Skip to main content

Felhívás keringőre

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Film


Ettore Scolát nem becsülik valami sokra Magyarországon. Neve nem szerepel a filmlexikonban, a kritika középszerű mesternek tartja, munkáit rendre a „futottak még” rovatban intézik el, a forgalmazók úgy bánnak a darabjaival, mintha árukapcsolással sózták volna rájuk őket. Hogy mit szól hozzájuk a közönség, az ilyen mostoha viszonyok között ki sem derülhet. Itt volt például A postakocsi, e dús posztmodern munka. Ha akarom, kosztümös kalandfilm (alla moda franca), ha akarom történelmi tabló a francia forradalom idejéből, de van benne költészet és bölcselem, mély és keserű megállapítások az emberi állapotról, ízes humor és finom irónia. Szép és érzékeny a fényképezés, parádésak az alakítások (Hanna Schygulla, Trintignant, Keitel stb.), és az európai színészet legnagyobb mestere a gyenge filmek hét szűk esztendeje után itt újra felragyogtatja tehetségét: Marcello Mastroianni Giacomo Casanova piperkőc jelmezében, krétafehérre rizsporozva és vörösre rúzsozva, már a prágai könyvtárosság után, öregen, fáradtan, és egyre nyűgösebben viselve saját legendáját. Mélységes elégtétellel olvassuk Umberto Eco legújabb könyvében: „Minden idők egyik legnagyobb filmremekműve…”

Nemrégiben jött, látott, és nyom nélkül eltűnt a Fracassa kapitány. Még csak azt sem mondhatjuk, hogy megbukott. Két hétig ha adták egy kis mozi délutáni műsorán.

Most a televízió (újra) vetíti A bált. Már az alapötlete is zseniális: eltáncolni a XX. század olasz történelmét. Egy szó sem esik, csak szól a (korabeli) zene, a változó díszletekkel berendezett kávéházban asztalhoz ülnek a különböző korszakok jellegzetes figurái, papok, katonák, polgárok, szerelmi és családi drámák zajlanak, táncra kérik és felpofozzák a hölgyeket, fegyvert rántanak, összeesküsznek és elárulnak, keringőznek és pálfordulnak. Akinek van még hely a táncrendjében, most okvetlenül vezesse bele Ettore Scolát.

Október 6., Tv1, 21.50








Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon