Skip to main content

Nemzetközi Bartók Fesztivál

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Vidám zenés nyarunk lesz? 3.
Zene


Tizedszer rendezik meg a Nemzetközi Bartók Fesztivált Szombathelyen. Ma már nemcsak Bartókot játszanak, de kezdetben az ő művészetének stílus- és előadásbeli problémái adták a fesztivál oktatókurzusainak és koncertjeinek fő vázát. Július 4. és 15. között ismét a kortárs zenével és annak előadásmódjával foglalkozó kurzusokat tartanak a „szakértelmiségiek” (ahogy F. Gy. mondja) magyar és külföldi zenészek részére, s ezzel párhuzamosan, illetve a kurzusok végén a nagyközönség hangversenyeken ismerkedhet meg a művekkel és előadói felfogásokkal. Kedvcsinálónak néhány név, melyre az értől ráharaphatnak, a tájékozatlanabbak pedig képet kaphatnak a contemporain világából: Robert Houlihan, Tihanyi László, Eötvös Péter és Dominiquo Rouits vezényelnek, Ernesto Molinari ad klarinétszólóestet, Rohmann Imre, Saschko Gawriloff és Perényi Miklós a mai kamarazenét interpretálja, Rosemary Hardy a modern darabok hangot és intellektust próbáló énekese. A kurzusvezető tanárok között Pierre-Laurent Aimard, Kurtág György, Eötvös Péter, Jonathan Harvey és Marco Stroppa neve található. Az utóbbi művészek zeneműveit is bemutatják Bartók, Boulez, Holliger, Ligeti, Szőllősy és mások kompozíciói mellett. Különös csemegének ígérkezik egy nálunk még szokatlan műfaj, Stroppa rádióoperájának előadása a Képtárban, előadóként említsük itt meg a két – zeneiségéről is jól ismert – művészt, Udvaros Dorottyát és Mácsai Pált.

Az effajta rövid programismertetés óhatatlanul száraz, nem képes visszaadni azt a különös légkört, amely Szombathelyen nemcsak a szakmabelieket és a közreműködőket pezsdíti műhelymunkára, hanem amelyben a közönség is a beavatottság izgalmas érzését és néhány új zenemű megismerésének élményét kapja. Nem utolsó szempont Szombathely kiváló uszodája és strandja sem!

Július 4.
Nyitókoncert – francia est
Szombathelyi Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Robert Houlihan
Közreműködik: Pierre-Laurent Aimard, zongora
Bartók Terem, 20.30

Július 5.
Intermoduláció kamaraegyüttes
Vezényel Tihanyi László
Bartók Terem, 20.30

Július 7.
Pierre-Laurent Aimard zongoraestje
Bartók Terem, 20.30




















Hivatkozott cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon