Skip to main content

Elkezelt ingatlanok

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Az erzsébetvárosi ingatlanháború újabb fordulata


Faragó János polgármester…


…úgy véli, ha aláírásával szentesíti az Erzsébetvárosi Vagyonkezelő Rt. létrehozását, akkor a novemberben leköszönő képviselő-testület meghatározó személyiségei igazgatósági tagságuk révén további öt évig megőrizhetik a kerület ingatlanvagyona feletti rendelkezési jogukat, és ezáltal politikai hatalmuk egy részét. A kétszemélyes részvénytársaság, amelynek másik alapítója az Eurohand Rt., önkormányzati megbízás alapján „a lakás és nem lakáscélú helyiségeket illetően vagyonkezelői jogokat gyakorol”, vagyis „nyugvópontra jut” az ingatlangazdálkodással kapcsolatos többéves vita: az IKV-jogutód ERIK Vállalat helyett a társaság feladata lesz a lakások, helyiségek hasznosítása, a bérleti díjak beszedése – példátlanul magas, nyolcszázalékos jutalék ellenében. Ugyancsak a társaság köthet szerződéseket, képviselheti a szóban forgó tulajdont, ellenőrizheti az albérleti szerződéseket, alapíthat további gazdasági társaságokat.

A polgármester nemcsak etikátlannak, de törvénysértőnek is tartja a testület határozatát, ezért a társaság alapításának dokumentumait a jövőben sem lesz hajlandó aláírni.

Tölgyesi Miklós alpolgármester…

…legfeljebb csak azért hibáztatja az önkormányzatot, mert nem hozta létre már korábban a vagyonkezelő társaságot. Most végre sikerül egységesíteni a kerület költségvetését: a lakások és helyiségek bére nem az ERIK Vállalat, hanem az önkormányzat bevétele lesz. Ez előfeltétele az ésszerű ingatlangazdálkodásnak, a testület maga döntheti el, mire mennyit költ. A képviselők többsége belátta, hogy a polgármesteri hivatal alkalmatlan lenne a vagyonkezelésre, célszerűbb ezt a feladatot egy többségében önkormányzati tulajdonú, de mégiscsak külső, politikai befolyástól mentes, „piackonform” szervezetre bízni. A nyolcszázalékos jutalék nem magas, a kieső bérbevételek révén az önkormányzatot ma sokkal nagyobb veszteség éri. Lehet, hogy az alapító okirat és a szindikátusi szerződés korrekcióra szorul, de a polgármesternek végül alá kell írni a dokumentumokat.

A mostani „polgármesterválság” csak látszólag hatásköri civakodás, a képviselőket valójában változatlanul az ingatlangazdálkodással kapcsolatos többéves viták osztják meg. A testület egyik része úgy véli, az ingatlanvagyon olyan mérvű teherrel zúdult az önkormányzatok nyakába, hogy egyetlen járható út a privatizáció. A másik oldal szerint viszont az önkormányzat stratégiai feladata az ingatlanvagyon optimális hasznosítása.

A lakásprivatizációs háború…

…a legtöbb fővárosi kerületben kirobbant, de az Erzsébetvárosban volt a leghevesebb. A városatyák egyik csoportja a lakások gyors eladását sürgette, a másik oldal fékezni akarta a privatizáció ütemét, és arra törekedett, hogy az ingatlanforgalomból származó haszon minél nagyobb hányadát visszaáramoltassa a lakásszektorba. 1992 januárjában megpróbálták megemelni a vételárat, a különbözetet azonban visszautalták volna a társasház felújítási alapjába. A „privatizációs csoport” ügyesen használta ki a vételár-növekedés miatti felzúdulást, a testület végül nem merte megkockáztatni a rendelet elfogadását.

Néhány hónap múlva az eladások kijelölésének előkészítése az IKV elidegenítési irodájától átkerült a polgármesteri hivatal vállalkozási irodájához. A „többségi csoport” abban bízott, hogy ezáltal fékezheti a folyamatot. Kudarcot vallottak, a lakásprivatizáció leállíthatatlannak bizonyult.

Tavaly nyáron a testület „lakásalapot” hozott létre; a privatizációs bevételekből ez év márciusáig, a lakástörvény hatályba lépéséig egymilliárd forint szabadon felhasználható összeg halmozódott fel, amit az önkormányzat tetőfelújítási, tetőtér-beépítési, pincevíztelenítési programokra kíván felhasználni. A „többségiek” állítása szerint a polgármester folyamatosan akadályozza az általa „herdálásnak” tartott programokat, nem utalta át időben a képviselők által megszavazott összegeket az ERIK Vállalatnak. Ez volt júniusi felfüggesztésének közvetlen előzménye. Faragó mondvacsináltaknak tartja a vádakat, elmondása szerint csupán az átutalások ütemét módosította pénzügyi okok miatt, egyetértésben a vállalat vezetőjével.

A nem lakáscélú helyiségek…


…eladása szóba sem került, bár a polgármester szerint az önkormányzat lényegesen jobban járna a biztos privatizációs bevétellel, mint ha továbbra is meddő kísérleteket tesz piaci bérek érvényesítésére.

A lakástörvény első változata vételi joggal ruházta fel a helyiségbérlőket, arra kényszerítve az önkormányzatokat, hogy a forgalmi érték hatvan százalékáért eladják nagy értékű helyiségeiket. Ezt a rendelkezést az Alkotmánybíróság decemberben megsemmisítette, fél évig azonban úgy tűnt, az önkormányzati ingatlangazdálkodás csupán múló epizód volt. A VII. kerületben úgy próbálták elejét venni az önkormányzat teljes kifosztásának, hogy a főútvonalakon forgalomképtelen, a mellékutcákban korlátozottan forgalomképes törzsvagyonná nyilvánították a helyiségeket. A polgármester ma is úgy véli, a testület törvénysértő módon járt el.

Az Alkotmánybíróság decemberi határozata elvben visszaadta a helyiséggazdálkodás lehetőségét. Tavasszal Erzsébetváros is újabb rohamot indított: közel ötszáz olyan bérlőnek mondtak fel, akik helyiségeiket tíz-hússzoros felárral a mai napig albérletbe adják. A polgármester biztos abban, hogy az önkormányzat perek százaira számíthat; mindenki megtámadja majd a felmondást, aki képes érvényes „üzemeltetési szerződéssel” fedezni az albérleteztetést.

Júniusban a testület elfogadta az új helyiséggazdálkodási koncepciót, amely megegyezést ajánl a bérlőknek, belátván, hogy az egyoldalú béremelés végrehajthatatlan. Az alku lényege, hogy az emelt összegű helyiségbér fejében biztonságot kínálnak a bérlőknek, a most megállapított bér tíz évig garantáltan nem változik, a bérlő pedig tetszése szerint változtathatja tevékenységét, illetve albérletbe adhatja a helyiséget. Számítások szerint a bérbevétel ezáltal fokozatosan másfél milliárd forintra növelhető, szemben az idén tervezett 850 millió forintos bevétellel, ami az 1991-es összegnek reálértékben csupán hatvan százaléka. A helyiségbérek jelenleg az inflációt sem követik.

A vagyonkezelő részvénytársaság…


…szervesen illeszkedik az új helyiséggazdálkodási koncepcióba, a „többségi képviselők” azonban nem számoltak azzal, hogy a választások közeledtével alapvetően megváltoztak a politikai körülményeik.

A már korábban is elszántan privatizációpárti erzsébetvárosi szocialisták nyilatkozatukban „vagyonkimentéssel” vádolják a „többségi képviselőket”, fejükre olvasva, hogy az elmúlt években akadályozták a lakások és a helyiségek (!) eladását. A „többségiek” szerint ha a szocialisták „vagyonkimentésről” beszélnek, arra oda kell figyelni… Az alpolgármester meggyőződése szerint az MSZP őszi választási győzelmének reményében akadályozza a testület ésszerű lépését. A részvénytársaság igazgatóságába a „többségiek” paritásos alapon kívántak tagokat jelölni, a szocialisták azonban meg se jelentek frakcióegyeztetésen. Arra számítanak, novembertől abszolút többségük lesz.

A „vagyonkimentés” vádja valóban bizarr: az önkormányzat soha nem érezhette magát ingatlanvagyona igazi tulajdonosának. A helyi politikusok pontosan érzik, hogy mi a novemberi választások tétje, taktikai érzékük azonban a ciklus vége felé tompul. A polgármester megtagadta az alapító okirat aláírását, óhatatlanul magára vonva riválisai vádját, miszerint messze tekintő politikai ambíciói vannak. A testület felfüggesztette a polgármestert, de a vagyonkezelő ügyénél jóval csekélyebb súlyú indokokra hivatkozva. Nem csoda, ha koncepciós ügy kreálásával vádolják. A szocialisták röplapja árulkodó: az MSZP novembertől egymaga óhajt kormányozni.

Kezdődik az őszi vágta.





































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon