Skip to main content

Az alacsony kamatok veszélye

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Hétről hétre


Egy másik intézkedéscsomagról a NAPI számolt be. Most először az MNB kamatokat hirdetett, a jegybank és a bankok közötti nyíltpiaci, határidős állampapír-ügyletekre. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az MNB bizonyos kamatsávon belül kivonul a kereskedelmi bankokkal folytatott üzletelésből. Az MNB által megállapított szélső kamatok az adott piaci viszonyok között nem kedvezőek a kereskedelmi bankok számára, tehát a jegybanknál csak viszonylag magas kamattal lehet hitelhez jutni, s alacsony kamatra betéteket elhelyezni. Ez a kamatsáv egyrészt befolyásolja, határok között tartja a bankközi piacon kialakuló kamatot. Másrészt ha mégis megszaporodnak a jegybankkal kötött üzletek, ez azt jelzi, hogy valamiféle átrendeződés történik a pénzpiacon, amire reagálni kell.

Ezekkel a konkrét változásokkal a mindennapi gyakorlatban csak a banki, pénzügyi szakemberek kerülnek szembe. De a szabályozásnak ezek a változásai a monetáris irányítás, a hazai pénzpiac olyan jelentékeny átrendeződésének a jelei, amelyek újfajta konfliktusokat és problémákat hívnak elő.

Az elmúlt években bekövetkezett jelentős változások alapjaiban befolyásolják a monetáris politika lehetőségeit. Az 1993-as hitelpolitikai irányelvek szerint a következők a legfontosabbak.

A forintkövetelések kamatszintje közelebb került az inflációhoz és az inflációs várakozásokhoz; a devizatartás liberalizálásával bővült a pénzügyi befektetések lehetősége; a szinte teljes importliberalizálás miatt az árfolyam ma már nagymértékben meghatározza a belföldi árszintet; a növekvő költségvetési hiányt egyre inkább a tőkepiacokról fedezik, s ez új alternatív befektetési lehetőség a bankrendszer mellett vagy mondhatni azzal szemben; a magas kamatok és a reálfölértékelő politika miatt a külföld is finanszíroz belföldi államadósságot, s a hazai vállalkozások is vesznek föl külföldön hiteleket.

A nyolcvanas évek végéig, ha túlzottan magas volt a belföldi hitelállomány, s ezáltal a pénzmennyiség (amit döntően a költségvetés, az államháztartás finanszírozási igénye határozott meg), akkor a gazdaságpolitika az infláció és az ország eladósodása között választhatott.

Az elmúlt években a piaci környezet és a piaci szereplők magatartása megváltozott, s új hatásmechanizmusok bontakoztak ki. 1992-ben például változatlan GDP mellett a pénzmennyiség 22 százalékos növekedését tervezték. Ehhez képest a gazdasági recesszió miatt a GDP mintegy 5 százalékkal visszaesett, a pénzmennyiség pedig várhatóan közel 32 százalékkal nőtt. Még ha a statisztikai torzításokat figyelembe is vesszük, az eltérés akkor is óriási, s a többletpénznek elvileg inflációban kellene lecsapódnia (a következő cikk is érinti ezt a témát), holott az a terveknek megfelelően alakult.

A „túlságosan sok pénz”, ez a többletlikviditás (fizetőképesség) inkább lefelé nyomta a kamatokat, segítette az MNB kamatmérséklést célzó politikáját. A jegybank a pénzmennyiséget részben nem is tudta (erre most nincs mód kitérni), részben nem is akarta korlátok között tartani (hiszen az részben a fizetési mérleg aktívumából és a működőtőke beáramlásából adódott). A mennyiségi szabályozás helyett egyre inkább a kamatszabályozásra koncentrált a monetáris politika, s ma már deklaráltan ez az MNB elsődleges célja. Ehhez azonban az eszközeit is át kell alakítania, pontosabban újakat kitalálnia. Ez a magyarázata a cikk elején említett intézkedéseknek is.

A szabályozás új technikáit gyakran nagyon ellentétes érdekeltségek között kell megtalálni. A bankok régóta egyik legfájóbb pontja a forrásaik után az MNB-nél kötelezően elhelyezendő tartalék, ami a piacinál mindenképpen jóval kevésbé kamatozik, ha egyáltalán kamatozik.

Ez a probléma különösen két évvel ezelőtt vetődött fel élesen, mondja Felcsuti Péter, az egyik legsikeresebb hazai bank, a Unicbank vezérigazgatója. Akkor a betéti kamatok és a tartalékrátára fizetett kamatok között 20 százalék volt a különbség, ami 3–3,5 százalékkal emelte meg a bankok költségeit s az általuk érvényesített kamatrést. Ma a Unicbank például egy három hónapos betétre 13 százalékos kamatot fizet, miközben a 16-ról 14-százalékra leszállított tartalékráta után fizetett kamat 3 százalék. Ma „csak” ezt a tíz százalékot kell a banknak lenyelnie, ami mintegy másfél százalékkal növeli a kamatokat. Persze azoknak a bankoknak, amelyek drágábban tudnak forráshoz jutni, a tartalékolási előírások nagyobb terhet jelentnek.

A Pénzügyminisztérium ellenezte a tartalékrátának ezt a mérséklését (erről lásd Náray László véleményét a következő cikkben), mert olyan változtatást szeretett volna, ami megkönnyíti a költségvetési deficit finanszírozását. Felcsuti szerint a napi likviditás szabályozásával az MNB is segítette ezt, hiszen a bankokat afelé nyomja, hogy likvidnek számító állampapírokat vásároljon. De ezt a célt a jegybank, véli a bankár, elegánsabban és szakmailag elfogadhatóbban oldja meg, mint a minisztérium tenné. Ez utóbbit ugyanis csak az érdekli, hogy mindenképpen biztosítva legyen a deficit finanszírozása, s nem hajlandó ennek kiszorító hatását tudomásul venni.

A Pénzügyminisztérium véleménye szerint (amit az MNB által kidolgozott hitelpolitikai irányelvekhez csatolt) azért lenne szerencsés a kötelező tartalék egy részének államkötvényekben tartása, mert az tovább csökkenthetné annak kamatait.

De itt egy új problémával kell szembenézni. Lehet, hogy túlságosan is alacsonyak ma már a kamatok! Ha ezek kisebbek a (fogyasztói) inflációnál – márpedig ma a betéti kamatok kisebbek –, akkor az fölerősíti a leértékelési és inflációs várakozásokat, mondja Felcsuti Péter. Ez pedig elindíthat egy önbeteljesítő folyamatot, hogy mindenki devizát akar venni, s a jegybank tényleg nem tudja elkerülni a leértékelést. Ráadásul többévi recesszió után a leglelkiismeretesebb kormányról sem lehet elképzelni, hogy az 1994-es választások előtt ne élénkítse a belföldi keresletet – ha nem ezt tenné, az egyenlő lenne a politikai öngyilkossággal –, ami viszont a kamatok növekedésével jár.

Az lenne a szerencsés, ha a kamatok nem robbanásszerűen ugranának vissza 20 százalék fölé, véli Felcsuti, hanem fokozatosan emelkednének 22–23 százalék körüli szintre.

Ilyen várakozások mellett nem meglepő, ha elképesztőnek nevezi a Unicbank vezetője, hogy „a költségvetés és az MNB folyamatosan tuszkolja le a bankok torkán” a most már középtávú, 16-17 százalékos kötvényeket. Csakhogy a bankoknak nincsenek ennek megfelelő kamatozású és lejáratú forrásaik. Ha viszont nincsenek ilyenek, akkor az egyrészt likviditási kockázatot jelent, mert rövid távon elvihetik a banktól a pénzt, másrészt van egy kamatkockázat is, s ha negyedév múlva följebb mennek a kamatok, akkor a bank is kénytelen lesz emelni.

Ha egy bank kihelyezéseinek kamata rögzített, a forrásoké viszont nem, és lefelé mennek a kamatok, akkor gyönyörű üzlet, ha fölfelé, akkor borzasztó. A kormány egy ilyen helyzetbe „küldi be” a bankokat.

Mi egyetlen ilyen üzletet sem kötöttünk, hangsúlyozta Felcsuti Péter. Lehet, hogy nem járnánk rosszul, de olyan kockázatot nem vállalunk, aminek nem lehet meghatározni az alsó és a felső határát.

Ez a vélemény egyáltalán nem egyedi, számos szakember osztja. De ha nem kizárt a kamatok emelkedése, még egy elfogadhatónak mondható infláció esetén sem, akkor lehet, hogy rövid időn belül szükség lenne a költségvetés régi adósságának értékpapírosítására.


































Kapcsolódó cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon