Skip to main content

Viharos médiavizek

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Neményi László
Németország


Az Egyesült Államokban a médiakritika évtizedek óta kisebb iparág, az utóbbi időben jobboldali konzervatív változatban kvázi vallásos mozgalom, amelynek hullámain lovagolva hírnevet, sőt kongresszusi mandátumot lehet szerezni. Nagy-Britanniában tűz alatt van sok rádió és televízió csodált példaképe, a BBC. A demokráciához vicsorogva szokó kelet-közép-európai országokat pedig jobb nem is emlegetni.

Abcúg, ARD!

A médiapolitikai csatározások Németországban sem tegnap kezdődtek. Totális kulturális polgárháborúvá ugyan még sohasem nőtték ki magukat, de gyakran igen kemény összecsapásokra került sor, melyek elfajulását megakadályozandó már többször az alkotmánybíróság küldte a semleges sarokba valamelyik felet. Január végén a konzervatív-jobbközép uniópártok indítottak támadást a médiapolitikai fronton. Stoiber (CSU) bajor és Biedenkopf (CDU) szász miniszterelnök a közszolgálati rádiózás és televíziózás „strukturális reformját” megcélzó tervezettel állt elő. Az ARD, az első német televízió – érvelt a két magas rangú politikus – a tartományi rádiók és televíziók munkaközösségeként jött létre és az is kellene maradjon, ám ennek ellenére – a WDR, az észak-rajna-vesztfáliai rádió és televízió által uralt – „konszernszerű képződménnyé” vált, egyre kevesebben nézik, és ráadásul pocsékolja a pénzt. Mivel mind az előfizetési díjak emelését, mind a hirdetésre szánt sugárzási idő közszolgálatisággal összeegyeztethetetlen kiterjesztését helyes lenne elkerülni, és mivel kívánatos lenne, ha az ARD újból az alapellátást biztosító szolgáló szervezetté válna, meg kell szüntetni a tartományi televíziók eddig első programként ismert közös országos műsorát (minek duplikálni az ZDF-t, a második német televíziót, amelynek csak országos műsora van…) és össze kell vonni néhány kisebb tartományi rádiót és televíziót, hogy az ARD hatékonyabban koncentrálhasson tulajdonképpeni feladatára, a föderalizmus ügyét előmozdító, a (vélemény-)sokféleséget a (nemzeti) egységben napvilágra hozó regionális programokra.

Stoiber és Biedenkopf kritikája korántsem nélkülöz minden alapot. Az ARD, miként a ZDF is, tényleg hatalmas, mintegy tizenhatezer munkatársat foglalkoztató bürokratikus intézmény, amelynek 1995-re tervezett büdzséje kilencmilliárd márka körül van. A WDR, lévén a legnagyobb tartományi intézmény, tényleg rányomja bélyegét a közös országos programra, bár korántsem uralja azt. Az ARD-től valóban sok nézőt elszippantottak a kereskedelmi magánadók (a ZDF-től nemkülönben). Annak ellenére is, hogy a nézőkért folytatott küzdelemben az ARD alkalmanként tényleg – mondjuk így – a tömegek uszályába kerül (a ZDF-hez hasonlóan), és olyasmit sugároz, ami nehezen fér bele a közszolgálatiság koncepciójába. Azt is nehéz belátni, hogy a kis Brémának vagy Saarlandnak miért kell feltétlenül független rádiót és televíziót fenntartania.

„Struktúrapolitika” hátsó szándékokkal

Hogy a két politikus „struktúrapolitikai kezdeményezését” az érintettek, a közvélemény-formáló elit, a politikai ellenfelek, sőt a politikai szövetségesek (a liberális koalíciós partnerek) mégis fatálisan félreértették, és a közszolgálati televíziózás függetlensége elleni politikai támadásnak minősítették, az persze mégse véletlen. A reformtervezet pár nappal az után került nyilvánosságra, hogy Kohl kancellár egy szatíra sugárzása miatt megvádolta az ARD-t és a WDR-t: sem tisztesség-, sem méltóságérzékük nincsen. Az ARD, de különösen a Rotfunknak – vörös adónak – gúnyolt WDR állítólagos vagy tényleges baloldali elfogultsága régóta szálka az uniópártok szemében. A tervezetben kedvezményezett ZDF viszont nagyjából-egészében mind a mai napig hű hagyományaihoz: az adót Adenauer kancellár hozta létre az ötvenes évek végén az ARD ellensúlyozására – miután az alkotmánybíróság lebeszélte arról, hogy szerkesztői tevékenységre vállalkozzon az ARD-nél.

Az ellenállás láttán az uniópártok visszavonulót fújtak, pedig első hevületükben még azzal is fenyegetőztek, hogy felmondják a közös program működését biztosító államszerződést. A kezdeményezés bírálói arra is rámutattak, hogy az uniópártoknak több okból sem áll módjukban az ARD szétrobbantása. Először is az alkotmánybíróság leszögezte, hogy az „alapellátás” az ARD feladata. Másodszor, a rádiózás és televíziózás a tartományok ügye, márpedig csak két olyan tartomány van, amelyet az uniópártok koalíciós partner nélkül kormányoznak: Bajorország és Szászország. Harmadszor, egy korábbi vita kapcsán hozott alkotmánybírósági határozat szerint a politikusok nem élhetnek vissza azzal a jogukkal – nem használhatják politikai zsarolásra –, hogy ők azok, akik meghatározzák az előfizetési díjak nagyságát.

A közszolgálatiság válsága


Németországban tehát – vonhatjuk le a következtetést – minden rendben van, a „sajtószabadság” (hála a médiaszféra törvényi szabályozottságának a közvélemény éberségének és a megtámadottak civil kurázsijának…), az ARD, képes volt ép bőrrel megúszni az uniópártok ellene indított meggondolatlan támadását. Ez persze így túl egyszerű. Először is lehet, hogy elsietett következtetés: az uniópártok által indított villámháború kudarcba fulladt ugyan, de a felmorzsoló háború még csak most kezdődik. Az uniópártok továbbra is elégedetlenek a közszolgálati médiumokban való „alulreprezentáltságukkal”, és nyilván mindent megpróbálnak, hogy ezen változtassanak. Persze az SPD sem lesz rest az ARD függetlenségét – a cinikusok azt mondanák: az ARD-ben kiépített állásait – védelmezni. Másodszor, a közszolgálati status quo – bármennyire irigylésre méltónak is tűnik Hunniából nézve – megérett a változtatásra. (Egyébként pedig alighanem sohasem volt minden tekintetben igazán megnyugtató, amit az is mutat, hogy a tartományok televízióinak politikai szimpátiái és a tartományok kormányainak politikai színe között szoros korreláció áll fenn.) Tehát a Stoiber–Biedenkopf-féle reformjavaslat – noha nehéz lenne a jóhiszeműség hírébe keverni – rendelkezik azzal az előnnyel, hogy valódi problémákat vet fel. A status quo tarthatatlanságáról a közszolgálati rádiók és televíziók székházain kívül mindenki meg van győződve. „Előbb visszaugatni, utána reformálni” – javasolta például a baloldali-alternatív tageszeitung is.

A közszolgálati elektronikus médiumok működési feltételeinek újragondolását a kereskedelmi televíziózás térhódítása kényszeríti ki, ami a hazai reményekkel ellentétben nem megoldotta, hanem súlyosbította és még szembeötlőbbé tette a közszolgálatiság koncepciójától elválaszthatatlan problémákat. A pártvetélkedés triviális szintjén Németországban most arról van szó, hogy az uniópártok egyfelől a velük szemben barátságosabb ZDF-re szeretnék testálni az ARD egyik fontos funkcióját, másfelől pedig szeretnének kedvezni a velük általában szintén feltűnően jó viszonyban lévő kereskedelmi adóknak. (Egyes szociáldemokraták szerint ezért utasítják a közszolgálati előfizetési díj emelését: fizetőképes keresletet vonna el a kereskedelmi pay-TV-ktől. Scharping pedig annak a gyanújának adott hangot, hogy az ARD elleni támadással az uniópártok tárgyalási muníciót gyűjtöttek: így akarnak keresztülpasszírozni egy olyan kerettörvényt, amely előnyös a kereskedelmi adók számára.) De az uniópártok nemcsak a reklámelőny kedvéért kereskedelmitelevízió-pártiak, hanem azért is, mert meggyőződéses kapitalisták. S nemcsak bosszúból szeretnék az ARD-t kordában tartani, hanem azért is, mert derék gazdasági liberálisok, akik nem szívesen nézik az adófizetők pénzének herdálását.

Persze mi a herdálás? A kereskedelmi adókkal való verseny pénzbe kerül. Ha a közszolgálatiak ebben a versenyben lemaradnak, ezt vetik a szemükre. Ha felveszik a kesztyűt, akkor nemcsak túlköltekezhetnek, de a közszolgálatiság filozófiáját is sérthetik: a vonzóbb softpornót, a véresebb krimit, a gazdagabb játékshow-t nem közpénzekből kell megcsinálni. Erre a törekvésre ráadásul a piaci versenyfeltételek torzítását is rá lehetne fogni. Ha viszont a közszolgálati televíziózás visszaszorul a magas kultúra és a parlamenti közvetítések gettójába, nagy jövője nincs: idő kérdése, mikor vonják kétségbe létjogosultságát.

Egyelőre ezt csak kevesen teszik. A „kultúrahordozó”, véleményformáló német elit, beleértve az uniópártok konzervatív-liberális intellektuális holdudvarát, meg van győződve arról, hogy a kereskedelmi televíziózás – különösen a közszolgálati konkurencia nélküli kereskedelmi televíziózás – öl, butít és nyomorba dönt, és hogy szükség van olyan műsorokra, amelyek nem mint fogyasztót, hanem mint állampolgárt szólítják meg a nézőt. Az RTL, a SAT1, a PR07 ismeretében nehéz velük vitába szállni.

Egyelőre a közszolgálati televíziózás nincs közvetlen veszélyben Németországban. De a közszolgálatiság etoszát és legitimációját kikezdte az idő és a társadalmi kontextus változása. A közszolgálati műsorszórás híveinek és művelőinek valamit hamarosan ki kell találniuk.

Magyarországon is érdeklődésre tarthat számot, mire jutnak. Ha jutnak valamire.                                     



























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon