Skip to main content

Önkormányzár

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Polgármesterválság az első kerületben


Egy szociológus kétmillió forintot nyert egy belga alapítvány pályázatán; az összegből mintegy hatvan egyedülálló idős család otthonában vészjelző készüléket szerelnének fel. A pályázat nyertese a projektet az I. kerületnek ajánlotta fel, ám az önkormányzat az elmúlt hetekben képtelen volt testületi ülést összehívni, így a városrész, ahol igen sok idős ember él, elesett ettől a lehetőségtől.

Hivatalban lévő polgármester hiányában a kerületben hetek óta nem fizetnek szociális segélyt. Az önkormányzat ugyanis három évvel ezelőtt a polgármesterre ruházott minden hatáskört – ideiglenesen, a szervezeti és működési szabályzat elfogadásáig. Az önkormányzat „alaptörvényét” azonban máig nem sikerült elfogadni, így polgármesteri aláírás nélkül egyetlen fillér segélyt sem lehet kifizetni.

Párttalanság

Az önkormányzat megalakulását követően hamar felbomlottak a választási pártkoalíciók. Az MDF és a kereszténydemokraták között kezdettől hűvös volt a viszony, az SZDSZ és a Fidesz szövetsége már az első pártközi egyeztető tárgyaláson összeomlott. Az SZDSZ és a KDNP úgy érezte, hogy kimaradt az osztozkodásból, a helyi „belpolitika” tengelyévé a formálódó MDF–Fidesz-„koalíció” vált.

A helyi lobbyérdekek erősebbnek bizonyultak a zsenge pártszövetségeknél. A „koalíció” stabilitását az biztosította, hogy a két pártfrakció hasonlóan vélekedett a legfontosabb kérdésekről. A Fidesz-frakció rendre megszavazta a polgármester által előterjesztett, jórészt még a tanácsi vezetés által előkészített nagyszabású városfejlesztési, területhasznosítási indítványokat. A kereszténydemokraták a Hattyú utca–Fiath János utca által határolt telek beépítésének jóváhagyását követően hidegültek el a „koalíciótól”, a szabad demokraták főként a Déli pályaudvar parkolójában tervezett japán üzletház tervét, illetve a Várlejtő rendezési tervét támadták. (Beszélő, 1992. június 6., illetve 1993. július 10.)

A „koalíciós” frakciók a mérsékelt lakásprivatizáció hívei voltak, a lakásállomány felét tartósan önkormányzati tulajdonban kívánták tartani. A Fidesz ebben is az MDF partnere volt, nem töltődve azzal, hogy a város más kerületeiben a fideszes képviselők általában a gyors lakásprivatizáció mellett érveltek. Az ellenzékben lévő szabad demokraták viszont ezáltal elkerülhették hatalmi helyzetben lévő társaik sorsát. A lakásprivatizáció dilemmája városszerte megosztotta, több helyen egyenesen szétszabdalta az SZDSZ-frakciókat. Az I. kerületben a szabad demokraták egységesen követelhették a lakások teljes körű eladását.

Népszavazás

Külső elemző számára a polgármester lemondása által előidézett önkormányzati válság meglepő fordulat volt. Az MDF és a Fidesz „stratégiai szövetségét” nem fenyegette veszély; Ligeti Imre saját frakciójának támogatását veszítette el döntően személyi, illetve pártügyek miatt.

A történteket csak az SZDSZ-frakció magyarázza azzal, hogy a Várlejtő kierőszakolt rendezési terve által keltett lakossági tiltakozások késztették visszakozásra az önkormányzat vezetőit. A környezetvédő csoportok, a szaktárca és az Országos Műemlékvédelmi Hivatal tiltakozása ellenére elfogadott beépítési koncepció több civil szervezetet is arra indított, hogy népszavazás kezdeményezésével próbálják útját állni a zabolátlan területfejlesztési szándékoknak. A referendum kezdeményezői részönkormányzatok felállításával kívánják korlátozni az önkormányzat városfejlesztési ambícióit, illetve azt szeretnék elérni, hogy ne csökkenjen a kerületben a zöldterület. A japán üzletház kérdésében alternatív döntési lehetőséget kínálnak: a választóknak lehetőségük lenne kategorikusan elutasítani az építkezést, illetve beépítési korlátokat szabni.

A népszavazási kezdeményezés azonban közvetlenül nem fenyegette a polgármester pozícióját, többek között azért sem, mert az önkormányzat példátlan módon a választópolgárok 20 százalékának aláírásához kötötte a helyi referendum kiírását. A „koalíció” korábban sem zavartatta magát a lakossági tiltakozásoktól, a kerület vezetői joggal bízhattak abban, hogy amennyiben mégis sikerül összegyűjteni a népszavazás kiírásához szükséges aláírásokat, akkor többek között a befolyásuk alatt álló helyi újság segítségével „meggyőzhetik” a választókat.

Póker

Ligeti Imre alapvetően két kérdésben került szembe frakciójával. Az MDF-frakció nem támogatta a polgármester országgyűlési képviselői ambícióit, a frakció tagjai nyilatkozatban szólították fel Ligetit, hogy ne jelöltesse magát képviselőnek. Álláspontjukról tájékoztatták az MDF I.–II. kerületi szervezetét is, kérve a nyilatkozat ismertetését a tagság előtt. A kerületi MDF-esek erről hallani sem akartak. A frakció tagjai ezek után felolvasták véleményüket a taggyűlésen, ami hozzájárult ahhoz, hogy a jelölőgyűlés Csóti Györgyöt választotta országgyűlési képviselőjelöltnek.

A frakció megelégelte Ligeti kamarillapolitikáját; a frakcióvezető úgy fogalmazott, hogy a polgármester, az alpolgármesterek, a jegyző és néhány osztályvezető valóságos VB-t hozott létre. A döntések ebben a szűk körben születtek, a „koalíció” szerepe egyre inkább az előterjesztések megszavazására korlátozódott. A konfliktus akkor robbant ki, amikor két bizottság is követelte a humánpolitikai osztályvezető menesztését, aki véleményük szerint semmibe vette a bizottságok határozatait. Ligeti nem volt hajlandó engedni, a jegyző egyenesen bizottsági diktatúráról beszélt.

A frakcióvezető kilátásba helyezte lemondását, mire a polgármester látszólag visszakozott, és egyeztető frakcióülést hívott össze az osztályvezető ügyének megtárgyalására. Az ülésen azonban ellentámadásba ment át: arról kívánta megszavaztatni a frakciót, hogy a frakcióvezető lemondási szándéka politikai zsarolás, ennélfogva etikátlan. Ismét segítségül hívta szövetségesét, a kerületi pártszervezet elnökét.

Mindkét fél blöffölt – egyiküknek buknia kellett. A polgármester vesztett, a képviselők a frakcióvezető mellé álltak. Ligeti számára nem maradt más, mint a lemondás, követte őt ebben Szalay Zoltán alpolgármester is.

A helyzet kulcsa

A polgármester lemondása súlyos önkormányzati válságot eredményezett. Ligeti távozásával az MDF elárvult „koalíciós” partnere, a Fidesz veszítette a legtöbbet: Jederán Miklós fideszes alpolgármester úgy érezhette, kezében a helyzet kulcsa – csak nem találja a zárat.

Jederán Miklóst a képviselők 1992 áprilisában választották alpolgármesternek, csak éppen a testület elfelejtett határozatot hozni erről. A KMBH törvényességi észrevétele nyomán egy év múlva a testület megkísérelte helyrehozni a korábbi „formahibát” – csakhogy a jelölt ekkor már mindössze hat szavazatot kapott. Jederán úgy vélekedett, hogy őt korábban már polgármesterré választották, a testület tehát nem hívhatja vissza. Az SZDSZ-frakció úgy vélekedett, hogy Jederán megválasztásáról másodszor sem született határozat, ennélfogva nem is lehet alpolgármester. A KMBH bírósághoz fordult.

Lemondásakor Ligeti Imre úgy nyilatkozott, hogy a köztisztviselők jogállásáról szóló törvény értelmében további két hónapig ellátja feladatát. A jegyző a Belügyminisztériumhoz fordult tanácsért. A szaktárca álláspontja szerint a polgármester jogai és kötelezettségei lemondása napján megszűnnek. Ennek alapján viszont a KMBH úgy vélekedett, függetlenül attól, hogy Jederán Miklós alpolgármesternek tekinthető-e vagy sem, a polgármestert nem helyettesítheti, hiszen nincs polgármester. Ligeti, illetve a „koalíció” képviselői viszont presztízsszempontok miatt nem kívánják kétségbe vonni Jederán státusát. Patthelyzet alakult ki.

A testület ideiglenes szervezeti és működési szabályzata szerint polgármester hiányában az alpolgármester, annak hiányában ábécésorrendben a bizottságelnökök jogosultak összehívni, illetve levezetni a testületi ülést. November elején a Ligeti által összehívott testületi ülésen a polgármester már nem jelent meg, az ülést Jederán kívánta levezetni. Az SZDSZ-frakció azonban kivonult, és határozatképtelenné tette az ülést. A következő alkalommal az előre meghirdetett ülést Jederán táviratilag lemondta, indoklása szerint azért, mert az akkorra már lemondott Ligeti éppen külföldön tartózkodott, és nem kívánt vitát nyitni a történtekről a lemondott polgármester háta mögött. Az SZDSZ-frakció azonban nem ismerte el, hogy Jederánnak joga lenne lemondani egy testületi ülést, képviselői demonstratívan megjelentek az ülésteremben. Az ülést a következő héten sem sikerült összehívni. Tekintetbe véve, hogy a válság kirobbanását megelőző hetekben a képviselők külföldön voltak, az I. kerület önkormányzata hetedik hete működésképtelen.

Az I. kerületi önkormányzati válság arra utal, hogy a választások közeledtével a tényleges érdekcsoportok informális szövetségének rovására növekszik a formális „pártpolitizálás” súlya. Ez a folyamat adott esetben felboríthatja a stabilitást. Az I. kerületben a felbillent „koalíció” helyett immár pártalapon kell új többséget kialakítani. A Fidesz éppen attól tart, hogy „koalíciós” társa ismét rátalál eredeti partnerére, a KDNP-re, miközben a két liberális párt között annyira elmérgesedett a viszony, hogy együttműködésről szó sem lehet. A pártközi egyeztetések sikerében mindazonáltal azonban kevesen bíznak, így áthidaló megoldásként többen külső személyt választanának a polgármester tisztségére.

Az önkormányzati ciklusból még hátravan egy év.












































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon