Skip to main content

Kere(sz)tre feszítés

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Film


Független film – errefelé valami defektesre asszociálunk róla, fekete-fehér, keskeny, műkedvelő színészekkel, művészetterápiás rendezővel. De Jon Jost Amerikában független, ahol ez csak annyit tesz, hogy a stúdiórendszeren kívül dolgozik. Mi két-három művet láthattunk eddig forgatott 13 nagyjátékfilmjéből és valamivel több rövid opuszából. Most megtört a jég, az Örökmozgó retrospektív sorozatot adott, a Toldi pedig legújabb munkáját vetíti, találó magyar címmel.

Már a Keretbe feszítve szokatlanul hosszú főcíme alatt nyilvánvalóvá lesz, hogy gyönyörűen fotografált, remekül szerkesztett-vágott professzionális filmet fogunk látni, melyben hangsúlyos, atmoszférateremtő erővel van jelen szín és zene. Jon Jost nagyszerű filmes. A kortárs mozinak szinte mindig a sztorival gyűlik meg a baja, és ezen nincs is mit csodálkoznunk: nyaktörő mutatvány egyszerre előadni egy szép, átélhető történetet, s közben végig tudatában lenni és tudtul adni, hogy ilyenek ma már nincsenek is. A kommerciális termékek felhőtlen bárgyúsággal vagy cinizmussal nem vesznek tudomást erről, a többi küszködik, s néha győz. Az így megtalált narrációs megoldások persze nem adnak receptet, a következő filmnél minden kezdődik elölről.

Keretbe feszítve megtalálta a maga elbeszélésmódját. Mindjárt tizenkettőt. 12 pillanat/lépés/stáció az egyetlen (lehetséges) végkifejletig – mondja az alcím, és mindegyik mozzanat más műfajban, más technikával, más narrációs módszerrel jelenik meg a vásznon. Az expozícióban Jost úgy mutatja be szereplőit, hogy animálja Ricky-Lee fotóit a rendőrségi azonosítóból: a szembekép a bűnöző gyermekkori önarcképét adja, mellette a profil falba veri a fejét, és válogatott szitkokat szór a „másikra”; majd Beth-Ann banális tárgyai animálódnak, amíg ő vontatott, mesterkélt intonációval emlékezik az életére, ami épp olyan banális, mint a retikül tartalma.

Keretbe feszítve emberpárja attól különleges, hogy nincs bennük semmi különös. Milliószám szaladgálnak ilyenek a világban, senki nem kíváncsi rájuk, nemhogy a moziban, de a metrón vagy a kocsmában sem. Aztán jön ez a Jost, és nem elég, hogy hőst csinál belőlük, de Krisztus baljára ülteti őket.

Azt mondják, egy regénye mindenkinek van. Nekik is, de az csukaszürke. Ricky-Lee kisstílű bűnöző, börtönbüntetéstől börtönbüntetésig éli az életét, Beth-Ann meg hülye pasasok és rohadt porfészkek között. Pincérnő egy vacak bisztróban, falja a silány ponyvaregényeket és ócska kis álmai vannak: elmenni Disneylandbe, megérinteni a nagy Bruce Willis lába nyomát a hollywoodi Sztárok utcájában. Jostnak eszébe sincs átkölteni, „felstilizálni” kongóan üres életüket és személyiségüket. Két balek, akik összeteszik, amijük van, és így sikerül elkövetniük életük legnagyobb, de legalább utolsó balfogását – ilyenformán látja őket.

Road movie szerelmi szállal vagy love story fegyveres rablással – mindkét műfajban kötelező a tragikus végkifejlet. A fegyveres rablás számukra természetesen egy útszéli drugstore bevételét jelenti, pusztulásuk pedig nem ám romantikus pisztolypárbajban, nagyszabású küzdelemben jön el: csak megfogják és halálra ítélik őket. „Tragikomédia egy mindenféle tabut sértő jelenettel” – mondja Jost. Nem lehet kétséges, hogy az ítélet-végrehajtásra gondol. A filmben „egy az egyben” nézhetjük végig Ricky-Lee és Beth-Ann halálát. Iszonyú. Pedig nincs vér, nincsenek vergődő, rángó testek, halálsikolyok. A nő csöndesen sírdogál, a férfi káromkodik, mert kivették a szájából az utolsó cigarettát. Elképzelni sem lehet ennél humánusabb módját a kivégzésnek: fehér kórházi ágyon, aprómintás hálóruhában, rutinos személyzettel, egyetlen tűszúrással… E végtelenül steril, közömbös, üzemszerű aktus után a team csoportképe jelenik meg, s az altatóorvos – minden bizonnyal a szakma kiváló mestere – részletesen ismerteti a pácienseknek beadott koktél összetételét. Nyugodtak lehetünk: a halálraítélt nincs a tudatában, tán még tudattalanjában sem, hogy mi megy végbe benne, és nem érez fájdalmat. (Miheztartás végett: Jost elmondja egy interjúban – Magyar Narancs, 1993. okt. 28. –, hogy ő nem is erre a jelenetre gondolt, hanem Ricky-Lee premier plánban látható péniszére, mert „Hollywoodban a frontális férfi meztelenség maximuma néhány petyhüdt másodperc, aztán a hős megfordul, és rámászik a nőre”.)

Témánál vagyunk. Jost embereinek fő elfoglaltsága, érzelmeik szinte egyedüli megnyilatkozása a szex. Gyakran űzik, sokat beszélnek róla. Aztán a film megmutatja. Groteszkebb látvány már nem is lehetne. Snassz, mint ők maguk. Két hős, halálra szántak, akiken csak röhögni lehet, akiktől inkább viszolygunk. És a filmjük, ami elementáris hatást tesz. Gyönyörű, érdes, erős. De hol és hogyan tör át?

Jon Jost a létezésről készített filmet, a roppant forgószélről, mely porszemként hajtja az embert, az óceánról, melyben csöpp, kavics vagy ázalék vagyunk. A lét felől nézve teljesen mindegy, király-e vagy közrendű, állat, növény vagy híres ember, nagy formátumú személyiség vagy bárgyú barom. A leglaposabb sorsban is ugyanaz az emberi állapot nyilatkozik meg, mint az emberistenében. Viszi mind a maga keresztjét, járva sorra az összes stációt, nem úszva meg egyet sem. Mindenkinek adatik egy szenvedéstörténet.

Beth-Ann nemcsak másodvonalbeli filmszínészek talplenyomatától alél el. Az óceántól és az óriás vörösfenyők erdejében is. Ez a két jelenet a Keretbe feszítve kulcsa és magaslati pontja. A kisszerű életek és a filmcsinálás értelme.


















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon