carmelának inkább a története érdekes és izgalmas, mintsem a megvalósítása, a formája. Hőse két vándorkomédiás, akik a spanyol polgárháború híres, köztársasági dalait éneklik, s a francoistákat figurázzák ki. Egészen addig, míg egy ködös hajnalon tévedésből a francoista hadsereg humortalan tisztjeinek mutatkoznak be lelkes köztársaságiakként az új idők új dalaival. Kivégzik őket, vagy most már a keresztény nemzetiek szolgálatába állva éneklik másfajta nótáikat? A film jól bevált patronokkal dolgozik, élvezhető és érdekes. Aki szereti a „kihegyezett” sztorit, a tragikomédia színeit és a legjobbfajta hagyományos színészi játékot, meg izgulni akar a vörösök és fehérek senkiföldjén botladozó komédiások tragikomikus sorsán, és nem a régi Saurát várja, az nem csalódhat.

A Szindbád mozi egymás után mutatja be a nálunk alig ismert Eric Rohmer filmjeit. A Tavasz meséje, a Pauline a strandon után, az Egy éjszakám Maudnál előtt itt a francia rendező egyik régebbi s egyik legjobb műve, az ígéretes című Férfigyűjtő. Ez a férfigyűjtő vonzó és irgalmatlan fiatal lány, aki valóban ágyába csalandó lepkékként bánik a férfiakkal. Sokat és szellemesen beszélnek és szópárbajoznak a szerelemről a film hősei. Először talán bosszant villódzó szellemük, az, hogy mindent meg tudnak fogalmazni, aztán kicsit irigyeljük őket, s azon kapjuk magunkat, hogy vitáikra inkább kíváncsiak vagyunk már, mint a vonzóan férfivadász leányzó hódításaira (aki azért, mint meglátjuk, nem mindig diadalmaskodik). Jancsó Miklós Kék Duna keringőjéről bizonyára vitatkozni fognak: a film kicsit az Isten hátrafelé megy párdarabja. Itt most már nem a visszatérő orosz csapatoktól rettegnek a film hősei. Egy konzervatív, de harciasán jobboldali kormányfő ellen kísérel meg merényletet egykori barátja. De a valóság bukfencet hány és fejre áll: az is lehet, hogy minden másképp történt, hiszen a demagóg miniszterelnök életben marad (vagy feltámad), és állítólagos merénylője pusztul el: „Nem tudtunk rá eléggé vigyázni” – mondja kenetteljesen a politikus. Jancsó bizonyára vesztett nagy korszakának robbanó erejű eredetiségéből, de álmos fantáziánk még mindig tanulhat tőle. Vicsorgóan provokatív, ördögűző film.

Utoljára hagyjuk Jonathan Demme A bárányok hallgatnak című idegtépőén rettenetet keltő horrorját. A filmet Oscar-díjra is jelölték, de értékeit talán jobban bizonyítja, hogy a mozihorror legrafináltabb finomságait becsülő párizsi kritika is kitüntető figyelemmel fogadta. A legerősebb idegzetű filmínyencek szeretni fogják.














Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon