Skip to main content

Mákony iskolamesternő módra

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Patricia London Ante Paris kiállítása a Knoll Galériában


Hogy állandó-e a rózsaszínű fény az amúgy majdnem üres galériában, ebben a három szoba hallos, konvencionális polgárlakásból kiállítóteremmé átképződött térben, nem tudom, annyi viszont bizonyos: amikor belestem, hogy láthassam Patricia London Ante Paris ideo-drogo-pszeudo-erotikus színpadának kulisszáit, a helyiségek lágy brillant rosában – ugyan nem úsztak, de legalábbis – derengtek. A rózsás fény, a rószaszín-mint-szín már önmagában különös, aszpikszerű bevonatot képez közvetlenül és áttételesen is; szimbolikusan és direkt módon sajátos befolyással bír a térre, a térben mozgolódó, leselkedő látogatóra (?), s magukra a nézendő tárgyakra (még akkor is, ha eddig egyetlen beszámoló sem említette meglétét, mármint a fényét). Furcsa, átmeneti, egyúttal gyanús szín ez, az irodalmi konvenció szerint a finomság, az elkülönülés, a tartózkodás meg az édesség, a giccs fogalmait hívja elő, azután, a hatvanas–hetvenes években és azóta az utazásét, mármint a mákonyos lubickolásét, egyszersmind és örökösen az infantilizmusét, a falusiasságét, a plebejus szexualitásét és bizonyos agyak vezérelte zsigerekben az undorét.

Ez a „vékony” fény és az utazás mint ugyancsak fontos szimbólum jelenti a német művész kiállításának alapvető motívumát, témáját és tartalmát; vagy másképpen fogalmazva: Patricia London Ante Paris a fizikai és tudati állapotok közötti közlekedés lehetőségeit igyekszik megfogalmazni, miközben jön is, megy is már e végpontok között szorgalmasan. Budapesti kiállítása előtt hetekkel korábban a klasszikus konceptek és body artos gesztusok hangulatát idéző iratok, felhívások, levelek érkeztek innen-onnan, melyekben müncheni (1959-ben itt születetett), londoni, párizsi és távol-keleti akcióinak leírása, manifesztumainak kivonatai, életvezetési tanácsai, erkölcsi, patopolitológiai és hitelv-problematikai eszmetöredékei zsúfolódtak össze némiképpen ironikusnak is olvasható komolykodással, bölcselemmel, szóval kissé rózsaszínesen. Alaptétele: túl kell lépni a söntésszagú és édes füstű efemer-léten az érzelemig és tovább, egészen a szinkretikus, elomló, megfogalmazhatatlan, keleties-nyugatias jóistenig (aki persze bennünk van). Az utat legyőző lépések pedig fizikailag a szexualitástól az aszexualitásig, szellemileg meg a kristályos megvilágosodástól a tompaságig vezetnek, azután pedig vissza. Patricia párja ebben a nagy menetben alteregója, Matsosuta, az álom-japán, akinek vagy aminek a mi Patriciánk talán a médiuma, szájjal szólója, míg a szellem csak int, jelez és sugall. (Sugallatos a hölgy neve is, bár ezt talán már meg sem kellett volna említenem.)

A Knoll-beli kiállítás tehát egy bonyolult, sokirányú utazás kellékeit gyűjti össze, és tárja igen szellősen a néző, a lehetséges társ, a meginvitált, a kirándulásra csábított látogató elé, aki a rekvizítumokban hamarosan felfedezheti egy huszadik századvégi passió stációinak maradványait, jeleit és nyomait, melyek szerencsére azért a didaxistól, a száraz programszerűségtől még messze vannak. Habár a környezetvédelem, a kábítószerfogyasztás és néhány egyéb politico-hygienico-életveszély elég banálisan említődik, Patricia London Ante Paris – talán akadémiai mesterétől, Daniel Spoerritól ellesett hedonista intelligenciájával – megőrzi magát attól, hogy direkt programokkal operáljon, melyek ma már nem sok jóra vezetnek a némely szempontból – a világot tükrözni igyekvő – ismét agyon-ideologizált művészetben. Ettől függetlenül London Ante Paris utazása és vizuális „naplója” mégiscsak és igencsak ideologikus, hiszen, mint mondtuk, az efemertől a transzcendensig vezető szerpentinen, a camping gáztűzhelytől az égi lajtorjáig húzódó ösvényen haladó szellem rendesen magyarázza önmagát és a szivacsos körülményeket; szinte kérdve-kifejtve ad választ az objektív és mentális, a külső és belső, valamint az időt, az idő múlását is kínként reprezentáló válság kihívásaira. Ennek az ingajáratú, ezoterikusnak is tételezhető (mert annak szánt) túrának meglehetősen szegényesek a díszletei – utal is a dolog rendesen a klasszikus, már-már archaikus koncept verbális-vizuális puritanizmusára, formai aszkézisére –, ugyanakkor pontosan megformáltak, már-már elegánsak; a viszony a tér, a feliratos táblák, ábrák és a tárgyak között finoman kiszámított, ahogy persze végeredményben a szellem sem cikázik, bújócskázik túl agyafúrtan a szigorúan egybenyíló szobákban: Patricia és az ő Matsosutája, tükör és képe, mondat és gondolat egyszerűen elmagyarázza azt, amit kell.

A mák, a szerecsendió, a kalicka meg a létra, a rózsafakereszt és az eldobható öngyújtó, a női és férfi genitáliák, s végül a brillant rosa aztán szoros keretbe foglal mindent, hogy félreértés ne legyen.

(A kiállítás május 21-ig látható.)










Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon