Skip to main content

Adam Smith-ről, röviden

Vissza a főcikkhez →


A közgazdasági elemzés tudományának megszületését Adam Smith: A természetről, és a nemzetek gazdagságának okairól (röviden: A nemzetek gazdagsága) című értekezésének 1776-os megjelenésétől számítják. Smith elméletének kiindulópontja a merkantilizmus bírálata volt. Szerinte a merkantilista szabályozás elzárja a külpiacokat, a munkamegosztást egy kezdeti fokon konzerválja, és így akadályozza a gazdasági növekedést. Ő a merkantilizmussal a „természetes szabadságok rendszerét” állította szembe. Elmélete szerint gazdasági növekedés közepette, a tőkefelhalmozás időszakában a kereset, a munkaerő ára folyamatosan növekszik. Smithnek és követőinek nézetei szerint ugyanis a magas kereset az iparosodás legfőbb ösztönzője. John Locke nyomdokain haladva kidolgozta a munkaérték elméletet (az áru értékét a befektetett munka mennyisége határozza meg). Ezt azután Karl Marx is átvette tőle.

A klasszikus politikai gazdaságtan mindig az állami beavatkozás leépítését hirdette. Smith bírálta a tanoncrendszert, a monopóliumokat, a vámokat és adókat, és minden, a gazdaságot érintő korlátozást. Ezek helyett a „laissez faire”, azaz a „hagyni” politikai-gazdaságtani filozófiáját javasolta. Ő és követői általában is elvetették az állami paternalizmus minden formáját: a múlt század elején az angol Parlamentben David Ricardo a vallási türelem, a szabad sajtó, és a parlamenti reform érdekében szállt síkra. Smith és követői nem dogmatikusan értelmezték a „laissez faire”-t, utilitárius, azaz hasznosságelvű alapállásukból következően elvileg nem ellenezték, hogy a kormány az általános közjó növelése érdekében használja föl hatalmát. A jótékony állami beavatkozások közé sorolták például az új iparágak védelmét, a gyermekmunka korlátozását, a munkaképtelenné vált vagy idős munkások gondozását, a közoktatás és a közegészségügy előmozdítását.

Smith morálfilozófiája a skót felvilágosodás konvencionalista, empirista vonalát követte, aminek legnevezetesebb képviselője David Hume volt. E hagyomány szerint nincsenek az emberi ítélkezéstől független, magasabb rendű erkölcsi értékek, a morálfilozófiának a létezőből, vagyis az ember sokféleségéből, ítéletei esendőségéből és esetlegességéből kell kiindulnia. A központi kategória az „igazságosság”. A fő kérdés ugyanis az, mikor tekinthető egy társadalom működése, illetve a működés során előálló „végeredmény” igazságosnak? Akkor, ha a társadalom jelen állapota azonos jogokkal bíró emberek szabad és jogszerű tranzakcióinak sorozata révén alakul ki. Ez a modern libertárius iskola legfőbb tézise is, mivel az igazságos állapot létrejöttében nincs helye az állam jótékonykodó, újraelosztó szerepének. Hogy Adam Smith miként vélekedett volna a modern jóléti állam libertáriusok által oly sokszor kárhoztatott intézményeiről, nem tudni, mivel akkoriban ilyesmi még elméleti szinten sem létezett. Viszont tény, hogy a klasszikus hagyomány képviselői (különösen Ricardo), a múlt században sokat tettek olyan társadalmi reformokért, amelyek a korban jóléti intézkedéseknek számítottak.






Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon