Skip to main content

Két intézkedés között

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Rubelexport-szabályozás


Itt az ideje, hogy világpiaci áron kereskedjünk a KGST-országokkal, mert „az ötéves átlagolajárak nem tesznek jót gazdaságunknak” – ezt állította a Magyar Szociáldemokrata Párt egyik tekintélye a Dátum január 18-i számában. Valóban. A világpiaci (most éppen hordónkénti 18-22 dolláros) ár tonnánként 126-154 dollárnak, kereken 7800-9500 forintnak felel meg. A szaúdi könnyűolaj utóbbi 5 évben jegyzett rotterdami átlagára alapján – a dollárt egy 0,7 körüli szorzóval rubelre váltó „árfolyamon” – számított szovjet importár viszont tavaly 3123 forint volt. (A belföldi termelői ár – ennyiért kapják a felhasználók – ennél 2 ezer forinttal magasabb, s e különbözetből évi több tízmilliárd adóbevételhez jutott a költségvetés.) Nyilvánvaló, hogy az olcsón tartott olaj elkényelmesítette a termelőket, nem ösztönzött energiatakarékosságra, hibás iparfejlesztési döntésekhez vezetett.

Rubel helyett dollár

Jövőre van esély rá, hogy teljesül a szociáldemokrata szóvivő vágyálma, s a tavalyi 113 rubel helyett akár 113 dollárt kell fizetnünk a szovjet olajért – máshonnan importálva a nagyobb szállítási költség miatt csak drágább lehet –, véget vetve az „ötéves átlagolajárak” kárainak.

De föl vagyunk-e készülve a jövő évi „korszakváltás” hatalmas megrázkódtatásaira? A magyarnál sokszorta erősebb gazdaság sem képes egyik évről a másikra megduplázódó olajárakat (és földgázárakat) elviselni. Felkészültünk-e arra, hogy az energiahordozók drágulásával egy időben számos ipari késztermékünk le fog értékelődni a Szovjetunióban? Ha valóban dollárelszámolásra térünk át, van rá esély, hogy gazdaságunk rákényszerül a világpiachoz való alkalmazkodásra. Keményvalutája ellenében a szovjet vevő igényesebb lesz, a szovjet piac kereslete csökkenhet termékeink iránt – amelyeket általában aligha lehet minden változtatás nélkül ésszerű áron, tőkés piacokon értékesíteni. Távlatilag, persze, kívánatos ez a váltás, a kérdés az, rövid távon kibírják-e vállalataink a sokkterápiát.

Mihez kezdhetünk a többlettel?

Ez azonban még „csak” a jövő év problémája. Ma még nem világos, hogy milyen lesz a KGST-együttműködés jövő évi mechanizmusa. Annyit mindenképpen sejteni lehet a fentiek alapján, hogy cserearányaink romlani fognak, aktívumunk leapad, sőt, az átállás első éveiben – remélhetőleg egyre csökkenő mértékű – magyar passzívum valószínűsíthető. Ez utóbbi a keményvalutás passzívum – éppúgy erőforrásaink kivonása, mint a tavaly év végéig felhalmozott 1,3 milliárd rubeles aktívum. Ez a fizetésimérleg-többlet ugyanis azt jelenti, hogy ennyivel több árut szállítottunk ki – jórészt a Szovjetunióba –, illetve a turisták ennyivel többet költenek nálunk, mint a magyar turisták a KGST-országokban. De mihez kezdhetünk ezzel a többlettel? Árura nem válthatjuk – hiszen ha megtehetnénk, nem is keletkezett volna ekkora többlet (még hosszú lejáratú adósságaink – 500 millió rubel – beszámításával is lényegében mi hitelezünk a Szovjetuniónak), konvertibilis valutát szintén nem kaphatunk érte. Marad a várakozás, hogy majd a jövő évi cserearányromlás úgyis elviszi ezt a pénzt.

Nem a legjobb befektetés. Hiszen ez az aktívum konvertibilis valuta felhasználásával termelődött meg – növelve eladósodásunkat – a magyar exportőrök viszont úgy jutnak jövedelemhez, hogy annak ellenében nincs megvásárolható áru. Hiszen az import nem érkezett be, a forintot viszont átlag két hét alatt megkapja az exportőr. (Még akkor is, ha utóbb a szocialista partner esetleg minőségi kifogás miatt nem hajlandó ténylegesen átvenni a szállítmányt. Ezt az úgynevezett prompt inkasszós átutalást a KGST Általános Szállítási Feltételei, egy sokoldalú egyezmény teszi lehetővé.) Fedezet nélküli vásárlóerő áramlik tehát ki, s mint tudjuk, ahol pénz van, de áru nincs, ott infláció is van.

Szigorító intézkedések

A rubelelszámolású aktívum most már akkora, hogy komolyan fenyegeti gazdaságunk egyensúlyát. A kormány régóta próbálja a vállalatokat a tőkés exportban s a szocialista importban érdekeltté tenni, kevés sikerrel. A múlt héten drákóinak látszó rendszabályt hoztak: valamennyi rubeles exportengedélyt semmisnek tekintenek, újra be kell adni a papírokat, s csak negyedéves bontásban kapnak engedélyt a szállításra az exportálni vágyók. A rendszabály kellemetlen ugyan, de inkább csak a jogszabályok kijátszásával, engedély nélkül szállított tételek exportját lehet meggátolni vele. Azt ugyanis aligha teheti meg az engedélyező hatóság – a Kereskedelmi Minisztérium –, hogy a már megállapított kontingensek terhére ne adjon ki szállítási engedélyeket. Ez ugyanis ellenintézkedéseket váltana ki partnerünknél, hiszen a kontingens lényegét tekintve nem más, mint kormányok közötti megállapodás.

Több eredmény várható attól a készülő javaslattól, hogy a prompt inkasszó szabályait szigorítsák. Nem feltétlenül szükséges ugyanis, hogy a rubelért exportáló szinte azonnal, a dollárért eladó viszont hónapok, olykor fél év elteltével jusson csak pénzéhez. Talán még egy esetleges rubelleértékelésnél is érzékenyebben érintené az állandó pénzhiánnyal küszködő vállalatokat, ha megszűnne a prompt inkasszó vonzása. Egy ilyen kormányintézkedés nem mond ellent a piac törvényeinek – hiszen a tőkés piacokon a vevők kegyeit keresve rendszeresen fizetési haladékot adnak az importőrnek, vagyis az exportőr hitelez – ugyanakkor a jövő évben várható megrázkódtatások egy részét előbbre hozva valamivel fokozatosabbá teszi az átállást a dollárelszámolásra.

A jórészt a szovjet exportból élő vállalatok persze nem fogják örömmel fogadni kivitelük nehezítését. Néhányuknál alighanem a kormánynak is részt kell vállalnia az átállás terheiből. Hogy az erőviszonyok lehetővé teszik-e, hogy a vállalatok nagyobb részét „sorsára hagyja” a kormány, az a jövő nagy kérdése. Pénz híján túl sok mozgástere nincs a központi gazdaságirányításnak, a vállalatok viszont a tömeges munkanélküliség rémével ijesztgethetik a döntéshozókat és a közvéleményt. Sajnos az a pénz, ami a számunkra előnyös energiaárak költségvetési lefölözéséből bevételként megjelent, a költségvetés más csatornáin már réges-rég elköltődött. Sőt, a nyomasztó költségvetési hiány mutatja, hogy annak sokszorosát sikerült felélni, így most nincs központi tartalék az említett átállási veszteségek áthidalására.






















Hivatkozott cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon