Skip to main content

Játék három kapura

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Közalkalmazotti fizetések


Amint ismeretes, a pénzügyminiszter tavasszal, a Nemzetközi Valutaalappal folytatott tárgyalásairól hazatérve, amellett tett hitet, hogy a közalkalmazottaknál szorosabbra kell húzni a nadrágszíjat, s e tételét építette be a július elején benyújtott ’94-es költségvetési tervezetébe is (Beszélő, május 22. és július 10.). E szerint az eltökélt terv szerint egy évvel elhalasztanák a közalkalmazotti törvényben ’94. január 1-jére ígért bértarifák alkalmazását; illetve azoknak az önkormányzatoknak, akik saját intézményeik körében jövőre önként végrehajtják a törvényt, a költségeket később (és nem a ’94-es büdzsé terhére) téríti meg az állam.

Az elmaradás havi 8011 forint

A közalkalmazotti törvény 6 képzettségtől függő fizetési osztályba (A–F osztály), az egyes osztályokon belül pedig a ledolgozott évek számától függően 14 fizetési fokozatba sorolja a közalkalmazottakat (Beszélő, 1992. május 9.). A jövő év elejére ígért tarifarendszer a legkevésbé képzett, legifjabb közalkalmazottak A/1-es kategóriájához igazodik – itt 8000 forint jár a törvény szerint –, ehhez képest szorzószámokkal kell (illetve kellene ’94. január 1-jétől) megállapítani a magasabb kategóriák úgynevezett illetményminimumait. A kezdő diplomás közalkalmazottak (az E/1-esek) szorzószáma 3 – így egy ifjú tanerőnek bruttó 24 000 Ft alapfizetést ígér a törvény –, a legrégibb, legmagasabban kvalifikált F/13-as kollegák munkáját 5,5-es szorzószámmal – azaz havi bruttó 44 000 Ft-os alapfizetéssel – honorálnák. Az alapfizetéseket vezetői és idegennyelvpótlékok, valamint a 13. havi fizetés egészítenék ki.

Talán írnunk sem kellene: a törvényi tarifarendszerhez képest óriási az elmaradás. A Munkaügyi Minisztérium márciusi adatokat földolgozó fölmérése szerint a közül a 610 ezer közalkalmazott közül, akiket teljes munkaidőben alkalmaznak, 77 százaléknak (470 ezer főnek) a fizetése nem éri el a jövő év elejétől járó minimumot; az oktatásban alkalmazottak 87, az egészségügyiek 73, a közigazgatásban dolgozók 74 százaléka kap kevesebbet, mint amennyi a bértarifák szerint jár. Az elmaradott fizetésűek körében a kereseteket (kiegészítésekkel együtt) havi átlagban bruttó 8011 forinttal (az oktatásban 10 073 Ft-tal, az egészségügyben 5599 Ft-tal, a közigazgatásban 7503 Ft-tal) kellene emelni ahhoz, hogy a javadalmazás a törvényi magasságokból a valóság talajára ereszkedjék le.

A közalkalmazottak és szakszervezeteik érthetően várakozással néznek a tarifarendszer elébe, s ellenkezést váltott ki belőlük a pénzügyminiszter nadrágszíjmeghúzó irányvétele. Hogy behajtsák a kormányon a közalkalmazotti törvény ígéretét, arra kétféle megoldás kínálkozott: vagy a KIÉT-ben (a Költségvetési Intézmények Érdekegyeztető Tanácsában) verik az asztalt, vagy a sztrájktörvény lehetőségeivel élnek. Mindkét esetben csakis országos alkuról lehet szó, hiszen a közalkalmazotti törvény már életbe lépett passzusai nem engedik meg a helyi bérharcokat.

A sztrájktörvény ösvénye

Három szakszervezet (a Közgyűjteményi és Közművelődési Dolgozók Szakszervezete, a Pedagógusok Szakszervezete és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, vagyis két SZEF-es és egy ligabeli csapat) a sztrájktörvény ösvényét szemelte ki: május végén sztrájkbizottságba tömörültek, s erre a kormány rögvest kijelölte a maga tárgyalódelegációját. Június elején a sztrájkbizottságiak tüntetést szervezve adtak nyomatékot követeléseiknek (Beszélő, június 12.). A hármak – mutat rá Pokorni Zoltán, a PDSZ ügyvivője – nemcsak a pegagógusok és a közgyűjteményesek, hanem valamennyi közalkalmazott érdekeiért szálltak síkra, hiszen a megosztottság nem használna ügyüknek.

A sztrájkbizottsági érdekegyeztetésnek persze megvan a kockázata: adott esetben sztrájkolni is kell (ezt szeptemberre helyezték kilátásba). Azonban – érvel Pokorni Zoltán – a kormány, ha sztrájkbizottság áll vele szemben, nem térhet ki a válaszadás elől, míg a KIÉT-ben könnyűszerrel eleresztheti a kényelmetlen véleményeket a füle mellett. Tegyük hozzá, kínált egy másik előnyt is a sztrájkbizottsági forma a szakszervezetek számára: közvetlenül a kormánnyal vehették föl a tárgyalás fonalát, egyelőre távol tartva az alkutól az önkormányzatokat, amelyek a KIÉT-ben még úgy-ahogy labdába rúghatnak. Ugyanemiatt a kormánynak is kapóra jöhetett a kétoldalú érdekegyeztetés; ráadásul a sztrájkfenyegetés bizonyára jó hivatkozási alap lesz annak igazolására, hogy enged a költségvetési szigorból. Persze a harmadik fél, az önkormányzatok hoppon maradtak: ők most az újságból értesülnek a fejleményekről.

A múlt pénteki tárgyaláson a sztrájkbizottsággal szemben helyet foglaló kormánydelegáció jelentősen módosította álláspontját korábbi kemény kiindulópontjához képest. Megegyezés még nem született ugyan (a következő fordulóra augusztus 10-én kerül sor), de a jelek szerint a kormány komoly költségvetési pénzeket hajlandó áldozni a bértarifarendszerre már a ’94-es évben is. Pokorni Zoltántól megtudhattuk: a Szabó Iván vezette kormánydelegáció javasolta, hogy a 45 milliárdból, amibe a bértarifarendszer bevezetése összesen kerül, 11 milliárdot az idei közalkalmazotti béremelések jövő évi „kihatásának” tudjanak be (a most szeptemberben végrehajtandó központi bérintézkedés következtében jövőre összesen 17 milliárd többletkiadás terheli a büdzsét, de ennek csak egy része érinti a tarifarendszerhez képest elmaradott keresetűeket). E beszámítás fejében a kormány 4,5 milliárd forintot ajánl föl a jövő évi költségvetésből a központi költségvetési alkalmazottak bérrendezésére, és még kb. 15 milliárdot az önkormányzati intézményeknél dolgozók fizetésének emelésére. Együttvéve tehát 19,5 milliárdnyi „tiszta” támogatás kerül a jövő évi büdzséből a közalkalmazottak fizetésének emelésére (amihez észrevételünk szerint további 4,5 milliárd forint járul, minthogy a költégvetési előterjesztés ennyivel kevesebbet tüntet fel az említett „kihatásokból”). Az önkormányzati intézményeknél fönnmarad kb. 15 milliárdos kötelezettség; ebből 6-ot a társadalombiztosítás fedez, 9-et pedig OTP-kölcsönnel finanszíroznának.

Forradalmi hitelkonstrukció

A tb valószínűleg könnyen előteremti a rárótt részt, hiszen ez befolyik a közalkalmazotti többletbérek után fizetendő járulékból; információink szerint Nagy Sándor MSZOSZ- és egyben nyugdíjbiztosítási önkormányzati elnök már kapott is ilyen értelmű megnyugtatást a pénzügyminisztertől. Több a nehézség az OTP-kölcsön frontján. A javallott konstrukció szerint a kormány az általános tartalék terhére garanciát vállalna (hogy bértarifaügyben az önkormányzatok megússzák a fizetőképesség-vizsgálatot), a kamatokat a központi költségvetés állná, az önkormányzatoknak csak az alaptőkét kellene visszafizetniük, két év türelmi idő után.

Csakhogy – veti ellene Székely Gábor fővárosi főpolgármester-helyettes – az önkormányzatok csakis a képviselő-testület beleegyezésével vehetnek föl hitelt; erre a kormány vagy a parlament nem kényszerítheti őket. Egyébként e kölcsönök, még ha jótáll is érettük a magyar állam, Székely szerint rontják az önkormányzatok hitelképességét. Hitelből csak beruházásokat szabadna finanszírozni, és nem béremeléseket. Az államnak – érvel a főpolgármester-helyettes – oly módon kellene bevezetni a közalkalmazotti tarifarendszert, hogy ennek költségeit a normatívákba (azaz az iskolák, szociális intézményeknek stb. nyújtott támogatásokba) építi be. A normatívákat azonban még nominális értékben sem akarják növelni (azaz a tervek szerint egy tanulóra, szociális gondozottra stb. a jövő évben is csak annyi támogatás jut, mint az idén). Egyébként a közelmúltban megtartott KIÉT-ülésen – számol be Székely Gábor – fölvetette már a kormányoldal a hitelkonstrukció ötletét (az akkori verzió szerint a visszafizetésre adott türelmi idő csak egy év volt), s most ezt a sztrájkbizottságnál a megállapodás részeként kívánják elfogadtatni. Székely siet leszögezni azt is, hogy a következő KIÉT-ülésig, amely augusztus végére várható, a kormány és a szakszervezetek kétoldalú megbeszélése „még csak egyezségként sem kezelhető”.

Az önkormányzatok nemigen bírják a „fölajánlott” hitelek visszafizetését, a pénzügy viszont máris sokat engedett a nadrágszíjon. Ami érthető, hiszen a kormány – mint eddig – most is kínosan ügyel a parlamenten belüli és kívüli stabilitásra, s persze jól jönne neki egy-két jópont a soron következő választásokon is. De be kell látnunk: valamiképp küzdeni kell a köz értelmiségijei helyzetének javításáért.


























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon