Skip to main content

6/XII. A „lusta” munkanélküliek

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Munkanélküliség


Előrebocsátom, nem tudom megválaszolni azt a kérdést, hogy milyen mértékben élnek vissza Magyarországon a munkanélküli-segély nyújtotta előnyökkel. (Határozott válaszért az olvasó indulatos kormányférfiakhoz fordulhat.) Csupán arra tennék kísérletet, hogy jelezzem: feltehetően nagyon jelentős mértékű a segélyrendszer által kiváltott munkanélküliség. Mielőtt azonban az ilyen gyanúra okot adó adatokat bemutatnám, feltétlenül szükségesnek érzem, hogy kitérjünk egy elvi jelentőségű problémára, nevezetesen arra, hogy milyen nemkívánatos hatásai lehetnek a munkanélküli-segély bevezetésének. A „visszaélők” három típusának felbukkanására számíthatunk.

A csalók. A segélyt húzók egy része titkon dolgozik, és a segélyt mint kiegészítő jövedelmet élvezi. Ez színtiszta visszaélés, amelynek leleplezése a munkaügyi apparátus egyik fő feladata lenne. A szigor kívánatos mértékét illetően persze lehetnek viták. A nagyon szigorú ellenőrzés költségei meghaladhatják azt a kárt, amelyet a csalás közvetlenül és közvetve (a normák rombolásával) okoz. Másfelől az együgyű vaskövetkezetesség maga is pusztító hatású. A visszaélések elleni küzdelem hevében tökéletes tétlenségre kényszerített kis osztrák városka, Marienthal rémregénye még hatvan év távolából is mellbevágóan figyelmeztet a vaskalaposság veszélyeire. (Milyen kár, hogy Marie Jahoda, Paul Lazarsfeld és Hans Zeisel remekműve, a „Die Arbeitslosen von Marienthal” máig sem jelent meg magyarul!)

Az önkéntes munkanélküliek. A szó szoros értelmében vett csalók tábora minden tapasztalat szerint eltörpül a „lusta” munkanélküliek serege mellett. Az ő személyes jövedelmüket valóban csak a segély biztosítja, vétkük abban állna, hogy nem keresnek állást. Ők a legtöbb országban elvileg nem kaphatnának segélyt, gyakorlatilag viszont többnyire mégiscsak hozzájutnak: az álláskeresési kötelezettségre vonatkozó előírásokat lehetetlen maradéktalanul vagy akár csak jó hatásfokkal érvényesíteni.

A különféle támogatások bevezetésével a közösség – akarja, nem akarja – megteremti a munka nélküli jövedelemszerzés alternatíváját, legalábbis bizonyos feltételek megléte esetén és korlátozott időtartamra. Ez óhatatlanul csökkenti a munkavégzéstől remélhető relatív hasznot, és növeli az önkéntes munkanélküliséget. Az „önkéntes” jelző itt a döntéshozó személyét jelöli, és távolról sem utal valamiféle megelégedett állapotra: a választás ebben az esetben a kisebbik rossz (a segélyezett munkanélküliség) és a nagyobbik rossz (az alacsony bér vagy más ok miatt még az állástalanságnál is kevésbé kifizetődő munkavállalás) között történik.

A munkaerőpiacra be- vagy visszalépők. A segély/bér arány emelésének egyik jellegzetes következménye, hogy növeli a munkaerőpiac vonzerejét a munkaerőpiacon kívüli megélhetési stratégiákhoz (inaktivitás, otthoni munka, vállalkozás, alkalmi munka) képest. Még a segély/bér arány viszonylag kismértékű változása is kimutathatóan ösztönzi a munkaerőpiacra való belépést, és – ha a foglalkoztatottság nem tud nőni – súlyosbítja a munkanélküliséget. Közgazdasági értelemben a piacra belépők munkanélküliségét is tisztán a segélyezésnek „köszönhetjük”, akár keresnek munkát, akár nem.

A különféle segélyrendszerek ellenösztönző hatása igen nagymérvű lehet. Amerikai becslések szerint (Danzinger, Haveman és Plotnick) a hetvenes évek végén a jövedelmi transzferekre kiadott minden dollárból 23 centet éppen a transzferek miatt lecsökkent foglalkoztatás miatt kellett kifizetni. A rendszerben benne rejlő pénzpocséklást két ok miatt lehet és érdemes vállalni. Egyfelől: a jövedelemtranszferek csökkentik a szegénységet, a fent idézett becslés szerint például 75 százalékkal. A nagyságrendek jól mutatják, hogy jelentékeny (rawlesi értelemben vett) jólétnövekedés történt, jelentékeny pazarlás árán. Másfelől: a munkanélküli-segély hiánya erősen lefékezheti a gazdasági szerkezet átalakulását, ami az átlagos polgár jólétét hosszabb távon is csökkentené. A részben elpazarlásra befizetett adóforintok tehát még az állásban lévő adózónak is megtérülhetnek.

Az (induló) segély/bér arány Magyarországon nulláról hetven százalékra nőtt, Nyugaton példátlan mértékben átrendezve a munkavállalás, munkanélküliség és inaktivitás relatív jövedelmezőségét. Mi sem természetesebb, mint hogy egy ilyen gyökeres változás nem marad hatás nélkül: e hatás jelenlétét próbáljuk bemutatni sorozatunk következő részében.














Hivatkozott cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon