Skip to main content

Csak elő kell venni az irattárból

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
A telekérték-emelkedési adóról


A különböző országok történetéből és jelenlegi gyakorlatából a bettermentnek sok fajtáját és változatát ismerjük. Alapvetően két egymástól merőben eltérő bettermentet különböztethetünk meg. A jó bettermentet olyan területeken vezetik be, amelyeken állami vagy városi, tehát közpénzből közműveket létesítenek, hidakat, utakat, vasútvonalakat, metróvonalakat, csatornákat, víz-, villany-, gázműveket és más hasonlókat, illetőleg városrendezéseket valósítanak meg. Az ilyen közmunkálatok lehetnek meggondolatlanok, haszontalanok, sőt károsak is. Amennyiben azonban hasznosak, környékükön jobban emelkedik a telkek értéke, mint város más területein. Nem szabad ugyanis megfeledkeznünk arról, hogy a telkek értéke a városok egész területén emelkedik, a közmunkálatok környékén azonban az átlagosnál jobban emelkedik. Ezt az átlagosat meghaladó értékemelkedést adóztatja meg a jó betterment.

Világos ugyanis, hogy a közműveket közpénzből építik, a telkek értékének az átlagosnál nagyobb emelkedése viszont a telektulajdonosoknak hoz hasznot. Ésszerű és jogos tehát, hogy ennek a megszolgálatlan haszonnak egy részét a város adó vagy járulék formájában igénybe vegye, és a beruházási költségek fedezésére fordítsa. Az ilyen betterment az adófizetők összességét legalább részben felmenti a beruházási költségek fedezése alól, és legalább részben azokra hárítja, akiknek a legtöbb hasznuk van a közmű létesítéséből. Nem rontja tehát az adózó polgárok termelő- és fogyasztóképességét.

További előny származik abból, hogy az adott területen csökkenti a spekulációt, a telekár-emelkedésnek azt a részét, amely a jövőt anticipáló várakozásból származik. Ez a betterment az adott területen a helyek kínálatát is növeli. A járulékot ugyanis minden körülmények között meg kell fizetni és ez a tény arra ösztönzi a tulajdonosokat, hogy telküket vagy maguk használják, vagy eladják, vagy bérbe adják.

Említeni kell végül, hogy a betterment e fajtája akadályozza közpénzek elherdálását, és ésszerűségre kényszerít a közkiadásokban. Kritériumot ad ugyanis arra, hogy hol és milyen közművet szabad építeni. A telekárak emelkedése és az azokból beszedett telekérték-emelkedési adó egyértelműen mutatja meg, hogy az adott közmű valóban hasznos-e.

El lehet rontani

Igen sok helyen alkalmazták már a betterment másik fajtáját, a rossz bettermentet. Ezt a város minden telkére vetik ki, tekintet nélkül arra, hogy azok közelében épül-e valamilyen közmű. Elképzelhető, hogy a mai időkben az ilyen bettermentnek lesznek szószólói. Érveiket könnyen ki lehet találni. Először is ez egy új adó, tehát növeli a költségvetési bevételt. Ismert továbbá, hogy a telkek ára mindenütt emelkedik, vészes gyorsasággal. Az említett szószólók tehát érvelhetnek azzal, hogy a minden telekre kiterjedő betterment lassítja a telekárak emelkedését. Érvelhetnek azzal is, hogy ha sikerül a telekárak emelkedését lassítani, akkor a polgárok pénzüket nem ingatlanvásárlásra fogják fordítani, hanem kereskedelmi bankokban vagy beruházótársaságokban helyezik majd el. E két utóbbi érvben a ténymegállapítás keveredik a célkitűzéssel és a célt szolgálandó, de annak elérésére nem alkalmas eszközzel. Igaz az a ténymegállapítás, hogy a telekárak vészes gyorsasággal emelkednek. Mondhatjuk úgy is, hogy esztelenül. A társadalom szempontjából esztelenül, mert a telek ára messze felülmúlja azok használati értékét. A telket vásárló egyén viszont nem jár el esztelenül, mert nemcsak megőrzi, hanem növeli is pénzének értékét. Társadalmi érdek és parancsoló szükségesség, hogy ezt a folyamatot megállítsuk, hiszen a telekárak emelkedése a lakáshoz jutást egyre többek számára teszi lehetetlenné. Igaz továbbá az is, hogy jó lenne, ha az emberek pénzüket nem ingatlanba, hanem a termelésbe fektetnék. Jó szándék vezeti azt, aki ezt a célt akarja elérni. A város összes telkére kivetett betterment azonban ezt a célt nem szolgálja, és arra sem alkalmas, hogy a telekárak emelkedését megállítsa.

Hogyan induljunk el?

Ha ezt az utóbbi célt valóban el akarjuk érni, akkor két lépésben kell eljárnunk. Az első lépésben telekérték-nyilvántartó hivatalt kell felállítani, amely megállapítja és közrebocsátja a város összes telkének négyszögölenkénti értékét. Ezt az értéknyilvántartást minden évben felül kell vizsgálni, és az értékek emelkedését regisztrálni kell. Második lépésben a telkek értékére félszázalékos adót kell kivetni. Az új adó magában foglalja a telekérték-emelkedési adót is, hiszen az érték emelkedésével együtt és annak arányában emelkedik. Kiindulópontja azonban nem zéróérték, nem is valamilyen önkényesen megállapított fiktív érték, hanem a valóságos piaci érték. Nem várja meg, hogy az egyszer megvásárolt telket újra eladják, és nem teszi lehetővé, hogy az örökölt vagy valahogyan megszerzett telek akár az idők végéig ne adózzék.

A jó bettermenthez is szükség van telekérték-nyilvántartásra és telekértékadóra. A helyesen elgondolt betterment extranyereséget adóztat meg. Azt az extranyereséget, amely a közmű létesítésének következménye. Ennek kiszámítása azonban lehetetlen telekérték-nyilvántartás nélkül. A közmű létesítése pótlólagos értékemelkedést idéz elő. Ennek mértékét azonban csak akkor számíthatjuk ki, ha ismerjük az átlagos értékemelkedést.

Bettermentre szükség van, de együtt kell bevezetni a telekérték-nyilvántartással és a telekértékadóval. A telekértékadónak félszázalékosnak kell lennie, hogy egy túlságosan magas adó ne zavarja össze a piacot, és ne hozza túlságosan nehéz helyzetbe a telektulajdonosokat. Bevezetésével párhuzamosan más adókat csökkenteni kell, mert ennek az adónak nem lehet célja a költségvetési bevétel növelése. A telekértékadót egészíti ki az új közművek körzetében a betterment. Alapelveit illetően rendelkezésre áll az a bettermenttervezet, amelyet a Fővárosi Közmunkák Tanácsa dolgozott ki a két háború között. Nem kell mást tenni, csak elővenni az irattárból.




















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon