Skip to main content

Leállósáv

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
A Városliget és az autópálya


A zöld csoportoknak a jelek szerint nincs türelmük kivárni, amíg a Fővárosi Önkormányzat beváltja a budapesti úthálózat „gyűrűs elemeinek pótlására” tett ígéretét. Szeretnék elérni, hogy lezárják a Városligetnek rohanó M3-as autópályát a Belvárossal összekötő Koós Károly sétányt – még azelőtt, hogy a megépülő Lágymányosi híd ténylegesen lehetővé tenné – a Belváros elkerülését. Tavaly áprilisban a Budapesti Rendőr-főkapitányság még a sétány egyórás időtartamú, demonstratív lezárásához sem járult hozzá, idén azonban a környezetvédők fellépését váratlan siker koronázta. Februárban Zugló önkormányzata határozatban bízta meg a kerület polgármesterét, hogy kérje a Fővárosi Közgyűléstől „a Városliget rendezési tervének mielőbbi végrehajtását”. A határozat 1995. január 1-jétől szeretné véglegesen elterelni a forgalmat.

A testület ellenszavazat nélkül fogadta el a határozatot. Dr. Kutalikné dr. Kardos Zsuzsanna polgármester szerint amolyan „muszáj egyöntetűség” volt ez; a képviselők zöme ma is meg van győződve arról, hogy az elterelő útvonal kiépítése előtt a sétány lezárása képtelen közlekedési helyzetet teremt, legfőképpen Zuglóban.

Forgalomcsillapító

Az átmenő forgalom megszüntetését a tavaly elfogadott rendezési terv is csak két ütemben tartja megvalósíthatónak. A Buváti által készített terv, amely a ligetet közparkként kívánja helyreállítani, a Koós Károly sétány lezárását csak a Hungária körút és a Lágymányosi híd megépítését követően tartja lehetségesnek, sőt, feltételül szabja a Kacsóh Pongrácz úti felüljáró bővítését is. Ellenkező esetben ugyanis az autópályáról lezúduló forgalom a közelben elérhető sugárirányú főútvonalakat terhelné; az autók, kamionok a Hungária körúton, a Hermina úton, az Ajtósi Dürer soron és végül a Thököly úton át kényszerülnének – rágondolni is rossz: a Belvároson keresztül! – elhagyni a várost.

A Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztályának helyette vezetője, Sípos László sem gondolja, hogy a Városliget lezárását követően harapni lehet majd a levegőt a környéken. Az osztály által készíttetett – a forgalomszámlálási adatok alapján becsült forgalmat az elkerülő utakra vetítő – „szimulációs” modelltanulmány szerint a párhuzamos főútvonalak forgalomnövekedése már a külső kerületekben jelentős forgalomátrendeződést eredményez. A Városliget megkerülésére kényszerített autók nem fognak „visszaszivárogni” az Andrássy útra; a ma is nehezen viselhető zsúfoltság nemcsak a Rákóczi úton, hanem a szomszédos mellékutcákban is tovább növekszik. A Városháza szerint a forgalomelterelés, amely a Lágymányosi híd megépítését követően valóban „forgalomcsillapító” hatású lenne, jelen percben közlekedési infarktust okozhat.

A rendezési terv egészében aligha „csillapítja” a Városliget környékének forgalmát, a tervezett beruházások mintha egyenesen arra biztatnák a polgárokat, eszükbe ne jusson otthon hagyni kocsijaikat, ha kiruccannak a ligetbe. Az elképzelések szerint hatalmas, több mint 4000 gépkocsi befogadására alkalmas mélygarázsrendszer épül az egykori felvonulások útvonala és a Hősök tere alatt, sőt a forgalom elterelését követően a felszíni forgalomtól megszabadított Koós Károly sétány alatt is több száz kocsi parkolhat. A Hősök teréről kitiltott autóbuszokat a Műcsarnok mögött állíthatják le, és új, felszíni parkolót nyitnak a Vidámpark mögötti területen is.

A fejlesztési koncepció módosítani kívánja a 70-es troli útvonalát is: javítandó „egyes zuglói területek tömegközlekedési ellátottságát” a trolik a megépítendő Korong utcai közúti aluljárón és az Ajtósi Dürer soron zötyögnek majd. Ezzel azonban a terv valójában alternatív áthajtási utat kíván nyitni – párhuzamosan a lezárt Koós Károly sétánnyal: a Korong utca–Kerékgyártó utca „tengely” kiépítésével új – és a liget lezárása miatt nagy forgalmú – közlekedési sugárút szelné át Zugló legszebb, jelenleg csendes villanegyedét.

Zöld Zugló

A „vállalkozó önkormányzat” eszméje soha nem volt népszerű Zuglóban, az egészségügyi szolgálat, illetve az oktatás fejlesztésében érdekelt képviselő-csoportokkal szemben nem szerveződött erős „városfejlesztési lobby”. A képviselők úgy vélték, az „ambiciózus” rendezési terv elfogadásával az önkormányzat megtette a magáét. A liget lezárását az elmúlt három évben nem erőltették, már csak azért sem, mivel a Városliget a főváros tulajdona. Az önkormányzat abban bízott, hogy a nagyszabású beruházások a Fővárosi Önkormányzat, esetleg az Expo Iroda finanszírozásában vagy éppen vállalkozók bevonásával valósulhatnak meg.

Csalódniuk kellett, a rendezési terv elkészülte óta nem történt semmi. A Városliget rendbe hozását egyelőre senki nem vállalta fel, a főváros, illetve a Népstadion és intézményei hosszú jogvitába bonyolódtak: a városligeti tavat mindkét fél magának követeli.

A Városliget lezárásának kérdése mindazonáltal váratlanul hozta (döntés)kényszerhelyzetbe az önkormányzatot. A többségi képviselőket meglepte a kerületi MDF-esek taktikája. Dr. Fűzy Mártonné, az önkormányzat népjóléti bizottságának tagja két vállalkozó segítségével 1992-ben hozta létre a Zöld Zuglóért Alapítványt. Elmondása szerint az alapítvány, amely a kerület környezetvédelmi és szociális problémáinak megoldásához kíván segítséget nyújtani, független az MDF-től, és csupán névleges vagyonnal bír.

A többségi képviselők szerint viszont a fórumosok voltaképpen álcázva – környezetvédő jelszavakkal – politizálnak, nem is eredmény nélkül. Az alapítvány által kiadott, időnként szélsőséges hangot megütő Zöld-Zug című újság az MDF helyi orgánuma, bár a párt nevét hiába keressük az impresszumban. Az MDF Fűzy Mártonnét jelölte Zugló 21. választókerületében országgyűlési képviselőnek, akinek „Zöld Zuglóért” fejlécű plakátjain csak apró betűkkel szerepel a párt neve. Az SZDSZ-esek egyre nagyobb aggodalommal szemlélték, hogy a képviselőjelölt – jó politikai érzékkel – sokakat foglalkoztató kérdésekről, például az autópálya zajvédő falának régóta esedékes megépítéséről tart nagy sikerű lakossági fórumokat.

Szélkifogás

A februárban elfogadott határozat előterjesztőinek egyike, Riegg Krisztina úgy emlékszik, két képviselőtársával éppen a képviselői irodában voltak, amikor a környezetvédők telefaxa megérkezett – Fűzy Mártonné részére. Nem vették tréfára a dolgot. Úgy ítélték meg, hogy a fax kézbesítése helyett okosabb, ha megpróbálják kifogni a szelet a vitorlából. „Nem volt más hátra, mint ezt az indítványt megtenni, mielőtt még ő teszi meg.”

A testületi ülésen a képviselők és a hivatal munkatársai – jobb meggyőződésük ellenére – hosszasan érveltek a Városliget lezárása mellett. Nem kalkuláltak rosszul. Ha a főváros elutasítja a kérést, akkor helyettük teszi. Ha ne adj’ isten, teljesíti… „Mi pontosan tudjuk, hogy milyen nehéz most lezárni a sétányt – mondja Riegg Krisztina –, csak meg akartuk akadályozni, hogy az MDF ezt kampánycélokra felhasználja. Tudták ezt a fővárosban is, előre szóltunk nekik, hogy miről van szó.” Az ülésen Fűzy Mártonné csak ráígérni tudott, azt javasolva, hogy április 22-től véglegesen zárják le a sétányt. A képviselők úgy gondolták, ez azért túlzás.

A köztes megoldásként javasolt április 22-i „kísérleti” forgalomelterelés a Városháza közlekedési ügyosztályának is kapóra jött. Úgy gondolták, most legalább kiderülhet, mekkora káoszt okoz a forgalomelterelés.

Ismerve a környék csúcsforgalmát, ebben nem kételkedhetünk.


































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon