2013. február 7.
Nyomtatóbarát változatKellett nektek büntethető holokauszttagadás? – kérdezi Révész Sándor. Igen, kellett.
Nyilván nincs vita Révész Sándor és köztem abban, hogy olyan országot szeretnénk, ahol nincs vagy nem jelentős a közéletben a rasszista, antiszemita és más kirekesztő közbeszéd. Nem elfogadott a homofóbia, a szegényellenesség, a hajléktalanok üldözése. Ahol bárki lehet náci, amíg ezt otthon, a négy fal között csinálja. Csakhogy az elmúlt 22 év alatt, amíg nem volt ezeket szankcionáló törvény, nem jó irányban változtak a dolgok. Húsz éve még botrány volt, amikor bőrfejűek kifütyülték Göncz Árpádot, százezres tüntetés volt, amikor Csurka „Lebensraumról” és a lakosság „genetikai romlásáról” írt. Ma ezek föl sem tűnnének.
2011. október 23-án egy bizonyos Nagy György egy héber nyelvű holokauszttagadó táblát tartott a magasba a Milla tüntetésén részt vevők tömegében. Ezért jogerősen másfél év felfüggesztett börtönbüntetést kapott, eltiltották politikai rendezvények látogatásától, és kötelezték arra, hogy látogasson el a Yad Vashembe, Auschwitzba vagy a Páva utcai Holokauszt Emlékmúzeumba. Nevetségesen csekély lenne a büntetés súlya? Nekem nem tűnik annak.
A büntethető esetek száma jelentéktelen? Lehet, de a hatásfok egyelőre 100%. A rendőrök, akik a Milla tüntetéséről előállították az elkövetőt, az ügyészség és a bíróság is (legalábbis magyar viszonyokhoz mérten) gyorsan és hatékonyan jártak el. Ami azt jelenti, hogy ha Révész Sándor vagy bárki más hasonlót észlel, akkor tessék bátran a rendőrséghez fordulni: érdemes. Ha pedig tényleg elenyésző lesz a holokauszt nyilvános tagadása, akkor a törvény feladatát betöltötte, és akár meg is lehet majd szüntetni.
Korlátozza a törvény a szólásszabadságot? Ismerik a mondást: „értelmes ember nem szemetel, a hülyéknek tilos”. A szólásszabadság, mint minden szabadságjog, addig terjedhet, amíg a másik szabadságjogaiba nem ütközik bele. A nagyszüleim generációjának emberi méltóságát ne sértse egy frusztrált neonáci. Vagy legalábbis ne büntetlenül. Persze lehet vitatkozni azon, hogy melyik szabadságjog a fontosabb, de itt igazából nem is a szólásszabadság sérül, hanem az emberi méltósághoz való jog áll szembe a hülyeséghez való joggal. Nekem az előbbi tűnik fontosabbnak.
Az ítélet azon része, amelyik tanító jellegű, szerintem kifejezetten jó. Kemény dolog a kognitív disszonancia, nem biztos, hogy tények meggyőzik Nagy Györgyöt bármiről is, hisz már az egymásnak ellentmondó védekezései is azt mutatják, hogy homályosak és zavarosak az elképzelései a világról, de egy kísérletet mégiscsak érdemes tenni rá. Még jobb lenne, ha terápiás jelleggel Nagy György nem egyedül nézné végig a kiállítást, hanem hozzáértő társaságban, esetleg egy túlélővel is találkozhatna, és ehhez nyilván nem nevelőtisztre, hanem ilyen kérdésekben járatos mediátorra volna szükség. Egyfajta elterelés lenne, a drogos elterelés mintájára.
Nem, én sem gondolom, hogy ez az egy, a holokauszttagadást tiltó törvény megoldja Magyarország összes rasszizmussal, antiszemitizmussal, nyilasdédelgetéssel kapcsolatos problémáját. Ma a legnagyobb ilyen jellegű problémát a rasszizmus, elsősorban a cigányellenesség jelenti. A bírói gyakorlat olyan beszédmódot legitimál, olyan cselekvéseket tűr el arra való hivatkozással, hogy nincs benne felszólítás közvetlen erőszakra, amelyeknek egyenes következménye volt a cigányok elleni sorozatgyilkosság. Hiszen eleinte oda mentek ölni, ahol nem sokkal előtte a Magyar Gárda provokált. Ma az átlagember föl sem kapja a fülét, ha cigányozást hall. Ma nem divat a PC, egy vaskos cigányozás jó heccnek, szókimondásnak minősül, és ez borzasztó.
A holokauszttagadást tiltó törvény egy lehetőség. Nem kizárólagos, nem is megoldás minden problémára, de jelenleg nem tudok jobb eszközt. Nem kidobni kell ezt a törvényt, hanem javítani rajta, lehetőleg civil szakértők bevonásával. Nem az a baj ezzel a törvénnyel, hogy van, hanem, hogy nagy az űr körülötte. És még ennél is nagyobb baj, hogy ma Magyarországon a parlamenti többségben nincs politikai szándék ennek az űrnek a betöltésére.
A cikk szerzője, Pásztor Tibor volt az, aki észlelte a Milla-tüntetésen a tömegben a holokauszttagadó feliratot egy táblán, és ő volt a feljelentő is. (A szerk.)
További írások a vitához:
- Zolnay János: Végre törvény, végre ítélet!
- Ádám Zoltán: Miért lehetséges tiltani a holokauszt tagadását?
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
Hozzászólások
Az. De minek?
by Révész Sándor - 2013-05-28 10:43
Az. De minek?
Holokauszt tagadás
by Hihetetlen - 2013-05-27 17:50
T. Beszélő !
Nem világos számomra, hogy a mai nappal hatályos BTK tiltja-e a holokauszt tagadast.
A 269/C nem nevesiti, csak nemzetiszocialista rendszer által elkövetett népirtásról ír. Ha valaki nagy nyilvanossag elott kijelenti, hogy : holokauszt nem volt v a holokauszt nem történt meg v a holokauszt kamu - az magában bűncselekmény? Remelem az! Üdvözlettel
Ne keverjük össze a dolgokat.
by Révész Sándor - 2013-02-07 13:01
Ne keverjük össze a dolgokat. A "buzikat a Dunába" uszítás, amit büntetni kell(ene) ama törvény szerint is, amit az AB is jóváhagyott, és aminek a létjogosultságát senki nem vonta kétségbe. Ez a védelem és a szabadság határa. Ezt nem kellene túl lépni. Az emberölés is tettlegesség, ennek a példának tehát itt nincs helye. A homoszexualitást halálos, ocsmány bűnnek tartani természetesen homofóbia, természetesen sérti a melegeket, még a magamfajta liberális nem-melegeket is, de természetesen büntethetetlen. Egy sor felekezet tanításához hozzátartozik, ahol nem lehet a homoszexualitást undorító, gyalázatos bűnként elítélni, ott nem létezhet vallásszabadság, lelkiismereti szabadság.
Jó ötlet, ne keverjük a
by Pásztor Tibor - 2013-02-07 13:56
Jó ötlet, ne keverjük a dolgokat. A tétel, amit cáfoltam az emberölésés példával, ez volt: "Ahol nincs űr, nem kell a törvény". A cáfolat áll, függetlenül attól, hogy a példámban van-e tettlegesség avagy nincs, hiszen adott egy törvény, amire szükség van, bár körötte nincs űr.
A homofóbia nem bűn, továbbra is ezt állítom. Nyilvánosan hangoztatni, ezzel behatolni mások intimszférájába, verbális erőszakot elkövetni: ez bűn. A holokauszttagadás nem bűn, a nyilvános holokauszttagadás az. Ismétlem magamat: ha az én emberi méltóságomat sérti meg valaki nyilvánosan, az ellen van jogom és lehetőségem fellépni: kérhetek megjelenési lehetőséget, helyreigazítást vagy bíróság elé vihetem, a helyzettől függően. A holokauszt tagadása vagy a cigányok dehumanizálása olyan támadás az áldozatok emberi méltósága ellen, amivel szemben nem a megtámadottnak, hanem a társadalomnak kell fellépni. Vannak erre fenntartott intézmények: a rendőrség, az ügyészség, a bíróság, amik a törvénybe foglalt szabályok szerint működhetnek csak.
Sokkal inkább lehetne érv az enyémmel szemben, hogy a zsidótörvények legitimálják-e a zsidóüldözést vagy hogy bűnös vagyok-e a kommunizmus összes bűnéért csak azért, mert ezt a kétharmad beleírta az alaptörvénybe? A válasz az, hogy nyilván nem, de erre csak az az indoklásom, hogy egy jobb világban a társadalom többsége elfogadja, igaznak tartja az Emberi jogok egyetemes nyilatkozatát.
1. Ez így erősen eltúlzott
by Pásztor Tibor - 2013-02-07 11:45
1. Ez így erősen eltúlzott leegyszerűsítés. Sértegetni lehet engem, mert meg tudom védeni magamat. Aki nem tudja megvédeni magát, mert vagy már nem is él, vagy túl nagy a tömeg, aminek részeként gyalázzák, azt a társadalomnak kell megvédeni, ennek egy lehetséges formája a törvényi tiltás és szankcionálás.
2. A homofóbiát nem lehet betiltani, esetleg a nyilvános homofób megnyilatkozások tiltását (meg a rasszizmust és a gyűlöletbeszéd más formáit) érdemes lenne megfontolni. (A felekezeteket nem értem, miért. Ha azt mondja a katolikus egyház, hogy katolikus ember nem szexel azonos neművel, mert az paráznaság, hát tegye, amíg nem kötelező katolikusnak lenni.) Nem is jó analógia ide a homofóbia, az az antiszemita vagy rasszista kijelentésekkel mutat párhuzamosságot. És igen, azt gondolom, hogy amikor azt skandálja a sok náci a Pride-on, hogy "buzikat a Dunába", az ellen föl kell lépni.
3. Nincs űr például az emberölés tilalma körül. Mégis tiltja a törvény, igen helyesen. Kell a törvény, mert megmutatja, hogy hol szeretnénk, ha nem lenne űr. Ahol van, ott be kell tölteni, ahol nincs, ott nem engedjük kialakulni.
1. Ahol senki semmit nem
by Révész Sándor - 2013-02-07 10:12
1. Ahol senki semmit nem mondhat, ami másokat sért, ott senki semmit nem mondhat. Ott sajtószabadság nem lehetséges.
2. A fenti logika szerint a homofóbiát is be kellene tiltani. Vagyis a felekezetek többségét. A római katolikusoktól a Hit Gyülekezetéig.
3. Egyetértünk: a törvény körüli űr a baj. Ahol űr van, nem segít a törvény. Ahol nincs űr, nem kell a törvény.