Passzív aktivitás

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


De csak látszólag. Az „érintettek” száma ugyanis – vagyis azoké, akik az egész év folyamán bekapcsolódtak valamilyen programba – jóval meghaladja azokét, akiket az év tetszőleges időpontjában „kezelnek” aktív módon. Így tavaly egy napra átlag 76 ezer résztvevő jutott. A törvény, ha csak lehet, korlátozza a támogatásfolyósítás időtartamát („vállalkozóvá válás” esetében 6 hónapban, munkanélküli foglalkoztatásához nyújtott bértámogatás esetében 12 hónapban), s a pénzszűkében lévő megyei munkaügyi központok zöme – a pályázatok megszűrése mellett – további időkorlátozásokat is alkalmaz.

Így nem csoda, hogy – a munkaügyi központok jelentéséből kivehetően – kettős cél jellemzi az aktív foglalkoztatáspolitika törekvéseit. Egyfelől a szűkös keretekhez képest szeretnének minél több „érintettet” megérinteni (még ha rövid időre is), másfelől lehetőleg kerülik a nyilvánvaló pénzkidobásokban mérhető kockázatot. Országosan az érintettek száma tavaly csakugyan 45 százalékkal nőtt 1992-höz képest. A támogatási formák közül (1. táblázat) főként a munkaerő-piaci képzés, a bértámogatás és a közhasznú foglalkoztatás tört előre, többek között azért, mert ezekben az esetekben több az esély arra, hogy az igénylők tényleg arra fordítják a támogatást, amire kérik. A bértámogatás kapcsán meg is jegyzi egy megyei elemző: e téren „kevés a szerződésszegés”, a munkaadók nemigen teszik utcára az egyezség értelmében fölvett tartósan munkanélkülieket. Megtehetik, elvégre a törvény szerint az ilyen munkaadóknak három hónapos foglalkoztatási kötelezettséget kell vállalniuk. Emellett egyfajta polarizálódás is megfigyelhető: egyaránt kiemelt cél a jobban szituált munkanélküliekre szabott átképzés és a margón lévőkre szabott közhasznú foglalkoztatás; az előbbinek több mint 1/4-e a fővárosban koncentrálódik (a résztvevők száma szerint), az utóbbi 51 ezres „érintett” serege pedig elsősorban Borsod, másodsorban Békés, harmadsorban Borsod és Bács-Kiskun megyékben gyülekezik.

1. táblázat: A foglalkoztatáspolitikai eszközök megoszlása, 1992–1993 (a résztvevők száma alapján, százalék)


Eszköz<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

1992

1993

Képzés, átképzés

40,4

42,0

Vállalkozóvá válás támogatása

4,1

6,3

Bértámogatás

7,8

14,3

Közhasznú foglalkoztatás

18,0

23,9

Részmunkaidős fogl. tám.

19,1

5,0

Korengedményes nyugdíj

3,6

3,1

Munkahelyteremtő beruházás*

7,0

5,0

Egyéb

0,4

Összesen

100,0

100,0

* A támogatással létrehozott, betöltött munkahelyek száma szerint
Forrás: Országos Munkaügyi Központ: „Az aktív foglalkoztatási eszközök
működése 1993-ban”



A „vállalkozóvá váló” állástalanok támogatása hovatovább munkanélküli-segélyezéssé válik. „Legtöbb esetben – írja egy másik megyei elemző – csak kényszerűségből kezdenek önálló vállalkozást… Többségük csak a megállapodásban előirt időtartamig folytatja a vállalkozói tevékenységét, utána vagy megpróbál elhelyezkedni, vagy munkanélküliként visszakerül a nyilvántartásunkba.” Formailag persze ekkor is beteljesedik a foglalkoztatáspolitikai aktivitás. Kevésbé mondható ez el a munkahelyteremtő beruházás támogatásáról, amelynek során a munkahelyteremtőknek három év foglalkoztatásra kell kötelezettséget vállalniuk. Három év alatt tönkremehetnek, így elveszhet az FA-ból folyósított kölcsön. Emellett távolról sem mindig teremtenek olyan állást, amelyekre aztán hajlandók fölvenni munkanélkülieket: túl magas képzettségi követelményt támasztanak, alacsony fizetéssel. A fajlagos támogatási igény kirívóan magas a többi aktív eszközhöz képest (2. táblázat), de hát egy munkahely létrehozása is sokba (a szórványos adatokból ítélve az FA hozzájárulásának 3-4-szeresébe) kerül. A kockázatok miatt a Munkaügyi Minisztérium előterjesztett, és a kormány már el is fogadott egy törvénymódosítási tervezetet; eszerint munkahelyteremtés támogatása keretében csak a fölveendő munkaerő bérét lehet finanszírozni, s nem – mint eddig – a beruházási vagy a kamatköltségeket.

2. táblázat: A befejezett foglalkoztatáspolitikai akciók támogatásának fajlagos költségei, 1993


Támogatási forma

Átlagos támogatás (Ft/fő/hó)

Átlagos időtartam (hónap)

Átlagos költség Ft/fő)

Szakképesítést nyújtó tanfolyamok*

nincs adat

68000

Betanító tanfolyamok*

nincs adat

47000

Vállalkozóvá válás támogatása

9629

4.9

47200

Bértámogatás

9840

8,0

78700

Közhasznú foglalkoztatás

10963

7,0

76700

Részmunkaidős fogl. tám.

3293

2,8

9200

Munkahelyteremtő beruházás támogatása (Ft/munkahely)

nincs adat

177400

* Állásnélkülieknek
Forrás: mint előbb




A szakszervezetek és a hozzájuk közel álló MSZP-sek követelik: ne csak a költségvetés hiányát finanszírozzák a privatizációval, mint a kormány akarja, hanem fordítsák munkahelyteremtésre a vagyoneladásokból származó bevételek 15 százalékát. Mint láthatjuk, vesződséges dolog a foglalkoztatás állami serkentése. Ez nem jelenti azt, hogy nem kell csinálni; viszont hiú ábránd volna azt hinni, hogy a foglalkoztatáspolitikai aktivitás képes „kárpótolni” a dolgozókat a kapitalizmusért.