Skip to main content

Hívők és gyaurok

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Expo-szimpózium


Palotás március közepén Bécsben is kemény kortestevékenységet fejtett ki az Expo megrendezése érdekében. Egy ottani nyilatkozata szerint a világkiállítás lemondása befolyásolná az osztrák–magyar kapcsolatokat. Állítólag ő mondotta volt Bewhard Fehltlnek, a kinti Expo-rendező részvénytársaság igazgatójának, amit emez a Der Standardnak nyilatkozott március 16-án: hogy általános sztrájk lesz, amennyiben a nagy rendezvény elmarad. Palotás cáfolja e híresztelést, csak annyit nyilatkozott, amit most is nyíltan vállal: hogy belebukik az a kormány, amelyik eláll egy ilyen lehetőségtől. Antall miniszerelnökben megvan a jó szándék, ő erről már a megújhodás programjában is, legutóbb pedig március 2-án, a Magyar Nemzetben is bizonyságot tett. Rövidesen eldől, hogyan fordítódik le a pénzügyek nyelvére a politikai akarat. Az erre felkért kormányzati ad hoc bizottság vezetője, Szabó Tamás pénzügyminiszter hétfőn reggel, munkahelyére érkezve, azt válaszolta a rá várakozó tudósítónak, hogy még nincs jelentés a vállalkozási alapon való megrendezhetőségről, egyébként meg Baráth Etele kormánybiztost kell megkérdezni.

„Vállalkozói alapon”

A kormánybiztos szerint van jelentés (Népszabadság, április 8.), és eszerint a kormány 16 milliárd forintot „kockáztat”, vagyis az eddigi pénzügyminisztériumi álláspontnak megfelelő 10 milliárd forintról 26 milliárdra növekedne az az összeg, amit a költségvetésnek kellene állnia. De ez semmi a költségvetés ötévi kiadásaihoz képest – fejtegette a Gellértben a közgazdász Fodor László, a Gazdasági Kamara elnöke. És – folytatja a kormánybiztos a Gellértben is, a Népszabadságban is – e csekély összeggel szemben 240 milliárdos bevételi lehetőség áll, a Pénzügykutató Rt. szerint ugyanis ennyivel értékelődnének fel a telkek az Expo következtében. De hát a felértékelődés nem jelent feltétlenül bevételt, és nem tudni azt sem, hogyan lesz belőle út, vasút, telefonvonal. Palotás szerint egyszerűen: a megépítendő létesítményeket vállalkozók tulajdonába adjuk. Ezt minden vállalkozó tudja, de nem az elméleti közgazdászok, akiknek – így a VOSZ elnöke – a pénzügyi világról eleddig csupán annyi ismeretük volt, hogyan kell Bécsben lealkudni a banán árából. És miközben Miklóssy Endre, a VÁTI munkatársa a veszteséges Hungaroring példájára figyelmeztet, meg arra, hogy a 80-as évek eleji szállodaépítkezésekből mindössze tíz-egynéhány százalék jutott a magyar építőiparnak, fülünkbe súgja egy vállalkozó: a szónok bizonyára nem gyakorlati gondolkozású ember.

Az Expo – persze, ha megrendezik – a vállalkozóké lesz, mégsem ezt jelenti a „vállalkozói alap” követelménye, hanem azt, hogy ne közpénzekből kelljen fedezni a költségeket. Hogy ennek realitásáról meggyőződjenek, a Világkiállítási Programiroda – a Magyar Nemzeti Bank és a Pénzügyminisztérium közreműködésével – nemzetközi pénzügyi felhívást bocsátott ki tavaly nyáron, amelyben az 500 millió dolláros helyszíni beruházás mellett csaknem 2 milliárd dollárnyi infrastrukturális alapprogram szerepelt (a kormánybiztos mostanság, talán hogy kisebb legyen a kockázat, az utóbbiról csak mint 600 milliós tételről nyilatkozik). Egyes források szerint 8,5 milliárd, mások szerint 10 milliárd dollárnyi szándéknyilatkozat gyűlt össze, de ennek, amint az a HVG március 16-i számában megjelent, a Nemzeti Bank csupán töredékét találta értékelhetőnek abból a szempontból, hogy csak munkát végez, vagy behoz-e tőkét is a külföldi vállalkozó. E ponton adósak vagyunk egy beszámolóval: a HVG-cikk megjelenésekor felkerestük Baráth kormánybiztost, aki készséggel felolvasott Surányi György leveléből: „… az a véleményem, hogy az Expo és az azzal szorosan összefüggő infrastruktúra-fejlesztés vállalkozói alapon történő finanszírozása nem látszik biztosíthatónak. A forrásigények megfelelő tőkebefektetésekre vonatkozó megbízható és komoly, konkrét ajánlatok hiányában nem tartom támogathatónak az Expo megrendezésével összefüggő kötelezettségvállalást.” Baráth kormánybiztos ellenvetései a következők voltak: tekintélyes cégekről van szó (bár az üzleti titok tiltja, hogy megnevezzük őket), amelyek nyilatkozatainak komolyságát nem illik megkérdőjelezni; erkölcstelen a március 31-i határidő lejárta előtt nyilatkozni; a bank HVG-nek nyilatkozó munkatársa – fontos érv! – hónapokig külföldön volt; az ajánlat nem ugyanaz, mint a szándéknyilatkozat, és ajánlatok akkor lesznek, ha igent mondunk a világkiállításra.

Ki nem realista?

Nem sokkal előbbre tartunk tehát, mint Grósz, Marjai és kormánybiztosuk, Somogyi László alatt: ha nincs döntés az igenről vagy nemről, nincs előrehaladás a hogyan kérdésében sem; ám ha a hogyanról ködös fogalmaink vannak, szabad-e igenről vagy nemről dönteni? E tyúk–tojás-problémához mostanság kétféle kutatással közelítenek: közvélemény-kutatással, valamint „valóságkutatással”. Kétféle módszer ez, melynek követőit víz választja el egymástól; a közvélemény-felmérők szerint a realitást firtatók feltétlenül világkiállítás-ellenesek.

A realitáskutatók részint azt vizsgálják, hogy jelenlegi tudásunk szerint vállalható-e az óriási kockázat, és hogy kit illet a felelősség ezért a vállalásért. Érthetően e táborba tartozik Budapest főpolgármestere, akire a közvélemény-kutatók koncentrált össztüze zúdul, és aki most helyettesét, Schneller Istvánt küldte a Gellértbe. A főpolgármester csakugyan kockázatot vállal: mekkora költség jut a fővárosra, és ami jut, honnan teremtse elő? Ennek tisztázására még a megfelelő törvények sem születtek meg. Schneller elmondta: a főváros nem világkiállítás-ellenes, de a kormánynak kell vállalnia az alapprogram pénzügyi garanciáját. Ezenkívül igényt tart Budapest a helyszín és az időpont megválasztására, és arra, hogy a megépített létesítményekkel maga, ne pedig a kormány gazdálkodhasson. (Koppány Zoltán józsefvárosi polgármester: „Csak a kerületek hozzájárulásával!”)

A közvélemény-kutatók vannak többségben. Szerintük a megrendezhetőség kérdését az dönti el, hányan akarják az Expót. „Nem realista az, aki nem hisz a csodákban” – formulázta meg e tábor krédóját Mezei András író. Az embereknek elég volt a kilátástalanságból, abból, hogy folyton sötétre festik nekünk a jövőt.

Csak nehogy a még nagyobb sötétbe ugorjunk.


















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon