Skip to main content

Európai perspektívák

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Neményi László
A maastrichti szerződés: túl az utolsó akadályon

Fontos európai dátumok


1991. január: Megkezdődnek a tárgyalások a pénzügyi és politikai unióról.

1991. december: Az EK-kormányfők jóváhagyják a szerződést.

1992. február: A külügyminiszterek aláírják a szerződést.

1992. június: A dánok népszavazáson elutasítják a szerződést.

1992. szeptember: Nagy-Britannia és Olaszország a „fekete szerda” napján kilép a valutaátváltási mechanizmusból. A francia népszavazást mikroszkopikus többséggel Maastricht hívei nyerik meg.

1992.











A német alkotmánybíróság döntése nem olyan dodonai ugyan, mint annyi más szöveg a maastrichti szerződés körül, de egyenes beszédnek is túlzás lenne nevezni. Már megint nem lehet biztosan tudni, ki nyert: a föderalista euroenthuziaszták, vagy a nemzetállamista euroszkeptikusok.

Megnyugvás és gyanakvás

A bírák értelmezésében a német alaptörvény nem zárja ki eleve, hogy Németország egy nemzetek fölötti államközösséghez csatlakozzék (ez azért tényleg rendkívül megnyugtató hír a sok eurofilozofálás után). És hát jóváhagyták magát a szerződést is, lehet haladni a maastrichti úton. Meg lehet tartani a hó végére tervezett európai csúcsot, ahol lehet majd ünnepelni a maastrichti szerződés november elsejei hatályossá válását, és lehet tárgyalni a további európai menetrendről.

Másfelől viszont a bírák – kifejezetten a megelőzést szem előtt tartva – szigorú sebességkorlátozást is életbe léptettek, sőt szerintük a maastrichti úton megfordulni is lehet. Valami olyasmit mondtak ugyanis (persze sokkal szebben), hogy bár a szerződés nem alkotmányellenes (éppen hogy nem), de minden további lépés, amelyet ebbe az irányba tesznek, könnyen az lehet, s ezért, ha megtétetnek, a bíróság szívesen vet rájuk néhány gyanakvó pillantást.

Hans Heinrich Rupp német alkotmányjogász szerint az alkotmánybíróság ítélete után Európa aligha válhat azzá a szuperállammá, amely egyeseknek álmaiban, másoknak pedig félelmeiben jelenik meg. Abban is lehet kételkedni, hogy az ecu a közeljövőben a nemzeti valuták helyébe lép, pedig sokan ezt tartották a maastrichti szerződés legfontosabb és legkonkrétabb pontjának. Csakhogy a német bírák olvasatában Németország a maastrichti szerződésben nem is vállalt kötelezettséget a márka automatikus leváltására – ezért is tudták jóváhagyni.

Tulajdonképpen úgy értelmezték a szerződést, mintha az nem ígérne különösebb újdonságot az Európai Közösség eddigi gyakorlatához képest. Igaz, azok a politikusok is hasonlókat mondtak az utóbbi időben (főleg a britek), akiknek szembe kellett nézniük a polgárok gyanakvásával, és meg kellett nyugtatniuk őket: Maastricht triviális dolog, nem kell miatta kétségbe esni. De ne feledjük: korábban Maastricht korszakalkotó esemény volt, meg mérföldkő Európa történelmében.

Álom, álom…

Ha a német alkotmánybíróságnak ez a döntése a ragyogó maastrichti kezdetek bódító napjaiban születik meg, az európai egység hívei rettenetesen felháborodtak volna; tragédiáról, a maastrichti folyamat szabotálásáról beszéltek volna. De hol van már a tavalyi hó. Mára már az is győzelem számukra, hogy álmaik nem kapták meg végérvényesen a kegyelemdöfést.

Álmodni továbbra is szabad. De az kétségtelen, hogy az elmúlt két évben megváltozott a politikai széljárás, az európai integráció eszméje rengeteget vesztett vonzerejéből.

Ennek több oka is van. Mondják, egyik oka a nacionalizmus és az idegengyűlölet, amely az utóbbi időben mind intenzívebbé vált Nyugat-Európában. (Bár ki tudja, mi okozott mit. Az euroszkeptikusok mindig is azzal érveltek, hogy Maastricht pont azokat az érzelmeket fogja fölszítani, amelyek ellen orvosságul szánták.) Valószínűleg még nagyobb súllyal esik latba a gazdasági recesszió és az a körülmény, hogy a nyugat-európai polgárok nemcsak hogy nem hisznek az integráció jótékony gazdasági következményeiben – például abban, hogy gyógyír lesz a munkanélküliségre –, de még tartanak is annak hátrányos hatásaitól. (Ha arra gondolunk, milyen körülmények között kényszerült Nagy-Britannia és Olaszország a valutaátváltási mechanizmus elhagyására, nem állíthatjuk, hogy ezek a félelmek teljesen alaptalanok.)

Az európai Bosznia-politika (nyugat-európai szempontból) csúfos és (bosnyák szempontból) tragikus kudarcát szemlélve az a kérdés is felmerül, hogy mire is lenne jó a sokat emlegetett európai egység. Az európai béke és biztonság szavatolására nyilván aligha. Számolni kell azzal a ténnyel is: a politikusokba vetett bizalom szerte Nyugat-Európában mélyponton van, márpedig az integráció eszméjét politikusok hirdetik. Az is rosszul sült el, hogy a többségében integrációpárti politikai elit az egységes Európát mintegy suttyomban, a választók feje fölött akarta bevezetni. (A német alkotmánybíróságot is a maastrichti folyamat demokratikus legitimációjának kérdéses mivolta aggasztotta leginkább.)

Jó ez nekünk?

Két évvel ezelőtt (Nagy-Britannián kívül) Maastrichtot leginkább az eszement szélsőjobb és az eszement szélsőbal fura koalíciója támadta. Mára a thatcheristák jobb társaságba kerültek: egy platformon vannak a francia neo-gaulle-istákkal, a bajor CSU-val és általában Európa minden valamirevaló, a jobbközépnél jobboldalibb, de respektábilis pártjával. Törekvésük nyilvánvaló: próbálják kihasználni az integrációellenes széljárást, és szívesen szakítanak egyszer s mindenkorra az európai föderális unió létrehozásának célkitűzésével. Ennek megfelelően ellenzik a szociális, munkajogi és környezetvédelmi törvényhozás egységesítését, elutasítják az „európai” állampolgársági jogot és minden olyasmit, ami csorbítja a szuverén nemzetállamok jogait. Nem mélyíteni akarják az európai együttműködést, hanem inkább – a mélyítés ellehetetlenítése érdekében – kiszélesíteni. Az EFTA-tagállamok befogadása mellett szorgalmazzák a kelet-európai országok mihamarabbi felvételét is.

Hurrá! – vagy mégsem? A válasz nem egyszerű. Igaz, elég valószínűtlen, hogy befogadnak bennünket egy olyan Európába, amely az integráció híveinek tervei szerint valósul meg. Ezért aztán nem kézenfekvő, hogy milyen haszna lenne Magyarországnak vagy a kelet-közép-európai térség bármely országának az egységes Európa létrejöttéből. Az is igaz, hogy annál jobbak a felvételi esélyeink, minél kevesebbet jelent a tagság. Az euroszkeptikusok elképzelései szerint a tagság szép keveset jelentene. De éppen ez az. Milyen hasznunk lenne egy csak retorikailag egységes Európából, amelyben a (szuverén nemzet)államközi viszonyokat a hatalmi egyensúly tizenkilencedik századi elvei szabályozzák? S amely – emlékezzünk De Gaulle tábornokra – az Urálig terjed.




























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon