Skip to main content

Lengyelország: Folytonos átszervezésben

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Törékeny falvak


Lengyelország lakosságának 38,3%-a él vidéken, 42 800 faluban és 14 032 egyéb településen (tanya, major telep stb.). A lakosság fennmaradó részén 845 város osztozik. Az ország közigazgatási beosztása 1945 után igen sokszor változott, a lengyel kistelepülések tehát hozzászokhattak ahhoz, hogy közigazgatásilag hol ide, hol oda tartoznak.

A második világháborút követően az országot 17 vajdaságra és 330 járásra (powiat) osztotta az új hatalom, amelyek területén 704 város és 2993 község (gmina) volt található. A községek azonban Lengyelországban mindmáig olyan területi közigazgatási egységek, melyekhez több település tartozik.

Az első radikális közigazgatási reform során – 1955-ben – a korabeli hatalom megszüntette a községeket, és helyükre 8790 ún. falutelepülést (gromada) hozott létre.

1955 és 1972 között azonban fokozatosan felszámolódtak a falutelepülések, s egyidejűleg új járásbeosztást vezetett be a Gomulka- és a Gierek-vezetés. Ennek eredményeképpen 1972 végén Lengyelország közigazgatása a 17 vajdaságra, 392 járásra (ezen belül 78 járási státussal rendelkező város) és 4315 falutelepülésre osztódott.

1973 januárjában a falutelepüléseket ismét a községek váltották fel, amelyek száma akkor 2365 lett; a községek száma napjainkban 2465. A több települést magukba foglaló községek igazgatását az ún. faluelnökségek (solectwo) látják el, amelyek a legkisebb közigazgatási egységek Lengyelországban.

Az 1975. júniusi közigazgatási reformnak a járások és a vajdaságok lettek tárgyai: a járásokat megszüntették, és a 17 korábbi vajdaság helyén 49 új vajdaságot jelöltek ki.

A lengyel közigazgatást a rendszerváltás sem hagyta érintetlenül: 1990 augusztusában a Mazowiecki-kormány az ún. járásreform első lépéseként 254 ún. járási hivatalt (urzad rejonowy) állított fel. A központi hatalom egy-egy ilyen helyi szervéhez jelenleg változó számú (3-15) község tartozik. 1994 nyarán 267 ún. járási hivatal létezett Lengyelországban.

A lengyel közigazgatásban azonban a területi önkormányzatokról szóló törvény 1990. március 8-i elfogadásával következett be az első valódi fordulat. Ez ugyanis nemcsak jogosítványokat juttatott az önkormányzatoknak, de bizonyos anyagi függetlenséget is. A törvény értelmében ugyanis az önkormányzatok rendelkeznek a közpénzek 15%-ával, birtokolhatnak ingatlanokat, vállalati tulajdonrészeket (az 1990-es 67-tel szemben 1993 végén 647 önkormányzati vállalatot jegyeztek a lengyel statisztikák), s joguk van helyi adók kivetésére is. A magyarországi viszonyokhoz képest kissé más a helyzet az oktatási intézmények esetében, ezek fenntartására ugyanis csak joguk van, de az önkormányzatok nem kötelezhetők az állami iskolák átvételére. Így a jelenlegi 20 326 lengyel általános iskola közül csak mindössze 3007, a 1832 középiskolából csak 21, a 9276 szakközépiskolából pedig mindössze 26 van önkormányzati tulajdonban. Az iskolaátvételtől elsősorban azért húzódoznak az helyi önkormányzatok, mert ezekkel olyan komoly adósságokat örökölnének, amelynek kifizetése meghaladná pénzügyi lehetőségeiket.

A vidéki önkormányzatok egyébként jelenleg elsősorban az infrastruktúra fejlesztésére koncentrálják erejüket: a víz-gerincvezetékek hossza 33%-kal és a gázé pedig csaknem 50%-kal nőtt 1990 óta, a lakóépületekbe bevezetett víz- és gázvezetékeké pedig mintegy 30, illetve 25%-kal.

Mindez azonban csak átlag, s ezt azért fontos hangsúlyozni, mert még mindig igen jelentős fejlettségbeli különbségek mutathatók ki például a nyugati és a keleti területeken fekvő vajdaságok között. Míg például a poznani, a sczecini vagy a bydgoszczi vajdaságokban 700-700 nyugati tőkévé alapított vegyes vállalat működik, addig a Litvániával határos suwalki, a Belorussziával határos bialapodlaskai vagy az Ukrajnával határos przemsli vajdaságokban – legalábbis a Privatizációs Minisztérium adatai szerint – 1993 tavaszán még egyetlenegy sem működött.

A lengyel vidéki önkormányzatok jelenleg arra várnak, hogy a kormány befejezze a posztszolidaritási tábor kormány által megkezdett közigazgatási reformot (vagyis a járásokat állítsák vissza, de önkormányzati jogosítványokkal), ezt követően ugyanis a közkiadások mintegy 30-40%-a felett diszponálnának helyi önkormányzatok. A Pawlak-kabinet azonban – mint oly sok mástól – egyelőre ettől is mereven elzárkózik.






















Hivatkozott cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon