<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> |
1987. január 1. |
1988. január 1. |
1989. január 1. |
1989. június 1. |
|
Milliárd forint |
|||
Az állami szféra eszközei |
|
|
|
|
I. Hosszú lejáratú hitelek |
|
|
|
|
1.Központi költségvetés hitelei |
|
|
|
|
a) Devizaátértékelés és forintátértékelés miatt |
106,2 |
1963 |
249,5 |
354,2 |
b) Forgóalapjuttatás miatt |
23,8 |
23,8 |
23,8 |
23.8 |
c) Államkötvény kibocsátás |
16,3 |
25,5 |
24,8 |
26,0 |
d) Központi költségvetés hitele |
349,2 |
387,6 |
416,0 |
413,9 |
1. összesen: |
495,5 |
633.2 |
715,0 |
817,9 |
2. Állami és egyéb beruházáshoz nyújtott hitel |
|
|
|
|
a) Állami és fejlesztési kölcsön |
60.9 |
55,1 |
46,2 |
42.1 |
b) Állami alapjuttatás |
85,7 |
103,8 |
1183 |
125,5 |
2. Összesen: |
146,6 |
158,9 |
1644 |
167,6 |
3. Tanácsi és egyéb elkülönített állami pénzalapok hitelei |
7,5 |
113 |
11,4 |
12,0 |
4. Nemzetközi beruházási kapcsolatok belföldi hitelei |
14,1 |
28,4 |
48,5 |
57.5 |
I. összesen: |
663,7 |
8313 |
939,4 |
1055,0 |
II. Rövid lejáratú hitelek |
|
|
|
|
1. Költségvetési szervek likviditási hitelei |
22,0 |
25,0 |
– |
11,0 |
2. Tanácsi gazdálkodási előleg |
– |
– |
– |
– |
II.Összesen: |
22,0 |
25,0 |
– |
11,0 |
I-II. Összesen: |
685,7 |
8563 |
939,4 |
1066,0 |
Az állami szférának nyújtott hitelek kategóriája 10-13 éves – 3 éves törlesztési haladékkal nyújtott – hiteleket takar. A különböző célú hosszú lejáratú hitelek kamatai eltérnek egymástól, s általában a refinanszírozási hitelek kamatterheinek növekedésével együtt növekszenek.
A deviza- és forintátértékelésekor keletkezett hiányokra technikai jellegű hitelt nyújt a költségvetésnek a jegybank. A hatvanas évek végén megállapodás született a Magyar Nemzeti Bank és a költségvetés között, miszerint – egyes esetektől eltekintve – a költségvetés közvetlenül nem vesz föl külföldi hiteleket. Emiatt tehát például forintleértékelésnél az MNB-nél a forrásoknál hiány keletkezik (hiszen ugyanannyi forint kevesebb valutát ér), s a jegybank ezt államadósságként tartja nyilván. Ezeket a hiteleket elvileg 0 százalékos kamattal tartják nyilván.
Az 1. pont többi – nyilvánosságra torzítottan vagy egyáltalán nem került – tételein keresztül titkolták el a rendszeres költségvetési hiányok valódi nagyságát, s az ez által is növelt államadósságot.
A forgóalapjuttatás miatti 23,8 milliárd forintos államadósság nem jelent meg korábban, noha még 1968-ban, a gazdasági reform kapcsán keletkezett. Az önállóbbá tett vállalatoktól a költségvetés átvállalta ezt a hitelt, de a kiadásai között soha nem jelent meg.
Az államkötvény kibocsátás tételénél említésre méltó az a – a táblázatban nem látható – tény, hogy e tétel 1987. december 31-én regisztrált nagyságánál a másnapi, évkezdeti összeg közel 8 milliárd forinttal nagyobb. Egyes feltételezés szerint többek között itt jelentkezik a bankrendszer kétszintűvé tételekor 1987-ben a bankoknak juttatott állami alapjuttatás.
A központi költségvetés hitelei rovatban a nyilvánosságra hozott hiányon kívül szerepelnek az olyan – például szanált vállalatoknak – elengedett hitelek, amelyek a költségvetésben nem szerepeltek. Ilyen volt a 80-as évek közepén a kohászatnak elengedett 35 milliárdos hitel is. Ezeket a jegybank automatikusan az államháztartás adósságai közé sorolja.
Az állami nagyberuházásokról régebben az volt az elképzelés, hogy majd az állam finanszírozza őket. A költségvetési források csökkenésének ellensúlyozására született az Állami Fejlesztési Intézet (ÁFI). Az ÁFI a jegybank (idén 11,5 százalékos kamattal) által nyújtott refinanszírozási hitelekből finanszírozza a beruházást. A folyó költségvetést mindig az a rész terheli, mely az ÁFI kamatfizetési kötelezettségei és a már megvalósult beruházások után fizetett járadék különbözőségéből adódik.
A nemzetközi beruházásokkal kapcsolatos hitelek döntő többsége a költségvetésben semmilyen formában nem jelenik meg, noha esetenként az éves költségvetések szöveges részei tartalmazzák. Ezeknek a hiteleknek a kamata ma 8%.
Az 1968-ban kialakított Országos Hitelmérleg fölül nemcsak a titok árnya kezd elvonulni, eljárt felette az idő is. Az adatok felbontása, csoportosítása ugyanis nem tartott lépést a bank- és pénzforgalmi rendszer fejlődésével. Ezért többek között nem alkalmas arra, hogy differenciáltan feltüntesse a lakosság megtakarításait. Hiányzik például a Hitelmérlegből a lakosság állami értékpapír-vásárlása, a mérlegben nem jelenik meg a költségvetésnek való lakossági hitelezés. Ezért várható, hogy jövőre új mérlegrendszert dolgoznak ki.
Friss hozzászólások
6 év 15 hét
8 év 40 hét
8 év 44 hét
8 év 44 hét
8 év 45 hét
8 év 46 hét
8 év 46 hét
8 év 48 hét
8 év 48 hét
8 év 49 hét