Skip to main content

Baán László, a Fővárosi Önkormányzat kulturális biztosa

Vissza a főcikkhez →


Kétségtelen, hogy művészi szempontból az állandó társulattal rendelkező repertoárszínház a legkedvezőbb működési forma. Nem véletlenül irigylik ezért világszerte a budapesti színházakat. Így tehát fel sem merülne az átalakítás kérdése, ha nem lennének megkerülhetetlen gazdasági kényszerek. A támogatási lehetőségek és a színházak szükségletei között mind nagyobb a szakadék, és ezt a problémát a mai intézményi és finanszírozási rendszerben nem lehet megoldani.

A színházak gyors ütemben eladósodnak, és ebből mi először csak annyit látunk, hogy hány színház hívott le időarányosan több pénzt, mint amennyi jár neki. Azt csak felbecsülni tudjuk, hogy a társadalombiztosítás felé és más irányokban mennyi tartozásuk halmozódik fel a színházaknak. Márpedig, ha egy önkormányzati intézmény eladósodik, azért az önkormányzatnak kell vállalnia a felelősséget, a számlát neki kell végül kiegyenlítenie. Mi nem akarunk erőszakot tenni sem a szakmán, sem a közönségen: a legutolsó pontig elmegyünk, és minden megoldásra nyitottak vagyunk, hogy a főváros színházi életének értékeit, a színházi kínálat minőségét egészében megőrizzük, de a generális pénzügyi csőd elkerülése érdekében valamit feltétlenül tenni kell. Az egyik megoldási mód, amit javaslunk, a színházak működésének privatizálása, úgy, hogy a színház épülete és ingóságai fővárosi tulajdonban maradnának.

A magánszínház sokkal szabadabban gazdálkodhat, mint egy közintézmény, nagyobb anyagi érdekeltséggel, de kétségtelenül nagyobb személyes felelősséggel is. Egy magánszínházzal szemben a fővárosnak „csak” szerződéses kötelezettségei vannak, s ha ez a színház a szerződésben rögzített fővárosi támogatással együtt nem tudja teljesíteni vállalt kötelezettségeit, akkor a szerződést felbonthatjuk, s egy új pályázat kiírása után mással szerződhetünk. A magánszínházak más típusú racionalitással gazdálkodnak, alkalmazottai nincsenek közalkalmazotti státusban. A magánpénzeket szigorúbb logikával költik el, s ma már nem lehet lemondani arról a tíz-húsz százalékos megtakarítási lehetőségről, ami ebben a logikaváltásban van.

Nyilvánvaló, hogy ez elvezethet a kommercializálódás irányába {pontosabban felerősítheti a már ma is zajló ilyen jellegű folyamatokat), de egyrészt azért tartjuk fenn a produkciókat támogató színházi alapot, hogy ezt ellensúlyozzuk, másrészt nem engedünk minden színházat átalakítani. A magánszínházakban ugyanis az állandó társulatok szinte biztosan nem maradnak fenn. Érdemes lehet egyes színeket státusba venni, vagy akár exkluzív szerződést kötni velük, hogy csak abban a színházban lépjenek fel – de olyan műhelyjellegű, állandó társulatokat, ahol Hamlettől a harmadik ajtónállóig mindenki együtt van, nyilván nem lehet egy magánszínházban fenntartani. Világos, hogy mondjuk az a minőség, amit a Katona József Színház képvisel, ilyen állandó társulat nélkül nem működik. De nem is gondolja senki a Katona József Színház státusát megváltoztatni, ahogy például a Vígszínházét sem. Azt viszont senki nem gondolhatja komolyan, hogy mind a tizenhárom állandó társulat fennmaradása sérthetetlen színházi és közérdek.

A színház működtetését vállaló, magánalapítású gazdasági társasággal a főváros olyan szerződést kötne, amelyben rögzítjük a minimális előadásszámot, azok eloszlását, esetleg a bemutatók minimális számát, az ingatlanhasználat szabályait stb., másfelől a főváros kötelezettségét az infrastruktúra biztosításában és a magánműködtetésű színház – több évre előre garantált – pénzügyi támogatásában. A színház a szerződés időtartama alatt ekképpen biztonsággal számíthat arra, hogy a fővárosi támogatás formájában lesz egy fix bevételi forrása – valamiképpen az inflációhoz kötve. Egy inflációt teljes mértékben követő támogatást persze nem garantálhatunk, mert ha ezt biztosítani tudnánk, akkor nem léteznének azok a problémáink, amelyek miatt most lépnünk kell. Ha olyan támogatási szintet tudunk kínálni, amely révén a színház, mondjuk évi 250 előadással, 75 százalékos nézőtéri kihasználtsággal nullszaldós lehet, akkor biztosan nem lesz hiány pályázókban.










Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon